IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

ZOEKT EN GIJ ZULT VINDEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

ZOEKT EN GIJ ZULT VINDEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ds. F. Rodriguez kreeg onderstaand kort briefje van José A.O. van Toledo in Chili:

Aan de redactie van En la Calle Recta (onze Spaanse editie). Ik ben seminarist geweest. Ik ben echter nog steeds rooms-katholiek, maar zit vol vragen over het geloof, waarin ik ben opgevoed. Ik zoek naar een antwoord. Nu kreeg ik een exemplaar van uw blad in handen. Misschien vind ik daarin de rust, die ik nodig heb. Daarom zou ik graag uw blad willen ontvangen.

Antwoord van ds. Rodriguez

Erg fijn dat u in staat bent gebleken om de werkelijkheid onder de ogen te zien en niet op de vlucht bent gegaan voor de vragen die zich ophopen, wanneer u de leer van de R.-K. Kerk aan een onderzoek onderwerpt.

Ik begrijp u heel goed, want ik heb die pijn in mijn eigen vlees ervaren. Dagen en maanden vulde ik met mijn eigen godsdienstige gevoelens, terwijl ik toch Christus niet kende. Ik kon genieten van prachtige liturgieën. Uren bracht ik door in gebed. Ik droeg missen op voor levenden en doden. Desondanks was de levende Christus de grote Afwezige in mijn bestaan.

Maar de Heere heeft mijn ogen geopend en mijn hart verlicht. Daardoor heb ik Hem leren kennen door het geloof. En ik vertrouw dat Hij dat ook met jou zal doen.

Je bent op zoek gegaan en dan mag je zeker zijn dat de Heere je vinden zal. Want Hij zegt: "Want een ieder die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden" (Lukas 11:10).

Aanvaard het getuigenis van Christus: "Wie in Mij gelooft, heeft het eeuwige leven" (Joh. 6:47). "Wie in Mij blijft en Ik in hem, die draagt veel vrucht; want zonder Mij kunt gij niets doen" (Joh. 15:5).

De R.-K. Kerk heeft ons altijd geleerd en met veel menselijke redeneringen aangepraat dat niemand zonder haar zalig kan worden. Maar dat is een getuigenis van mensen. Maar de Zoon van God, de waarachtige Getuige, zegt dat we zonder Hem niets kunnen doen. Hij alleen is de Weg om naar de Vader te gaan; Hij alleen is de Waarheid en het Leven.

Oordeel zelf of het beter is te gehoorzamen aan mensen (ook al beweren die dat ze de enige, ware Kerk van Christus zijn) dan aan God.

De R.-K. Kerk heeft mij alleen verteld wat zij zelf denkt over de weg der zaligheid, maar ze heeft mij nooit Christus gepredikt als de enige en persoonlijke Zaligmaker. Jezus heeft niemand nodig om mij zalig te maken, want Hij heeft Zelf mij van alle zonden reingewassen met Zijn bloed. En dat heeft Hij eens en voorgoed gedaan door het offer van Zichzelf.

Hij heeft de macht om een ieder die door Hem tot God gaat, zalig te maken. Dat kun je lezen in de Brief aan de Hebreeën. Nader tot Hem in volle zekerheid van het geloof en je zult zien dat Zijn woord in jou bewaarheid zal worden. Hij zal een nieuw schepsel van je maken, waardoor je de vrucht van de Heilige Geest zult voortbrengen. Dat is iets wat jij en ik jarenlang vergeefs hebben geprobeerd, omdat wij het nastreefden door eigen krachtsinspanning zoals de kerk ons dat leerde. Al die pogingen moesten op een mislukking uitlopen, omdat we zonder Christus NIETS kunnen doen.

Zoals je ziet voert de heldere boodschap van de Bijbel ons steeds naar Christus en naar Hem alleen. De boodschap van Rome werpt ons terug op onszelf. Bovendien leert Rome ons te steunen op vele middelaars, die de kerk zelf heeft aangewezen. Maar er is slechts één Middelaar tussen God en de mensen, namelijk Jezus Christus (I Tim. 2:5).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

ZOEKT EN GIJ ZULT VINDEN

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's