IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Sola gratia - Sola fide

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Sola gratia - Sola fide

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Alleen door genade - alleen door geloof

In de r.k. kerk is er in onze tijd een stroming op gang gekomen, die de oude dogma's wil vullen met een nieuwe, bijbelse inhoud. Wij verheugen ons daar zeer over.

Wij moeten echter tegelijk waarschuwen voor al te groot optimisme. En zijn nl. priesters en dominees, die, vooral op grond van het boek van Hans Küng: „Rechtfertigung", beweren, dat Rome op dezelfde manier kan spreken van „alleen door genade - alleen door geloof" als de Reformatie. Dat lijkt ons beslist onjuist.

Veronderstel:

Wij zouden daarom de vraag willen stellen: Welke protestantse gemeente zal toelaten, dat een dominee op haar kansel de volgende stellingen verkondigt: „Indien iemand beweert dat de mens slechts gerechtvaardigd wordt door de toerekening van de gerechtigheid van Christus, die zij vervloekt". „Indien iemand beweert, dat het geloof waardoor wij gerechtvaardigd worden, niets anders is dan het vertrouwen op Gods barmhartigheid, die ons de zonden vergeeft om wille van Christus, of indien iemand beweert dat wij alleen door zulk een vertrouwen gerechtvaardigd worden, die zij vervloekt". „Indien iemand beweert dat de wedergeboren en gerechtvaardigde mens behoort te geloven, dat hij zeker behoort tot het getal der uitverkorenen, die zij vervloekt." „Indien iemand beweert, dat de gerechtvaardigde mens door zijn goede werken niet waarlijk zou verdienen ... het eeuwige leven, die zij vervloekt".

Ik meen, dat geen enkele orthodoxe protestantse gemeente zulk een prediking zou dulden.

Welnu, dit zijn allemaal stellingen die uitgesproken zijn op het concilie van Trente, in de zesde zitting die ni. over de rechtvaardigmaking van de mens handelde. Deze stellingen zijn nooit herroepen.

Wat denkt u van deze stelling?

„De zondaar, die in zichzelf slechts zondaar is, wordt desondanks op grond van de verdiensten van Christus als rechtvaardig beschouwd." Wij protestanten zullen dit van harte beamen. Hans Kiing wijst deze stelling echter af, samen met H. U. v. Balthasar, als zijnde in strijd met Gods Woord („Rechtfertigung" p. 242).

Ook even dit: Hans Küng zegt op p. 250: „Ook in het „dode" geloof zit een kiem van liefde". Wij echter belijden met de Heidelbergse Katech smus (zd. 3), dat de mens, zolang hij niet is wedergeboren door een levend geloof, „ganselijk onbekwaam tot enig goed en geneigd tot alle kwaad".

Met de verdoezeling van dergelijke grondverschillen tussen Reformatie en Rome is niemand gebaat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 1967

In de Rechte Straat | 48 Pagina's

Sola gratia - Sola fide

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 1967

In de Rechte Straat | 48 Pagina's