IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Geen vrede in sociaal werk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen vrede in sociaal werk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geachte broeder,

ANTWOORD

Zeer geliefde broeder in de Heere Jezus,

Dank u voor uw vriendelijke, open en eerlijke brief. Het feit dat u momenteel inziet dat de meeste dogma’s van de Rooms-Katholieke Kerk gebaseerd zijn op menselijke verzinsels is een geweldige zegen van God. Want Hij is het die uw ogen heeft geopend voor het Licht van Christus in de godsdienstige duisternis waarin u al deze jaren geleefd hebt, druk bezig met uw bewonderenswaardige arbeid onder de allerarmsten. Maar deze sociaal-humanitaire arbeid, met al uw inspanningen, heeft niet de vrede in uw ziel gebracht die u verwacht had te vinden. Want “we hebben alleen vrede met God door onze Heere Jezus Christus en alleen door het geloof in Hem zijn wij om niet gerechtvaardigd door Zijn genade.”

U hebt het over ”een nieuw leven beginnen.” Tot nu toe was uw leven gebaseerd op de dogma’s van godsdienstige mensen en op het sociaal-humanitaire werk. Het gebouw dat opgetrokken werd op dit fundament is ingestort. Daar moet u blij mee zijn, want Gods Woord waarschuwt ons dat het enige fundament waarop we moeten bouwen Jezus Christus is (1 Petr. 2:6).

U bent dat nu aan het nagaan, net als ook wij gedaan hebben toen we nog gewijde priesters waren en we er op zekere dag achter moesten komen dat we ons geloof gebaseerd hadden op deze godsdienstige principes en op deze “pauselijke” stenen.

De Heilige Geest riep ons met klem door Zijn Woord, dat ons trof tot in het diepst van onze ziel: ”Men moet Gode meer gehoorzaam zijn dan de mensen.”

Er is immers geen zaligheid door enige man of enige vrouw buiten Christus Jezus. “Want er is onder de hemel geen andere Naam, die onder de mensen gegeven is, door Welke wij moeten zalig worden” (Hand. 4:12).

Het is nodig dat u zelf in het Woord van God ontdekt dat de conclusies waartoe u gekomen bent ten aanzien van de dogma’s van de Rooms-Katholieke Kerk geen conclusies zijn die geboren zijn uit de jarenlange frustraties die u ondergaan hebt door uw godsdienstige omgeving. Echter het Woord van God wijst u een nieuwe Weg en een nieuw Leven, namelijk Jezus Christus; “die deze weg wandelt, zelfs de dwazen zullen niet dwalen” (Jes. 35:8).

Wat we goed moeten weten is wat de Heere Jezus heel duidelijk heeft uitgelegd aan Nicodemus, de rabbi uit Israël: “Men moet wederom geboren worden.”

De apostel Johannes geeft ons ook het antwoord op de vraag hoe we wederom geboren moeten worden: “Maar zovelen Hem aangenomen hebben, die heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven. Welke niet uit de bloede, noch uit de wil des mans, maar uit God geboren zijn” (Joh. 1:12-13).

Vanuit Christus, en vanuit het geloof in Christus alleen, moet het nieuwe leven beginnen, door altijd alleen acht te slaan op het Woord van God.

Ik hoop dat deze korte overwegingen ertoe mogen dienen dat u samen met de Heere een nieuwe weg inslaat. Vertrouw en hoop op Hem, geniet dagelijks van wat Hij ons openbaart in Zijn Woord. Want de Heere zegt: “Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten.”

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2009

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Geen vrede in sociaal werk

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2009

In de Rechte Straat | 16 Pagina's