IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

"Ik weet de genade goed te gebruiken"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

"Ik weet de genade goed te gebruiken"

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Kardinaal Simonis viert zijn 50-jarig priesterschap met een boek. Een pastoraal geschrift, waarbij ds. Hans Bouma als gastschrijver optreedt. In "Adrianus Kardinaal Simonis. Een hart om te denken" komt een aantal overdenkingen aan de orde over datgene wat de kardinaal bezighoudt en waarvan hij hoopt dat ze dienstbaar mogen zijn aan de lijfspreuk die hij gekozen heeft bij zijn benoeming tot bisschop: "Dat zij U kennen" (Joh. 17:3).

Simonis komt naar voren als een pastoraal bewogen priester, die gemakkelijk met allerlei mensen over het geloof praat.

De verschillen tussen de R.-K. Kerk en de protestantse kerk worden duidelijk als Simonis spreektrots zal Ik Mijn kerk bouwen." De Kerk is de Kerk van Christus en Hij bouwt haar op de rots die Petrus is" (p. 72). Ook als het over de plaats van Maria gaat. "Het in 1854 uitgesproken dogma van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria geeft aan dat Maria gevrijwaard is van de erfzonde, omdat haar moeder Anna haar zonder zonde had ontvangen" (p. 90). over het éne offer van Christus, dat door de priester, als representant van Christus, tegenwoordig wordt gesteld. Brood en wijn zouden door de scheppende kracht van de Geest werkelijk, substantieel, veranderen in het lichaam en het bloed van Christus (p. 147). Ook als Simonis spreekt over de paus, de plaatsbekleder van Christus op aarde. Dus de paus is volgens de R.-K. Kerk niet God op aarde, maar Christus op aarde. "In Johannes 21 draagt Christus dit herderschap over aan Petrus. Daarmee wordt Petrus op volkomen natuurlijke wijze de plaatsbekleder van Christus" (p. 73). "Want Jezus heeft toch gezegd: "Op die steen

"Spreek je over Israël, dan spreek je over het zo beschamende anti-semitisme. De voornaamste oorzaak lijkt mij de afwijzing van de uitverkiezing van het volk Israël door God, hetgeen neerkomt op sterke weerstand tegen de goddelijke genade. Een andere oorzaak is de menselijke behoefte aan een zondebok" (p. 35).

"Het christelijk gezin mag een afstraling zijn van de goddelijke gemeenschap van Vader, Zoon en Heilige Geest. (…) De afwezigheid van beide ouders in gezinnen met jonge kinderen kan een gevaarlijk vacuúm in de opvoeding opleveren. (…) Psychologische problemen in een latere levensfase vinden vaak hun oorzaak in een gebrekkige of falende ouderkind relatie" (p. 96/97). "Het is triest dat het respect voor oude mensen in onze cultuur zo gering is. Men ziet onvoldoende dat de werkelijke waarde van een mens (…) gelegen is in z'n levenswijsheid, in geestelijke kwaliteiten. (…) Men ziet het ook niet meer als een plicht om ouderen in ere te houden" (p. 14).

"Is het eeuwige leven dan meer loon, meer verdienste of genadeé Allerminst, want de verdiensten zijn er krachtens de genade. Je zou hooguit kunnen zeggen, misschien toch nog een beetje katholiek: ik weet de genade goed te gebruiken, ik weersta haar niet, ik werk mee met de genade" (p. 151).

Het boek leest prettig en is onderhoudend. De kardinaal geeft aan wat voor hem wezenlijk is, daar windt hij geen doekjes om. Daardoor worden de verschillen en de overeenkomsten goed zichtbaar.

N.a.v. "Adrianus Kardinaal Simonis. Een hart om te denken", door Hans Bouma; uitg. Kok, Kampen, 2007; ISBN 9789043513517; 151 blz.; € 17,50.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2007

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 2007

In de Rechte Straat | 16 Pagina's