IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De vrijheid van een christen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De vrijheid van een christen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij zond Zijn Woord uit. Psalm 107:20a

Eén ding – en dat alleen – is nodig met het oog op het christelijke leven, de christelijke gerechtigheid en vrijheid. En dat is het allerheiligst Woord van God, het evangelie van Christus, zoals Hij zegt in Johannes 11: “Ik ben de opstanding en het leven, wie in Mij gelooft zal in eeuwigheid niet sterven” [Joh. 11,25]. Evenzo in Johannes 8: “Wanneer de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk vrij zijn” [Joh. 8,36]. En in Mattheüs 4: “Niet van brood alleen leeft de mens, maar van elk woord dat van de mond Gods uitgaat” [Matth. 4,4].
Laten wij daarom voor vast en zeker aannemen, dat de ziel alles kan missen behalve het Woord van God. Zonder dit Woord is zij met geen enkele zaak gebaat. Heeft zij echter het Woord, dan is zij rijk en heeft aan niets gebrek, omdat het het Woord van het leven is, van de waarheid, het licht, de vrede, de gerechtigheid, het heil, de vreugde, de vrijheid, de wijsheid, de kracht, de genade, de heerlijkheid en van alles wat onvergankelijk goed is. Dat is de reden waarom de profeet in de gehele Psalm 119 en op vele andere plaatsen met zoveel zuchten en roepen smacht naar en roept om het Woord van God.

Daartegenover bestaat er geen wredere plaag van de toorn Gods dan wanneer Hij honger naar het horen van Zijn Woord zendt, zoals Amos zegt [Amos 8, IIV], zoals er ook geen grotere genade is dan wanneer Hij Zijn Woord uitzendt, zoals Psalm 106 zegt: “Hij heeft Zijn Woord uitgezonden en hen genezen, en hen aan hun ondergang ontrukt” [Ps. 107, 20].
En ook Christus is tot geen ander ambt gezonden dan dat van het Woord.
En de apostolische, bisschoppelijke en hele geestelijke stand is slechts geroepen en ingesteld voor de dienst van het Woord.


Bron: Maarten Luther, De vrijheid van een christen. Vertaald, ingeleid en geannoteerd door C. Boerke, Kampen 2003, 77v.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2016

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

De vrijheid van een christen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 september 2016

In de Rechte Straat | 16 Pagina's