IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ik neem twee vragen bij elkaar. De eerste is deze: "U schreef een aantal maanden geleden over de taak van de gemeente in het evangelisatiewerk. Waar staat die opdracht in de Bijbel en waarom functioneert dat op veel plaatsen niet goed?" De tweede vraag luidt: "In onze gemeente worden alleen wat folders verspreid, maar bijna niemand durft een gesprek aan te gaan met een buitenkerkelijke. Ik kan de boodschap van de Bijbel zelf ook niet goed uitleggen. Wat kun je daaraan doen?"

De opdracht

De gemeente van Christus is een gouden kandelaar (Openb. 1:20). Een kandelaar geeft licht, als er tenminste voldoende olie in zit. Door het werk van de Heilige Geest verspreidt de kandelaar van de gemeente het licht van het Woord in de wereld. Dat gebeun juist dan, als Christus in de gemeente aanwezig is (wandelt). Als de gemeenteleden geen licht verspreiden, moet de conclusie zijn dat de gemeenschap met de Heere Jezus ontbreekt. Laat ieder zichzelf maar eens afvragen hoe het zit met de persoonlijke verhouding tot Christus. Licht moet schijnen! De opdracht tot evangeliseren vinden we op veel plaatsen in de Bijbel. Ik noem een paar teksten. Matth. 28 vs. 19: "Gaat dan henen, onderwijst al de volken…" Mark. 16 vs. 15: "Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen". Luk. 24 vs. 47: "En in Zijn Naam gepredikt worden bekering en vergeving der zonden, onder alle volken, beginnende van Jeruzalem". Joh. 20 vs. 21: "Gelijkerwijs Mij de Vader gezonden heeft, zend Ik ook ulieden". Om nog één voorbeeld te noemen: Hand. 1 vs. 8: "Gijlieden zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria en tot aan het uiterste der aarde". Steeds blijkt weer dat de Heere Jezus in het verband van zo'n opdracht ook de Heilige Geest belooft. "Hij blies op hen en zeide tot hen: ontvangt de Heilige Geest" (Joh. 20:22) en Hij sprak: "Gijlieden zult ontvangen de kracht van de Heilige Geest, die over u komen zal" (Hand. 1:8). Er zijn wel mensen, die deze opdracht van Christus willen beperken tot de discipelen van toen of alleen maar de kring van de twaalf apostelen. Dan zou Jezus in dat verband nooit kunnen zeggen: "Ik ben met u, al de dagen tot aan de voleinding der wereld." Opvallend is trouwens ook dat deze belofte gegeven wordt in het kader van het heengaan in de wereld. Het geldt dus niet alleen de discipelen van toen, maar ook van nu. Een discipel is een volgeling, een leerling van Jezus. Nog steeds. Ben ook jij een discipel, een discipel van de Heer'? Wat hindert je dan om goed van de Heere te spreken?

Hindernissen

"Ja", zeg je, "maar juist in de praktijk vind ik dat zo moeilijk." Theoretisch weten we het zo goed, maar zodra je als lid van de gemeente getrouw wil zijn aan deze roeping stuit je op legio problemen. Onze moderne cultuur stelt heel specifieke eisen aan het getuigen. De boodschap moet immers worden uitgedrukt in de taal en de denkwereld van de mensen, die we met het Evangelie willen bereiken. Heel belangrijk is daarbij dat onze levenswandel ook ons getuigenis dekt en dat we 'levende brieven' van Christus zijn (2 Kor.3:2-3). Mensen zullen niet zo gauw accepteren wat we te zeggen hebben, als ze ons niet accepteren. De eerste 'Bijbel' waarmee een ongelovige in aanraking komt, zijn we zelf! Wat een inzicht is er nodij in de wijze waarop mensen bereikt kunnen worden. De gecompliceerdheid van onze samenleving met vele andere culturen en religies (allochtonen stelt ons als gemeente van Christus voor heel wat problemen. Het grootste probleem bij het evangelisatiewerk is wel dat wij als gemeenteleden zelf vaak de grootste moeite hebben om duidelijk te maken wat we geloven, waarom we geloven en wat het in ons leven uitwerkt. Dat is wel de grootste hindernis. Ik zou je willen aanraden om te zor gen voor toerusting door bijbelstudie en gebed.

Persoonlijk getuigenis

Het allerbelangrijkste is echter dat je zelf een tere, persoonlijke geloofsrelatie hebt met de Heere Jezus. Hij leert je door Zijn Geest wat je spreken moet. Juist het persoonlijk getuigenis is zo belangrijk in het evangelisatiewerk. De mensen moeten een stukje 'echtheid' kunnen proeven en merken dat je zelf ook leeft uit de kracht van het Evangelie. De functie van een 'wegwijzer' is echtei alleen om de weg te wijzen en niet de aandacht op jezelf te richten. Als de mensen onder de indruk komen van onze ervaringen is er al principieel iets mis. Het gaat er juist om dat er een verlangen komt om Christus te Ieren kennen. Mensen mogen nooit gebonden worden aan één bepaalde persoon, ook niet aan een evangelist. Ze moeten gebonden worden aan het Woord en aan de God van het Woord. Als je dat zelf nog niet bent, zou je dan wel een goede wegwijzer kunnen zijn?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 augustus 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 augustus 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's