IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

“We spreken te weinig over de hoop die in ons is”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“We spreken te weinig over de hoop die in ons is”

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

De roomse visie op onder meer de kerk, de paus en de sacramenten, keurt Izak Kole af. Toch ziet hij niet louter negatieve kanten aan het rooms-katholicisme. Neem de “rituelen” van het kloosterleven, daar zitten volgens hem ook goede elementen in. Een interview met het lid van de raad van advies.

Vanaf de eerste jaren van IRS raakte hij bij IRS betrokken, toen de stichting nog priesters opving in villa De Wartburg. Wat hem zo aansprak?

“Ik vond het geweldig dat een priester (ds. H.J. Hegger, oprichter van IRS, red.) tot geloof was gekomen en andere priesters die zich niet meer in de Rooms-Katholieke Kerk konden vinden, onderdak wilde verschaffen”, zegt Izak Kole. Hij is sinds 1999 lid van de raad van advies.

“Ik kende Hegger ook uit zijn boeken. De manier waarop hij schreef over de rechtvaardiging door het geloof alleen, heeft mij erg aangesproken.”

Tijdens een districtsvergadering van de Jeugdbond van de Gereformeerde Gemeenten waarvan Kole voorzitter was, hield ds. Hegger een inleiding over dat onderwerp. Het werd een avond om nooit te vergeten. “We hebben na de lezing de bijeenkomst gesloten en de aanwezigen geen gelegenheid meer gegeven om vragen te stellen. Er was iets merkbaar van de heerlijkheid des Heeren, en dat wilden wij zo laten door mensen direct na de lezing naar huis te laten gaan.”

Wat is er veranderd, als het gaat om de taak van IRS?

“IRS moet steeds opnieuw haar visie tegen het licht houden van de omstandigheden waarin wij nu leven. Omdat ons land de afgelopen vijftig jaar in rap tempo is geseculariseerd, komt de grootste bedreiging niet meer vanuit andere kerken, maar uit de wereld. Via de moderne media maken wij als wereldburgers kennis met allerlei opvattingen die ons als christenen op het verkeerde been kunnen zetten. Als christenen zijn wij een minderheid geworden, en het is daarom goed om gezamenlijk naar buiten te treden. Als het gaat om ethische zaken staan wij dicht bij Rome. Ik denk dan aan abortus, euthanasie en de waarde van het huwelijk. Volgens de catechismus van de Rooms-Katholieke Kerk zijn homoseksuelen “tot kuisheid geroepen” en is het gezin een “huiskerk.”

Op ethisch gebied zie je dat de vrijzinnigheid in sommige protestantse kerken toeneemt. Die verandering zorgt ervoor dat je als protestanten in zekere zin van elkaar verwijderd raakt, en dat de opvattingen in de Rooms-Katholieke Kerk je op bepaalde punten meer aanspreken.

In het kloosterleven wordt er op vaste tijden gebeden en gemediteerd. Dat is op zich heel waardevol, alleen kun je er niets mee verdienen bij God. We leven van genade: sola gratia! Door de kennismaking met elkaar, ook internationaal, weet je nu wat er zich binnen de Rooms-Katholieke Kerk afspeelt. Daarnaast is het zo dat rooms-katholieken mondiger zijn geworden en niet meer alle voorschriften van de kerk standaard overnemen.”

Wat is het probleem van de Rooms-Katholieke Kerk in het Nederland van vandaag?

“Je ziet dat er steeds meer ruimte komt voor vrijzinnigheid. De kerkgang van mensen neemt af. Iemand als bisschop De Korte lijdt daaronder. Sinds het tweede Vaticaans concilie mogen rooms-katholieken de Bijbel weer in hun eigen taal lezen, maar dat gebeurt niet vaak. Hoe zit het met de catechese in de Rooms-Katholieke Kerk, op scholen en in de gezinnen? Van de waarde daarvan is de Rooms-Katholieke Kerk zich bewust. Er wordt nu toerusting aan ouders en kinderen gegeven.”

Hoe moet je het gesprek aangaan met een rooms-katholiek?

“Je hebt vooral de opdracht om te laten zien dat je belangstelling voor die persoon hebt. Dan krijg je misschien een goed gesprek met een rooms-katholiek. Zo iemand vraagt dan waarom je bepaalde dingen doet zoals je ze doet.

We spreken met elkaar te weinig over de hoop die in ons is. Vaak hebben we ook weinig geduld in het luisteren. We zijn meer individualistisch geworden. Mensen gaan hun eigen weg; er is vereenzaming. Daarom moeten we ook juist als kerk aandacht hebben voor onze naaste. In Mattheüs 25:32-40 zegt Jezus tot degenen die het Koninkrijk zullen beërven: “Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd. Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.” In Galaten 5:6 wordt ook gesproken over “het geloof door de liefde werkende.” In Openbaring 14:13 staat: “Zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.” Wij zijn het, als protestanten, niet zo gewend dat het ook om je daden gaat, als vrucht van het geloof.”

Er lijkt binnen kerken een tendens te zijn om vooral te kijken naar wat elkaar bindt. Moet je in het gesprek met rooms-katholieken polemiek gebruiken?

“Je moet liefde hebben tot je naaste. Dat is wat anders dan dat je diens levensbeschouwing overneemt. Het begint ermee dat je goed contact hebt met de ander en kijkt naar wat je gezamenlijk hebt. Hoe kijken jullie aan tegen God? Hoe kijken jullie aan tegen Jezus?

Kijk wat je samen deelt en probeer vanuit de Bijbel elkaar te helpen met wat de Heere echt van ons vraagt. Zorg dat je met de ander afspraken maakt. Zeg dan: “Fijn om elkaar gesproken te hebben”, en maak een volgende afspraak. Het werkt het beste om het de keer daarop te hebben over een vastgesteld onderwerp.

Een belangrijk punt is de visie van Rome op de mens. De Rooms-Katholieke Kerk zegt niet dat de mens dood is door de zonde, maar ziek is door de zonde. Als Rome het over “genade” heeft, bedoelt het daar iets totaal anders mee dan wij. De Rooms-Katholieke Kerk leert dat de mens al iets goeds in zich heeft, en dat hij alleen maar door de helpende genade van Jezus geholpen moet worden om God te dienen en goede werken te kunnen doen.

Daarnaast blijft het in gesprekken met rooms-katholieken heel moeilijk dat zij naast de Bijbel ook de traditie heel belangrijk vinden. Als iemand alleen in de Bijbel gelooft, kun je nog de Bijbel aanhalen, maar bij rooms-katholieken is dat lastig. Daardoor is Rome zover gekomen dat het in 1854 het dogma van de onbevlekte ontvangenis van Maria ex cathedra vastgelegde, en in 1950 het dogma van de tenhemelopneming van Maria. De moeder van Jezus heeft van de Heere uit genade een belangrijke plaats gekregen, maar gelukkig hebben wij haar niet nodig als voorbidster. “Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij”. Stelling 62 van Luther zegt het zo: “De ware schat van de kerk is het heilig Evangelie van de glorie en de genade van God.””

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2010

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

“We spreken te weinig over de hoop die in ons is”

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 2010

In de Rechte Straat | 16 Pagina's