IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

ZELFONTDEKKING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZELFONTDEKKING

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In de gelovige zijn er twee willen. We worden geboren met "de wil van het vlees" (Efeze 2:3), die enkel het kwade wil. In dat vlees, het onderbewuste zielenleven, is het alleen maar één vieze troep, de geneigdheid tot alle kwaad. Als je dat voor het eerst echt ontdekt, is dat een afschuwelijke ervaring.

Dan zie je dat het vlees, dit onderbewuste "ik", louter stinkend bederf is. Het zoekt zonder blikken en blozen, koste wat het kost, de bevrediging van al zijn begeerten. Het is vuil, gemeen, meedogenloos, stiekem, berekenend, loerend, agressief, grijnzend, graaiend. Ik en nog eens ik! Ikke, ikke en de rest kan voor mijn part stikken. Afwezigheid van elke vorm van liefde. Puur egoïsme. Walgelijke zelfkoestering.

Ik was innerlijk totaal kapot toen de Heere mij meenam naar de kelder van mijn ziel, waar al die smerigheid woelt en over elkaar krioelt, driften die tegen elkaar vechten en schreeuwen om in de eerste plaats, vóór de andere, bevredigd te worden.

Dat gebeurde in juli 1942 tijdens een wandeling. Ineens zag ik.wie ik ten diepste was. Ik hield het niet meer uit bij het zien van zo veel ongerechtigheid in mij en snelde terug naar het klooster. Daar wierp ik mij op mijn bed, moe als ik was, doodmoe, dof, uitgeput, wanhopig. Met die bonzende vraag:

Ben ik daté Echt? Ik, die door mijn kloosterkleding de indruk wek dat ik naar de volmaaktheid streeft Moet God mij dan niet vol afschuw van Zich wegwerpend Weg van Hem, de volmaakt Reine, zo ver mogelijk van Hem vandaan, want natuurlijk wilde Hij niet door mij besmeurd worden. Weg in die uiterste duisternis van mijn verzondigde ziel.

Vooral dat schuldgevoel kan een mens verpletteren. Als je je alleen maar minderwaardig voelt, heb je nog een uitweg. Dan kun je wegvluchten in zelfbeklag. Of je kunt jezelf afreageren in woede en bitterheid. Maar wanneer je jezelf voor God moet aanklagen: "Ik, ik was en ben grondig fout, het is mijn eigen schuld", is er geen ontsnappingsmogelijkheid meer.

Wat was het een verademing toen ik in augustus 1948 tot de ontdekking kwam van het Evangelie. Toen ik in Brazilië die boodschap vernam dat God je altijd weer door Christus vergeeft en je als een Vader aan Zijn hart wil drukken! En dat alles om niet, enkel doordat Hij je hart heeft geopend, zodat ik die hemelse tijding tot mij mocht drinken. Maar de Heere schenkt aan eenieder die in Christus gelooft daarnaast ook een door de Geest herboren wil, die enkel het goede wil. Over de herboren wil schrijft Johannes: "Een ieder die uit God geboren is, die doet de zonde niet; want Zijn zaad blijft in hem. En hij kan niet zondigen, want hij is uit God geboren" (1 Joh. 3:9). Wat kun je de Heere dankbaar zijn, omdat het eigenlijke in jou nu niet meer viezigheid, maar reinheid en waarheid is.

Maar ook in de wedergeboren christen is er nog steeds de kwade wil. Die probeert telkens binnen te sluipen in onze herboren wil, met de bedoeling ons te verleiden, soms (bijna) te pressen tot een toegeven aan de eisen van het vlees, en dus te zondigen. Velen, ook echte gelovigen, merken dat helaas niet op. En dat is de reden waarom ze menen uitsluitend te strijden voor Gods Koninkrijk, terwijl ze in feite (mede)strijden voor hun eigen koninkrijkje. Erg jammer!

Tot slot voor alle zekerheid: natuurlijk hoeft niemand die zelfontluistering, die verbrokenheid des harten zo diep te ervaren. De Heere gaat met ieder een eigen weg. Hij herhaalt zich nooit. Elk van ons heeft zijn eigenaardigheden. En de Heere sluit daarbij aan. Hij is een Vader, Die naar ons uitziet. Onbegrijpelijk: naar ons, die Hem zo vaak beledigd hebben. Maar de Heere Jezus verzekert ons dat het zo is. Hij doet dat onder meer in de gelijkenis van de verloren zoon (Lukas 15). Lees die en adem die heilige en heerlijke boodschap in door de Heilige Geest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 2004

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

ZELFONTDEKKING

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 februari 2004

In de Rechte Straat | 16 Pagina's