IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

EEN CAFE-FILTRE A.U.B.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN CAFE-FILTRE A.U.B.

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat zullen we doen? Ginds om 't hoekske in staminee 't Vapeurke een filter-koffie bestellen? In elk geval we moeten even praten.

Hoever staan de zaken? Zit er groei in onze beweging van de ex-r katholieken

Hoever staan de zaken? Zit er groei in onze beweging van de ex-r.katholieken?

Beslist wel. Er openen zich' steeds wijder perspectieven. Vooral ook op internationaal terrein. Ik hoop, dat br.Kuin hierover meer zal vertellen.

BR. KUIN NAAR BRAZILIE.

Dat internationale karakter komt wel duidelijk tot uiting in het feit dat br.Kuin in de maand augustus naar Brazilië zal vliegen, en daar een congres zal bijwonen van de ICCC. Hij gaat daar naar tée in de hoedanigheid van representant van de Nederlandse beweging van de ex-r.katholieken, en dan als belangstellende. De kosten van deze reis werden hem geheel aangeboden en komen dus op geen enkele wijze ten laste van onze beweging van ex r.katholieken. Zelf was ik ock wel graag mee gegaan, — men was zo vriendelijk om ons beiden uit te nodigen —, maar ik heb een uitnodiging om in de herfst gedurende drie maanden naar Z.Afrika te gaan. En dan ben ik te-veel van huis. Dan krijg ik moeilijkheden met "moeder-overste". En laat ik eerlijk zijn, ik zou ook zelf niet graag zo lang van mijn allerleukst gezinnetje (wat een stoefer!) weg willen zijn.

Wat die ICCC betreft, U weet waarschijnlijk, dat het een poging is om meer eenheid te berwerkstelligen tuasen de chris tenen van de gehele wereld. (De afkorting betekent International Council of Cristian Churches de Internationale Raad van Christelijke Kerken.) Een andere poging is de wereldraad van Kerken, (oecumenische raad). Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik deze twee pogingen nog niet voldoende heb bestudeerd om er een definitief oordeel over te hebben. Kaar wat mij in de ICCC wel aangenaam aandoet, is, dat deze beweging zich onverbiddelijk stelt op de grondslag van Gods onfeilbare Woord. Zij vertrouwen op de eigen kracht van het Woord Gods De ICCC neemt ook een duidelijke houding aan tegenover Rome Eigenlijk volgt het een uit het ander. Wie werkelijk de eigen gloed van het geloof in Jezus Christus als de enige, volkomen en persoonlijke Zaligmaker heeft ervaren, zal niets meer verwachten van een algemene menselijke religiositeit, die allerlei godsdienstige richtingen kan verhinden. De galoofshouding van de r.katholiek is geheel anders geladen dan die van een reformatorisch christen. Wij, die de r.k. kerk van binnen uit kennen, weten, dat deze poging om de r.k. kerk binnen de oecumenische beweging te betrekken, alleen of zo goed als alleen voordeel oplevert voor de r.k. kerk. Zij is slim genoeg om er van te profiteren. Alleen reeds het feit, dat zij op de altijd weer herhaalde uitnodiging om zitting te nemen in deze Wereldraad van Kerken met een beslist "neen" antwoordt, is op zich zelf al winst voor haar . Met de minzaamheid van een glimlachende despote stuurt zij dan wel een "waarnemer" naar deze vergaderingen van de Wereldraad.

Wij hopen, dat br.Kuin na zijn terugkomst ons uitvoerig zal rapporteren over zijn bevindingen, zodat wij dus meer kijk krijgen ook op deze kant van het "Evangelie in de wereld". Wij wensen hem alvast goede reis en behouden overvlucht.

O, DIE COMMISSIES.

Hoe staat het berder met onze beweging? Wij ondervinden wel enige tegenwerking van sommige groepen, die menen, dat alles binnen de omheining van bestaande verenigingen op dit gebied of van kerkelijke commissies moet blijven.

Wij zijn het er wel mee ens, dat onze beweging naar de kerken toe moet bewegen. Wij mogen nooit een buitenkerkelijke beweging worden. Wij mogen niet in sectarisme verzanden. Maar het gevaar van al die commissies en verenigingen is, dat er eindeloos gepraat en geconfereerd wordt dat alles perfect georganiseerd wordt, maar dat het tenslotte een half dood organisme is, dat heel wat geld van de goe-gemeente opslorpt, maar weinig uitricht door gebrek aan stuwkracht.

Wij, gewezen r.katholieken, zijn inderdaad uit schemering of duisternis tot het volle licht van het evangelie gekomen. Wij zijn de ontvluchten van achter het purperen gordijn. Wij zullen heus niet nodeloos confereren langs het geelectriseerde prikkeldraad, waarachter onze vrienden van vroeger geestelijk geboeid rondlopen. Ik ben er van overtuigd, dat wij niet moeten toegeven aan de druk, die op ons wordt uitgeoefend en dat wij onze zelfstandigheid van "beweging van ex—r.katholieken" moeten bewaren.

60 EX-PRIESTERS IK DUITSLAND.

Zoals ik al zei, krijgen wij steeds meer internationale contacten. Daardoor wordt onze beweging zeer gesterkt. Want het spreekt vanzelf, dat wij van die bewegingen van ex-r.katho T lieken in het buitenland de volle sympathie en medewerking krijgen. Zo hoop ik binnen afzienbare tijd een vergadering mee te maken van de "Bensheimer Kreis". Dat is een vereniging van 60 Duitse predikanten, die priester zijn geweest.Een van hen schreef mij hierovers "Behalve deze 60 priesters,die nu predikant zijn, zijn er nog tientallen ex—priesters, die tot de evangelische kerken zijn overgegaan, maar een ander beroep hebben gekozen, zoals leraar, onderwijzer enz. En waar zijn de vele andere priesters, die Rome verlaten hebben en niet tot de volle kennis van de Christus der Schriften zijn hekomen? De r.k. kerk bekommert zich niet meer om hen, want voor haar zijn zij "massa perditionis" = massa van de verworpenen. En wij kennen hun namen en adressen niet. De vraag, die mij telkens weer drukt, is kunnen wij het voor God verantwoorden , als wij deze confraters, die uit het r.k.stelsel zijn losgebroken en er dikwijls ook innerlijk door gebroken zijn,langs de weg laten liggen? Maar wat kunnen wij doen? Hoe kunnen wij onze roepstem tot hen laten doordringen? Dat wij daarbij soms pijnlijk leergeld, ook in letterlijke zin, moeten betalen, weet ik helaas ook uit eigen ervaring, als senior van de Bensheimer Kreis. Want er zijn ook ex-priesters, die door het r. k. stelsel zozeer schipbreuk hebben geleden en zozeer innerlijk zijn verdorven, dat zij letterlijk in de immoraliteit, ja zelfs in de misdaad terecht komen. En wat moeten we dan tenslotte doen met deze broeders, die de ruinen van hun leven achter zich aanslepen en ze tenslotte aan de protestantse kerken komen aanbieden? Ik meen, dat juist wij als enig voor— beeld moeten nemende Gceie Herder en dat wij ondank teleurtellingen aan hen die lang de weg bleven liggen de Satna— ritanendient van onze prieterlijke hulp moeten aanbieden".

"Wat dee mij dit chrijven goed. Je voelt hier achter de bewogenheid om zovele vroegere confrater die de heerlijke blijsdchap van het Evangelie moeten missen.

DAMASCUS.

Uit deze Benheimer Krei of beter in deze Krei i een groep onttaan die zich bezig houdt met het uitgeven van lectuur die peciaal op de r.katholieke men i ingeteld. Deze uitgeverij heeft al naam Damakuverlag. (Merkwaardig dat wij ex-r.katholieken het zo graag bij Paulu zoeken. De naam van on tijdchrift i ook al een traat in Damascus). De leider hiervan eveneen een ex—prieter chreef mij:

"Uw idee over een Europee en wereldcongre van ex-prieter juichen wij ten zeerte toe. (Ik had n.1. gevraagd wat zij daarvan dachten. Ik meen n.1. fiat onze beweging van ex-prieters steeds meer in de publiciteit moet komen. Dat i een belangrijk middel om onze tem te doen doorklinken tot de r.k. prieter die nog zuchten onder het juk van de pauelijke dictatuur of dat juk reed van zich hebben afgechud en verdwenen zijn in de nameloze massa). Y Wij staan in verbinding met Italië waar in Napels en Salermo een grote beweging naar het Evangelie is onsttaan. In dit voorjaar zijn daar twee expriesters tot predikant bevetigd. Verder staan wij in verbinding met Frankrijk,Amerika,Polen en Oostenrijk. Wij schatten, dat alleen reeds in Duitsland sinds 1933 ongeveer 1000 priesters de r.k.kerk verlaten hebben. (Dat kan wel uitkomen.Wij zijn namelijk in het bezit van een lijst van 34 priesters die in Nederland de r.k.kerk verlaten hebben; en deze lijt i niet een volledig want verchillende ex—prieter die ik voor jn uittreden peronlijk heb gekend kwamen er niet op voor. H.J.H.)

Deze predikant-ex—prieter chreef mij nog meer over hun plannen, maar het lijkt mij beter dit niet te publiceren. Dat heb ik geleerd van de bekende operazanger Anton Marco, die vroeger cok r.katholiek is geweet en nu zijn kunt geheel in dient stelt -an het Evangelie. Hij zei mij: Al U plannen heeft werk ze dan eerst helemaal uit en publiceer eerst dan er over. ant anders zullen de r.k. geestelijken alles op alles zetten om uw plannen in de kiem te smoten. Het is daarom, dat wij U niet alles kunnen mededelen, wat er in onze koppen broeit. Ik hoop, dat U dat begrijpen kunt. Het zou jammer zijn, als prachtige ideeën vlak voor de haven getorpedeerd worden door het slagschip van Rome, enkel omdat wij te loslippig zijn geweest.

HET SALVE REGINA VOOR DE N.C.R.V.

Anton Marco vertelde mij veel interssante dingen over Amerika, waar de r.katholieken steeds meer invloed krijgen in de hogere kringen. Het is niet onmogelijk, dat eerlang een r.katholiek als president zal zetelen in het Witte Huis te Washington,

Anton Marco had ook van een bepaalde firma (ik noem maar weer liever geen naam) een verzoek gekregen om"zijn liederen op grammofoonplaten op te nemen. Hij zou daardoor voor lange tijd zijn broodwinning hebben. Maar dan moest hij ook het Ave Maria van Gounod zingen. Dat heeft Marco echter geweigerd. Dez firma wees er toen op, dat er heel wat protestantse zangkoren zijn, die dat Ave Maria in hun program opnemen en uitroeren. Hierop repliceerde Marco :Wat dergelijke ''protestanten" doen, moeten zij weten, maar ik wil alleen maar zingen van Jezus Christus"

Inderdaad, hoe is het toch mogelijk, dat protestantse zangkoren dergelijke liedren uitvoeren: Weten ze wel wat er in staat? Heilige Maria, moeder Gods, bidt voor ons, nu en :'.in het uur van onze dood.Amen". Of is het niet zo erg, wanneer men dat alleen maar in het Latijn zingt?

Ik hoorde zelfs enige tijd geleden over onze N.C.R.V. het Salve Regina zingen, als aansluiting op een kerkdienst op Zondag. Ik vermoed, dat onze goede N.C.R.V. ook helemaal niet heeft stil gestaan bij de inhoud van dit Salve Regina. Daarin wordt n.1. aldus gebeden "Wees gegroet, Koningin, Moeder van barmhartigheid, ons letoen, onze zoetheid, onze hoop, wees gegroet, enz." Ik hoop dan ook, dat de N.C.R.V. ons voortaan dergelijke gebeden, ook al zijn ze dan in het Latijn opgesteld, zal besparen. Want wat dat betreft, zijn onze protestantse broeders en zusters wel eens wat naïef. Een naïeviteit, die hen echter wel siert. Zij zullen er geen ogenblik aan denken, dat de priesters zoiets zouden kunnen gebruiken om de r.k. mensen weer meer aan Maria en daardoor aan de r.k. kerk te binden. Ik zou vroeger zulk een Salve Regina van de NCRV of een Ave Maria van een protestants zangkoor voor mijn r.k. hoorders aldus hebben geïnterpreteerd:

"Daaruit ziet ge nu, beminde gelovigen, hoe re ook onder de protestanten een, misschien onbewust, heimwee is naar de verering van de Moeder Gods. Wat zijn wij, katholieken, toch gelukkig, dat wij altijd onze toevlucht mogen nemen tot deze gezegende Moeder. Ja, het protestantisme is zc arm zonder de Mariaverering! Daarom beminde gelovigen, maakt gebruik van Uw voorrecht. Bidt veel tot Maria, bidt altijd het rozenhoedje. Sa ook ter bedevaart naar de heiligdommen van Maria! enzjcnz;"

U ziet, ik zou zo weer op de rk.preekstoel kunnen verschijnen en een vurige preek ter ere van Maria kunnen houden (zij het dan ook een preek met de schitering van Bengaals vuur. Maar in gemoede; Is er wel ten preek ter ere van Maria, die voorkomt uit de diepte van een rouwmoedig hart en een totale gelovige overgave aan haar? Dat kan toch immers niet. Alleen het geloof in Jezus Christus is een zuiver Gods geschenk. Het geloof in een schepsel moet iets menselijks zijn, moet daarom iets geforceerds en iets dweperigs in zich hebben).

Maar onze filter is allang uitgedrupt en leeggedronken. Ik ga ophouden, anders bezwijk ik nog aan de verleiding van een tweede filter en voor ik dan uitgepraat ben zit ik allang over de rand van ons blad heen.

Intussen dan met hartelijke groeten,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 1958

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

EEN CAFE-FILTRE A.U.B.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 1958

In de Rechte Straat | 24 Pagina's