IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

WEES ONTVANKELIJK!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WEES ONTVANKELIJK!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Toen ik in Brazilië het protestantisme leerde kennen, was ik diep getroffen door het "sola gratia". Alles is alleen genade! Ik begreep toen waarom ik al die jaren in het klooster tevergeefs had geploeterd om mijn zonden uit te roeien. Ik had altijd gemeend dat ik het zelf moest doen, zij het met behulp van de genade, die ik toen zag als een extra energie van Boven. Maar nu begreep ik uit de Bijbel dat ik het de Heere moest laten doen.

Toen ik overgegaan was tot het protestantisme, bemerkte ik echter opnieuw veel "zelf doen". Dat verbaasde mij heel erg. Ik was geboeid door het calvinisme, de leer van de uitverkiezing puur op grond van Gods welbehagen, dus op geen enkele wijze op grond van een doen van mij. Maar ik zag calvinisten vaak erg bedrijvig bezig: Dit en dat moet er nog gedaan of althans ondergaan worden voordat je zeker mag zijn dat je de genade deelachtig bent! Ik vroeg en vraag mij af: Hoe is dat te rijmen met het "sola gratia" en het "sola praedestinatiione"

Johannes schrijft: "Uit Zijn volheid hebben wij allen ontvangen, ook genade voor genade" (Joh. 1:16). Inderdaad, genade kun je alleen maar ontvangen.

Je kunt jezelf er alleen maar voor openstellen. En als je dat doet, is dat ook al genade. De Heilige Geest maakt de vuisten van je hart, die klaarstaan voor de activiteit, open om de genade aan te nemen, te ontvangen. Hij maakt heel je wezen ontvankelijk. Maar hoe doet Hij dat? Hij wil je innerlijk tot rust brengen. Want gejaagde mensen zien maar moeilijk dat God in Christus voor hen staat, om hen te overladen met Zijn geschenken. Die rust vinden we in het ootmoedig geloofsvertrouwen dat Hij ons schenken wil. In Gods Woord worden we aangespoord om te bidden om die ontvankelijkheid. "En Samuël zei: Spreek, want Uw knecht hoort" (1 Sam. 3:10). Maar wordt er onder ons niet erg veel gebabbelde We staan direct klaar met een bijbeltekst of een theologisch (tegen)argument. Hoe kun je dan nog de stem van de Heere opvangend

Als iemand de radio keihard aan heeft staan, is er alle kans dat hij het niet hoort wanneer er wordt aangebeld. Zo zullen wij de klop van Jezus op de deur van ons hart niet horen (Openb. 3:20), wanneer het binnen ons een en al lawaai is.

Maar gave en opgave, de aanbieding om de genade te ontvangen én het bevel om ze aan te nemen, gaan in de Bijbel hand in hand. Maak het daarom stil in uzelf. Probeer het althans. Het loont de moeite. Want als de Heere Jezus bij je binnenkomt, is het feest. Dan gaat Hij meteen een heerlijke maaltijd voor ons bereiden. En die maaltijd bevat slechts één ingrediënt, en dat is Hijzelf. Hij geeft Zichzelf te eten als het Brood des levens. Hij brengt een dronk op ons uit: tot jouw heil! "Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed" (1 Kor. 11:25).

Ja, dan is er slechts het ontvan gen en nog eens ontvangen, genade op genade. Dan is het een stil verblijven bij Hem, een genieten van Hem. Dan is er diepe eerbied én overgave in volstrekt vertrouwen en in liefde tot Hem. Gods verborgen omgang vinden zielen waar Zijn vrees in woont.

En als Hij jouw ziel heeft opengemaakt, zodat je een en al ontvankelijkheid bent geworden naar Hem toe, ontstaat daardoor vanzelf ook de ontvankelijkheid voor de ander, voor je medemens in zijn vreugde en verdriet. Dan weet je ook te luisteren naar je naaste. Dan zie je hem als de gewonde op de weg van Jeruzalem naar Jericho. Dan giet je geen (theologisch) gebabbel, maar de olie van je medeleven en je hulp in zijn wonden.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2003

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

WEES ONTVANKELIJK!

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 september 2003

In de Rechte Straat | 16 Pagina's