IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DE gemeente tempel van de Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE gemeente tempel van de Geest

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

We waren op onze Bijbelkring bezig met Zach. 2, een hoofdstuk vol vermaning en vertroosting voor Israël, met heel praktische aanwijzingen voor de ballingen in Babel: Ze moeten Babel zo snel mogelijk verlaten, want weldra zal het oordeel over deze vijand van Israël losbarsten.

Natuurlijk werden er uitstekende pogingen gedaan om het ook op ons toe te passen. Toen verzuchtte ik: Wie heeft een profetie voor óns?

Ik bedoelde daarmee: In het O.T. sprak God rechtstreeks en heel konkreet tot Zi]n volk. Wij zijn het volk van het nieuwe, het betere Verbond, het verbond in het bloed van Gods Zoon. Waarom wil God dan niet meer rechtstreeks tot ons spreken door middel van de profetie? Zijn wij minder bevoorrecht dan de gelovigen vóór de komst van Christus. Waarom moeten wij ons tevreden stellen met een toepassing door middel van een redenering zoals: Israël was Gods volk van het O.T.; wij zijn het volk Gods uit de heidenen. DUS mogen we wat God vroeger tot hen heeft gezegd, nu ook op ons toepassen.

Iemand zei: Maar wij zijn méér bevoorrecht, omdat wij de gehele Schrift, de gehele openbaring Gods, ook het N.T., hebben. Moeten we daar niet mee tevreden zijn? Verlangt u niet iets dat boven het geloof, het niet-zien en tóch aannemen, uitgaat?

Ik antwoordde: Ik ben ontzaggelijk blij met de gehele Schrift. Dat is een onuitputtelijke bron waaruit ik telkens nieuwe rijkdommen opdelf. Maar juist die Schrift leert mij dat de Geest in mij roept: Abba, Vader. Door die Schrift heeft God Zich persoonlijk aan mij geopenbaard als een Vader, die mij liefheeft in eeuwige barmhartigheid. Ik heb Zijn ontfermende armen om mij heen gevoeld. Daarom wilde ik zo graag nu reeds direkt, zonder de tussenschakeling van de redenering, Zijn stem horen.

Maar al pratende zag ik het ineens gebeuren. Ik hoorde het de Heere rechtstreeks tot ons kleine groepje zeggen: "Wie u aanraakt, die raakt Mijn oogappel aan. Jullie zijn Mijn hemelse Jeruzalem. Jullie moet jezelf niet als een stad, als een ommuurde vesting, beschouwen en opstellen. Wees eenvoudig, nederig als een dorp. En tóch hoeven jullie niet bang te zijn. Want Ikzelf ben als een muur rondom jullie, een muur van vuur".

Dat was niet een hoorbare stem, maar het groeide als een ervaring in mij omhoog. We groeiden in deze heilige ervaring naar elkaar toe. We ervoeren het: God is in ons midden. Wij zijn de tempel van de Heilige Geest.

We wonen midden in de wereld "dorpsgewijze"(v.4), dus als een open samenleving, open naar iedereen die in nood verkeert, maar zonder één te worden met die wereld: "Oh, oh, vlucht toch uit het Noorderland. Oh Sion, ontkomt gij die woont (bij) de dochter van Babel"(v.6-7).

Zeker, wanneer de gemeente op zondag ditzelfde te horen krijgt van een van Geest vervulde predikant, dan zal zij zich ook voelen als een tempel waar de Heilige Geest in woont. Maar intenser wordt dat bovendien beleefd, wanneer je in eikaars ogen kunt kijken, wanneer je elkaar de blijdschap om deze God kunt toezeggen en toezingen, wanneer je de Geest ziet stralen door heel onze houding, door het eenvoudige gelovige samenzijn met elkaar.

Veracht de profetieën niet, ook niet in ónze tijd.

Die verzuchting van mij: "Wie heeft er een profetie voor ons?" kwam ook voort uit het besef van de ontzaggelijk donkere tijd waarin wij leven, met problemen die er nooit eerder geweest zijn. We zien overal de kerken afbrokkelen. We weten ons machteloos door onze verschrikkelijke verdeeldheid. Het was de roep uit de nacht die ik slaakte: "Wachter, wat is er van de nacht?". En ik wilde zo graag van een wachter, van een profeet des Heeren, in Zijn naam horen: "De morgenstond is gekomen"(Jes.21:1112), de nieuwe, de eeuwige dag breekt aan; reeds klinken de voetstappen van de naderende Heiland tegen de muren van deze harde tijd. Zie, Hij komt spoedig".

Zijn er geen konkrete profetieën meer? Ds. A.A. Leenhouts kreeg in 1948 een konkrete profetie: "Neen, Ik zal de antichrist de eer niet gunnen Mijn volk bijeen te drijven, maar Ik zal dat doen door de zweepslagen van Mijn Woord".

Dat is erg vertroostend. Dat betekent dus dat er nog vóór de grote verdrukking een eenheid van de gelovigen tot stand zal komen, die enkel is opgebloeid uit het Woord. Wat zou dat een verrukking zijn.

Zijn profetische boodschap tot de Gereformeerde Kerken luidde: "Wie geeft u het recht de kinderdoop tot een stalen wet te maken in 'Israël'? Waar heb Ik dat gezegd? Dan zal Ik zwichten. Ook hierom heb Ik u geslagen. Gij hebt altijd nog de polsstok van uw nadenken nodig om over te springen van de verbondsbelofte naar het kerkelijk gebod van de kinderdoop. Ik heb u ook niet bevolen de kinderen niet te dopen, maar gi| had door uw uit de Geest geboren liefde elkander hierin moeten verdragen.

Gij zult verstandelijke aangelegenheden niet hanteren als een bi|l om daarmee Mijn tafel stuk te slaan".

Ook dat is taal naar mijn hart. Ik kan zo eindeloos moe worden van al die hete en vaak bittere diskussies over kinderdoop en volwassendoop, terwijl een wereld rondom ons verloren gaat in schuld en wanhoop, zonder dat wij hen de Christus, de hoop en het licht der wereld, verkondigen. Vandaar ook Leenhout's boodschap voor het wereldbaptisme: "Ook gij hebt mede uit reaktie tegen de gereformeerden de volheid der openbaring losgelaten. Bekeert u".

In zijn laatste boek "Wedstrijd der altaren" vindt u verder een profetische analyse van hoogst actuele kwesties zoals die van de samenhang tussen de zgn. "Duitse kwestie (met name de grondwettelijke claim van 'Wiedervereinigung'), de plaatsing van nieuwe nucleaire wapens ook op Duits grondgebied en de gruwelijke aantasting door het Duitse volk in het verleden van de hoge, door God verleende status van het Joodse volk. Verder komen daarin ook de volgende thema's aan de orde: de ware oecumene, de Staat Israël en de Status van het Joodse volk, de naderende 'derde Godsdag', waarop de zon der gerechtigheid genezing zal brengen aan een wereld, die nu door de nucleaire banvloek dreigt te worden geslagen, de vervulling van het loofhuttenfeest en de komst van Elia.

Wat moeten we met een dergelijke profetie? We mogen ze in geen geval zo maar van de tafel vegen: "Blust de Geest niet uit! Veracht de profetieën niet! Beproeft alle dingen; behoudt het goede" (1 Thess.5:19-21).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DE gemeente tempel van de Geest

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1984

In de Rechte Straat | 32 Pagina's