IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

HET WEZENLIJKE VERSCHIL

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HET WEZENLIJKE VERSCHIL

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat een rooms-katholiek beelden heeft, is verkeerd, maar zijn alle reformatorische christenen daar vrij van? Doen zij ook niet dikwijls op hun manier aan beeldenverering?

Gestorven heiligen aanroepen is ook verkeerd. Medaljes dragen eveneens. Maar dat is niet het wezenlijke verschil. Ik bedoel: wij zijn allemaal verkeerd. Wij zijn allemaal fout.

Gaat een rooms-katholiek verloren, omdat hij heiligen aanroept of omdat hij de Mis opdraagt? - Protestanten doen ook heel veel dingen, die tegen Gods wil ingaan.

Christus in onze plaats.

De grote vraag waar het op aankomt, is: Ben je een kind van God, ja of neen? Want alleen de kinderen Gods worden behouden, en alleen de kinderen der duisternis gaan verloren.

Wanneer is men dan een kind van God?

Men wordt een kind van God, wanneer men op geen enkele wijze meer vertrouwt op zichzelf, maar zich stelt onder het bloed van Golgotha; wanneer men aanneemt dat dit bloed van Gods Zoon vergoten is als straf voor jouw zonde, van jou heel persoonlijk.

Dus wij moeten sterven, maar Jezus is in onze plaats gaan staan. Hij heeft de dood, onze dood, ondergaan, in onze plaats.

Door het geloof alleen.

En dit uitsluitend steunen op het volbrachte werk van Jezus Christus, dit verwerpt Rome. Dat de gerechtigheid ons enkel van buiten af wordt toegerekend, daar wil Rome niet aan. We moeten ze toch altijd nog op een of andere manier meeverdienen, althans zeker de eindgerechtigheid van de hemel.

Maar de Bijbel zegt:

Zoals wij in Adam gezondigd hebben, en deze zonde ons van buiten af wordt aangerekend, zo hebben wij in Christus boete gedaan voor onze zonde en wordt ons zijn boetedoening van buiten af toegerekend.

Deel aan de zonde en de ellende van Adam krijgt de mens door de lichamelijke afstamming van hem. Alle mensen worden in zonde en ongerechtigheid geboren. Deel aan de boetedoening en de zegeningen van Jezus Christus krijgt de mens door het geloof in Jezus Christus. Daardoor wordt men kind van de Vader van Jezus Christus, terwijl men door de voortplanting kind wordt van Adam, en dus kind der duisternis, waarin Adam zichzelf en zijn nageslacht gestort heeft.

Wij moeten hun dat vertellen.

Is er nog een andere aanwijsbare reden, waarom een mens, met name dan een rooms-katholiek, verloren kan gaan?

Ja, we lezen daarover in Jes. 1:3: „Een rund kent zijn eigenaar, en een ezel de krib van zijn meester, maar Israël heeft geen begrip, mijn volk geen inzicht". Rooms-katholieken weten meestal niet, dat zij zo volkomen op Jezus Christus mogen bouwen, dat Zijn gerechtigheid hun volkomen van buiten af wordt toegerekend, als zij in geloof enkel op Jezus verzoenende lijden en sterven bouwen. Zij hebben daarin geen inzicht, zij hebben er geen begrip voor.

„Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in wie zij niet geloofd hebben? Hoe geloven in Hem, van wie zij niet gehoord hebben? Hoe horen zonder prediker?" (Rom. 10:14).

Daarom rust op ons de ernstige roeping om hun dit blijde Evangelie van de verlossing enkel uit genade, enkel van buiten af, enkel door Jezus Christus te prediken. „Want allen die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek" (Gal. 3:10).

Maar ook een heerlijke roeping. Zij die door onze prediking of ons getuigenis Jezus Christus hebben gevonden, zullen hun blijdschap daarover aan u terugstralen. Ja, dan blijkt het „hoe liefelijk de voeten zijn van hen, die een goede boodschap brengen" (Rom. 10:15).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 1961

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

HET WEZENLIJKE VERSCHIL

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 juli 1961

In de Rechte Straat | 32 Pagina's