IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Machtige woorden

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Machtige woorden

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus begon Zijn openbare optreden met deze oproep: “Het Koninkrijk Gods is nabij gekomen; bekeert u, en gelooft het Evangelie” (Markus 1:15).

Dat zijn machtige woorden. Ze hebben de toenmalige wereld ondersteboven gekeerd. Als een vloedgolf is dat Evangelie vanuit Jeruzalem over Judea en Samaria voortgerold naar de uitersten van de aarde. Elk van die woorden heeft een eigen lading. Ze zijn gevuld met een geheime, goddelijke springstof, kracht, dynamiet Gods.

Het Koninkrijk Gods

Wat is dat? En nu sta ik al meteen voor een grote moeilijkheid. Want Jezus heeft gezegd: “Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet zien (Johannes 3:3). Een mens moet dus eerst een radicale innerlijke omvorming doormaken, wil hij begrijpen wat Jezus met die woorden “het Koninkrijk Gods” bedoelt. (…)

Bekeert u

Het Griekse woord dat daar gebezigd wordt, betekent: “Jullie moeten over alles heel anders gaan denken; jullie moeten een andere levenshouding gaan aannemen; heel je denken, willen en voelen moet veranderen.” Misschien zegt u nu: Maar hoe kán dat?

Ik kan mezelf toch niet binnenstebuiten keren? Ik kan toch niet een ander mens van mezelf maken? Daar hebt u gelijk in. Maar de oproep van Jezus: “Bekeert u” is niet alleen een opdracht, maar ook een belofte, niet alleen een opgave, maar ook een gave. Christus Zelf wil andere mensen van ons maken. Hij doet dat onder één voorwaarde, namelijk dat wij ons in geloof helemaal aan Hem toevertrouwen. Dan gaat Hij dat werk van onze innerlijke omvorming ter hand nemen. Hij geeft ons dan een totaal andere kijk op alle dingen. Hij maakt ons los van ons zelfzuchtige “ik”. Hij stort Zijn eigen liefde in onze harten, doordat Hij ons Zijn Heilige Geest geeft (Romeinen 5:5).

Is dat niet geweldig? Zou u dát niet begeren? Of bent u helemaal voldaan over uzelf en hebt u er geen enkele behoefte aan om op te stijgen tot de hoogte van God Zelf, om Zijn kind te mogen worden?

Bron: Ds. H.J. Hegger, Wat is geloven, Uitgeverij/Drukkerij: Blok-Dieren/Stichting In de Rechte Straat.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Machtige woorden

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

In de Rechte Straat | 16 Pagina's