IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De storm van het oordeelsvuur

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De storm van het oordeelsvuur

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

In „Over en weer", een weekblad dat in Purmerend verschijnt „onder gezamenlijke redaktie van de doopsgezinde gemeente, de evangelisch lutherse gemeente, de gereformeerde kerk, de hervormde gemeente en de r.-k. kerk", stond onderstaand jubelstukje:

Frisse wind

Drieërlei verheugend nieuws bereikt ons van gereformeerde zijde. De kerkeraad heeft zijn goedkeuring gehecht aan samen vieren van de Maaltijd van de Heer met hervormden en roomskatholieken op Pinksterzondag in de Taborkerk. Daarnaast hebben de beide wijkkerkeraden besloten het avondmaal open te stellen voor kinderen en oudere doopleden. En in de derde plaats is de gereformeerde kerkeraad in principe akkoord met benoeming van een vormingswerker.

Deze drie besluiten zijn als een grote verrassing te beschouwen. "Weinigen, zowel binnen als buiten de gereformeerde kerk, hadden dit verwacht, zeker niet nu reeds. Rekening was gehouden met langdurige beraadslagingen en misschien wel vorming van kommissies. De tijd is voorbij, aldus gereformeerde ingewijden, dat alleen of voornamelijk rekening werd gehouden met de behoudende groepen.

Er zal ook moeten worden geluisterd naar de vooruitstrevenden, onder wie eveneens verontrusten schuilen. Uit de stemmingen bleek dat weliswaar niet iedereen staat te juichen bij de ontkoppeling van belijdenis en avondsmaalsdeelneming, maar dat de meerderheid toch wel zo ver is, dat ze kan meegaan. Al deze genoemde drie besluiten zijn wel te beschouwen als een stroomversnelling. Een paar jaar geleden zou dit ondenkbaar zijn geweest. Je zou het een frisse wind kunnen noemen, misschien is het wel de adem van de Heilige Geest!

De oekumenische gevolgen van dit alles komen meteen tevoorschijn: Op Pinksteren samen avondmaal, levensgrote kansen voor hervormd-gereformeerde avondmaalsvieringen in de toekomst en toegenomen kansen voor gezamenlijk vormingswerk. Wie zei er ook weer dat de oekumene in Purmerend op z'n gat lag? Inderdaad, wij hebben dat ook gezegd. Maar wie rekent nu op zo'n doorbraak! Wat nog maar kort geleden onmogelijk leek, wordt werkelijkheid. Leve de Geest, die dit mogelijk maakt. Het Vuur van Pinksteren is al bij ons.

ONS KOMMENTAAR:

1. Enorm banaal en bijna godslasterlijk komt bij ons over die uitroep aan het slot: „Leve de Geest". Het ontbreekt er nog maar aan, dat ze er aan toevoegen: „Hiep, hiep, hoera".

2. Bijna profetisch is de andere slotzin: „Het Vuur van Pinksteren is al bij ons". Want het pinkstervuur is een oordeelsvuur. Op de pinksterdag citeerde Petrus de profetie van Joël: „En ik zal wonderen geven in de hemel boven en tekenen op de aarde beneden, bloed en vuur en rookdamp" (Hand. 2:19).

En als Johannes Christus aankondigt als de Doper met Geest en met vuur, dan vervolgt Hij: „…Wiens wan is in Zijn hand en Hij zal Zijn dorsvloer doorzuiveren en Zijn tarwe in Zijn schuur samenbrengen en Hij zal het kaf met onuitblusselijk vuur verbranden" (Matth. 3:12). Dit gedoe in Purmerend is puur kaf. Het zal verteerd worden door het oordeelsvuur.

Dat oordeelsvuur is misschien dichterbij dan de organisatoren van dit heidens religieuze verbroederingsfeest vermoeden. We hopen dat zij tot inkeer komen, voordat het te laat is.

3. In een ander stukje over deze oecumenische avondmaalsdienst staat te lezen: „De avondmaalsviering (gelukkig schrijven ze „avondmaal" met een kleine letter, want dit is een puur humanistische maaltijd, die niets te maken heeft met het Heilige Avondmaal des Heeren en er slechts een godslasterlijke na-aping van is, waardoor men zich een oordeel eet en drinkt. H.J.H.) zal de afsluiting vormen van een grote interkerkelijke manifestatie in de week voor pinksteren".

Inderdaad meer dan een manifestatie is het niet; een manifestatie van menselijke overmoed, die op deze manier het Bloed van Christus te schande maakt; een manifestatie, waarop alleen maar de toorn Gods kan rusten. Zij die op deze onwaardige wijze het Avondmaal des Heeren als een manifestatie van eenheid gebruiken met loochenaars van het plaatsbekledende lijden en sterven van Christus, zoals o.a. de r.-k. kerk doet in de N.K., „zijn schuldig aan het lichaam en bloed des Heeren"

(1 Kor. 11:27).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

De storm van het oordeelsvuur

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 april 1976

In de Rechte Straat | 32 Pagina's