IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Het overdenken van Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het overdenken van Jezus

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ja, gewisselijk, ik acht ook alle dingen schade, te zijn, om de uitnemendheid der kennis van Christus Jezus, mijn Heere; om Wiens wil ik al die dingen schade gerekend heb, en acht die drek te zijn, opdat ik Christus moge gewinnen. (Fil. 3:8).

Overdenk ook eens de heiligheid van de natuur en de heiligheid van het leven van Christus.

a. Als u de heiligheid van Zijn natuur helder kunt zien, wat een werking zou dat in uw ziel veroorzaken. Christus’ inwendige schoonheid” zou zelfs de liefde van de duivelen trekken, als zij maar genade hadden om Zijn schoonheid te kunnen zien. Ja, Hij zou alle zielen in de hel gevangennemen, indien zij maar ogen” hadden om Zijn liefelijkheid te aanschouwen. Dagvaard voor Christus de schone engelen, de verheerlijkte geesten, de blauwe hemelen, de lichtende sterren, de lieflijke bloemen, de lusthoven, de bossen, de zeeën, de bergen, de vogels, de dieren, ja ook de kinderen der mensen zoals die in de wereld der onschuld zouden zijn geweest. Laat hen in hun hoogste uitnemendheid voor Christus Jezus staan, en wat zijn ze dan?

De heiligen in de heerlijkheid zien nu het aangezicht van Christus, dat is, zij zien al de waardigheid en schoonheid die in Christus is, en zij zijn met Zijn gezicht zo ingenomen dat zij niets anders doen dan Zijn aangezicht voor eeuwig aanschouwen, maar toch worden zij daarvan nimmer verzadigd. O, deze lieflijkheid van Christus,verrukt de zielen der verheerlijkten. Hoe komt het dan, o mijn ziel, dat u niet wordt ingenomen met deze overdenking? b. Zie nu eens de heiligheid van Zijn leven. Het kan zijn dat die diepe indrukken op uw geest maakt. Overdenk Zijn liefde, Zijn zelfverloochening, Zijn verachting van de wereld, Zijn goedertierenheid, Zijn milddadigheid, Zijn zachtmoedigheid, Zijn medelijden, Zijn nederigheid, Zijn gehoorzaamheid aan Zijn Vader. Een vruchtbare overdenking van deze stukken kan u gelijkvormig maken aan Christus. O wat erg dat iemand de dadelijke gehoorzaamheid van Christus zou ontkennen. Misschien vraagt u voor wie dit alles is? Het is alleen voor ons, opdat wij zouden worden verlost en tot kinderen aangenomen. O, wie zou voor een wereld vol goud de invloeiing en de weldaad van Christus’ dadelijke gehoorzaamheid willen missen? Peins hierop, o mijn ziel, tot u enige kracht uit Christus’ leven in u voelt komen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 2018

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Het overdenken van Jezus

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 september 2018

In de Rechte Straat | 16 Pagina's