IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DE WAARDE VAN DE BELIJDENISGESCHRIFTEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE WAARDE VAN DE BELIJDENISGESCHRIFTEN

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In een eerder nummer hebben wij reeds gewezen op het prachtige boek van dr. Aalders: "Theocratie of ideologie".

Ik wilde echter graag aan dr. Aalders een vraag voorleggen nl. of Groen niet veel te ver gaat in zijn kwalifikaties van de belijdenisgeschriften. Zo schreef hij: „Zij zijn door de Heilige Geest aan verstand en geest ingegeven, en daarom heel wat meer dan louter menselijke geschriften" (p. 88).

Daar kan ik echt niet in meegaan. Deze bewering gaat veel verder dan de r.-k. leer van de onfeilbaarheid. Rome heeft altijd ontkend dat de onfeilbare uitspraken van de pausen door de Heilige Geest zouden zijn ingegeven, maar slechts dat zij door de bijstand (assistentia) van de Heilige Geest zijn gevrijwaard voor dwaling.

Ik zou er wel mee kunnen instemmen, wanneer men de belijdenisgeschriften ziet als een uiting van Nieuw-Testamentische profetie zoals Paulus daarover schrijft in 1 Kor. 14 : 3: "Maar wie profeteert, spreekt voor de mensen stichting en vermaning en vertroosting".

Hij verbindt daar echter meteen aan dat dergelijke profetieën door de anderen beoordeeld moeten worden (1 Kor. 14 : 29). En vervolgens bindt hij die profetieën niet aan een bepaalde tijd. Dat betekent dat wij de belijdenisgeschriften niet zo hoog mogen verheffen dat ze de eigentijdse profetie overbodig zouden maken.

Een tweede bezwaar is dat we dan de eenheid van de christenen voor goed onmogelijk maken.

SAMENWERKING MET ANDERE ORGANISATIES

Bij velen van u zal ongetwijfeld de vraag zijn opgekomen waarom er weer een nieuw blad verschijnt over christelijke hulpverlening aan de broederschap achter het IJZEREN GORDIJN. Wij hebben uiteraard, onszelf die vraag ook gesteld.

Wel, dit houdt nauw verband met de hulp die onze organisatie biedt en de gemeenten tot wie wij ons met name richten. Iedere organisatie richt zich op een bepaald land (of landen). Daarnaast richt iedere organisatie zich tot de kerk, die haar het naast is en dus het dichtst staat bij de eigen kerkelijke achterban.

Dat vinden we ook terug in Galaten 6 : 10, waar staat: "Zo dan terwijl wij tijd hebben laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs".

Wij richten ons met name op de GEREFORMEERDE GEZINDTE VAN HET VOORMALIGE ONGEDEELDE HONGARIJE.

Uiteraard betekent het bovenstaande niet, dat de verschillende organisaties langs elkaar heen leven en werken. Ook onze stichting onderhoudt nauwe kontakten met anderen, zowel binnen als buiten Nederland.

Wanneer ook de luthersen en de baptisten aldus hun belijdenisgeschriften gaan beschouwen, dan zullen we verder moeten berusten in de verdeeldheid van de kerken, zonder enig zicht op een eenheid in de toekomst. En ik kan moeilijk aannemen dat dit de bedoeling van Christus is geweest dat we nl. met een beroep op door de Heilige Geest ingegeven geschriften de muren die tegenover andere broeders en zusters staan opgericht, zonder meer handhaven en dus in wezen vergen dat zij maar over onze kerkmuren moeten zien te klauteren om een met ons te kunnen worden, zonder dat wij onderzoeken of die muren daar wel terecht zo staan. Immers indien de belijdenisgeschriften meer dan menselijke geschriften zijn, dan liggen ze althans enigszins in de sfeer van het goddelijke en dan moeten we er van af blijven.

Ook ik hecht grote waarde aan de belijdenisgeschriften als profetische uitingen, die door vele toetsingen door de eeuwen heen betrouwbaar zijn bevonden. Ik zie dus ook duidelijk de werking van de Heilige Geest in die uitingen. Maar die Heilige Geest is aan alle tijden beloofd. De gemeente is gebouwd op het fundament van de apostelen (dat is de eeuwige en onfeilbare norm zoals die in de Schrift is vastgelegd) en de (Nieuw-Testamentische) profeten (Ef. 2 : 20), wier profetie niet onfeilbaar is en die steeds door de andere gelovigen getoetst moet worden overeenkomstig 1 Kor. 14 : 29. Onder deze Nieuw-Testamentische profeten nemen de reformatoren een belangrijke plaats in. Maar de juiste plaats krijgen ze pas dan, wanneer wij ook meer oog krijgen voor de profetie in onze dagen.

Aalders zelf formuleert de door mij gestelde vraag aldus: "Waar het in deze moeilijke kwestie om gaat, is of het „historische" denken in wezen niet rooms-katholiek denken is; of het althans de kiem daarvan niet in zich draagt" (p. 59).

Deze vraag is voor ons tijdschrift natuurlijk zeer belangrijk. Daarom zouden we het zeer op prijs stellen als dr. Aalders daar nog wat meer op zou willen ingaan.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DE WAARDE VAN DE BELIJDENISGESCHRIFTEN

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's