IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Denken wij wel radicaal genoeg over de bekering?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Denken wij wel radicaal genoeg over de bekering?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Een andere manier van denken

Jezus noemt de bekering in Mark. 1:15 een meta-noia, een andere manier van denken. Zich bekeren betekent niet in de eerste plaats dat je andere kennis-inhouden krijgt, een andere leer gaat aanhangen. Het betekent ten diepste dat je Iemand gaat aanhangen, dat je gaat denken en willen vanuit Iemand anders, namelijk vanuit Jezus Christus.

Jezus zei niet: Je krijgt de vergeving der zonden, als je alles gelooft wat Ik zeg, maar als je in Mij gelooft, als je alles voor dit en voor het komende leven alleen van Mij verwacht. En dat denken en willen vanuit Christus is zo moeilijk voor ons want dan ga je er zelf helemaal aan. Het kan je zelfvoldaanheid strelen, als je discussieert over wat Jezus gezegd heeft en daar zelfs hele leerstelsels uit optrekt. Dan kun je daar glunderend naar staan te kijken: Dat is het product van mijn denkkracht!

Denken vanuit Iemand anders

Maar als je moet denken vanuit Iemand anders, en dan nog wel vanuit een Gekruisigde die Zich ten dode toe heeft laten afranselen… nee, daar is geen eer aan te behalen. Vooral niet als Hij dan ook nog zegt: Volg Mij op die weg van de vernedering, van het klein en zwak zijn, van de kruisiging. En toch is dat de eigenlijke boodschap van de Bijbel. Alleen langs die weg gaan wij op naar de verheerlijking (Fil. 2:9). En bovendien, pas als wij ons zo helemaal aan deze éne Persoon hebben toevertrouwd, zullen we vanzelfsprekend ook alles aanvaarden wat Hij heeft gezegd (en wat Hij nog altijd tegen de gelovige zegt in de innerlijke omgang met Hem). En ook dan alleen zal Hij ons Zijn Heilige Geest geven, waardoor we ook begrijpen wat Hij zei en zegt.

"Deze rede is hard…"

Misschien zullen veel christenen zeggen: "Deze rede is hard; wie kan dezelve horen?" (Joh. 6:60). Met als gevolg: "Van toen af gingen velen Zijner discipelen terug, en wandelden niet meer met Hem" (vers 66). Maar is het toch niet de moeite waard om na te gaan of de kerk als geheel zich niet grondig moet bekeren, zodat ook zij niet meer uit is op macht en aanzien in deze wereld, maar het Paulus nazegt: "Als ik zwak ben - dat is: als ik 'smaadheden, noden, vervolgingen, benauwenissen ter wille van Christus' moet ondergaan - dan ben ik machtig" (2 Kor. 12:10). Dat is de totaal omgekeerde orde van het Evangelie, van de God van de christenen. Wij moeten ons (opnieuw) bekeren tot die orde, tot de ontferming van de gekruisigde God. Wij moeten ons redenerend verstand medekruisigen met Christus. Dan zal God opnieuw Zijn kracht in ons openbaren tot redding van een wereld die verloren dreigt te gaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Denken wij wel radicaal genoeg over de bekering?

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 augustus 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's