IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Ruïne of Christus’ ware kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ruïne of Christus’ ware kerk

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Volgens haar catechismus leert Rome: “De heilige Kerk is de zichtbare en bovennatuurlijke maatschappij van de gelovigen, die door Jezus Christus werd gesticht, om Zijn werk van verlossing en zaligmaking onder de mensen voort te zetten.

De leden van de heilige Kerk zijn: alle gedoopten die de lering van Jezus Christus belijden en het gezag der wettige herders van de Kerk erkennen. Geen leden van de heilige Kerk zijn: de heidenen en de ongedoopten, de ketters, de schismatieken, de afvalligen en degenen die door de kerkban zijn uitgesloten” (“Catechismus ten gebruike van de bisdommen van België”).

Belangrijk is te weten wat onder “Kerk” moet worden verstaan. Helder wordt dit verwoord in art. 27 van de NGB: “De Kerk is een heilige vergadering van de ware gelovigen, die al hun heil verwachten van Jezus Christus, gewassen door Zijn bloed, geheiligd en verzegeld door de Heilige Geest.” In art. 29 lezen we dat enkele van de kenmerken van de Kerk van Christus zijn: de zuivere prediking van het Evangelie, dat men zich richt naar het zuivere Woord van God, alles wat daarmee in strijd is verwerpt en Jezus Christus erkent als het enige Hoofd.

Rome leert dat het de enige zaligmakende Kerk is en noodzakelijk is ter zaligheid (“Lumen Gentium” 14).

Wanneer een kerk van zichzelf beweert de ene zaligmakende kerk te zijn, dan zou je toch mogen verwachten dat haar leer geworteld is in het zuivere Woord van God en dat zij leven zal uit genade alleen. Terwijl zij, integendeel, aan haar mensen aan haar leden een last van geboden en verboden oplegt waarmee ze zelf moeten zien zalig te worden. Geboden en verboden die vaak het resultaat zijn van menselijke redeneringen!

Wanneer Rome van zichzelf beweert de ene zaligmakende kerk te zijn, dan mag je toch verwachten dat zij leeft en leert vanuit het zuivere Woord van God. Zij verkondigt echter een heel ander Evangelie dan het Evangelie van genade!

Rome kan niet dé kerk genoemd worden waar Christus de Zijnen vergaderen wil, want hoe zou Christus de Zijnen willen vergaderen onder een Evangelieprediking waarvan Paulus in de Galatenbrief zegt dat zo’n Evangelie geen Evangelie is?

Om die reden ook noemt Calvijn de Rooms-Katholieke Kerk een “ruïne”, waarin men nog de sporen van de kerk kan zien. Op scherpe wijze zegt hij dat “iedere vergadering en ook het hele lichaam van het pausdom de wettige gedaante van een Kerk mist” (Inst. IV, 2, 11, 12).

Rome leert: “De Kerk is het universeel sacrament van het heil, dat het geheim van de liefde van God voor de mens tegelijk manifesteert en realiseert” (“Gadium et Spes” art. 45).

Cyprianus (derde eeuw), bisschop van Carthago, sprak dit bekende woord: “Buiten de kerk geen zaligheid!”

Ook wij mogen dit woord van harte onderschrijven. Dan wordt uiteraard bedoeld: de kerk als de vergadering van waarlijk gelovige christenen, de kerk als de plaats waar Christus wil samenwonen met zondaren. Dáár deelt Hij Zijn heil uit! De Heere God gebruikt Zijn kerk om in de weg van wedergeboorte nieuw leven te schenken. De kerk mag dan ook terecht als Gods genademiddel worden aangewezen.

Calvijn noemt de kerk de “werkplaats van de Heilige Geest.” In die werkplaats van de Heilige Geest wordt door de prediking van Gods Woord wedergeboorte gewerkt en in de bediening van de sacramenten het geloof versterkt.

Wanneer de Heere God de kerk gebruiken wil als Zijn genademiddel, dan is het zo nodig om van dit middel gelovig gebruik te maken. Maar dan is het ook zo nodig dat de kerk voluit functioneren mag als het lichaam van Christus. Als kerk weten wij ons geroepen om het Evangelie van Gods loutere barmhartigheid en van Jezus Christus als de enige en de volkomen Zaligmaker te verkondigen aan de velen die vandaag van de Rooms-Katholieke Kerk zijn vervreemd, maar ook aan hen die moeten leven onder de prediking van een on-Bijbelse leer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

In de Rechte Straat | 9 Pagina's

Ruïne of Christus’ ware kerk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

In de Rechte Straat | 9 Pagina's