IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

“Eén rond Maria”

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

“Eén rond Maria”

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Eén rond Maria. Zo klonk het in de Belgische stad Tongeren naar aanleiding van de Kroningsfeesten. Ter gelegenheid van deze mariale feestelijkheden heeft zelfs paus Benedictus XVI een fax gestuurd met zijn gelukwensen en zijn “apostolische zegen” voor alle deelnemers aan dit kroningsgebeuren:

(...) In Zijn barmhartigheid heeft God aan Maria de schat van Zijn genegenheid toevertrouwd, opdat de gelovigen die zich aan haar moederlijke bescherming toevertrouwen, de voorkomendheid en de delicaatheid van Gods liefde kunnen ontdekken. (...)

Het is belangrijk dat de jongere generaties dit mysterie van genade kunnen meemaken en dat zij op hun beurt door het hart van Maria heen de genaden ervaren die hen sterk zullen maken om met vertrouwen voort te kunnen gaan op de wegen van de gerechtigheid en de zelfovergave in de navolging van Christus Jezus.

De paus schrijft dat de Heere God aan Maria “de schat van Zijn genegenheid” heeft toevertrouwd. Ik mag veronderstellen dat hij hiermee bedoelt: de schat van Zijn genade. Maria zou dan op haar beurt die schat van genade uitdelen aan hen die zich aan haar moederlijke bescherming toevertrouwen. Ik moet wel even slikken als ik dit lees en overdenk. Het is alsof de Heere God bij Maria moet aankloppen om Zijn genegenheid, Zijn liefde en Zijn genade te laten uitdelen. Dan wordt “genade ontvangen” afhankelijk van menselijke bemiddeling.

Bijbels onmogelijk

Middelares van alle genade. Zo wordt Maria aangeprezen in pauselijke encyclieken en in minder officiële geschriften zoals de pauselijke boodschap aan Tongeren. Hij schrijft over “het mysterie van genade dat de mens door het hart van Maria heen ervaart.”

Maar de Bijbel, het vaste en betrouwbare Woord van God, leert mij “begenadigd zijn in de Geliefde” (Ef. 1:6), in Jezus Christus, en niet in Maria.

O, wat kan dit woord van Paulus mij diep vertroosten! Het is genade te mogen weten en vast te geloven “in Christus Jezus te zijn, Die ons is geworden wijsheid van God, en rechtvaardigheid en heiligmaking en verlossing” (1 Kor. 1:30).

Zou je nog iets meer kunnen verlangen? In Christus heb je alles! Hij alleen vervult alle geestelijke behoeften van de gelovige.

Er is een oneindige volheid in Christus Jezus (Kol. 1:18).

Het is Bijbels onmogelijk om mee te gaan in de gedachte dat wij naast Christus nog een middelares zouden nodig hebben in de persoon van Maria. “Er is één Middelaar Gods en der mensen, de Mens Christus Jezus” (1 Tim. 2:5). Punt.

Laat het duidelijk zijn op grond van het getuigenis der Schriften: Christus heeft geen behoefte aan een bijdrage in Zijn verlossingswerk. Zijn werk is volkomen algenoegzaam.

Eén in Christus

Wat het thema van de Kroningsfeesten betreft, “Eén rond Maria”, kan ik alleen maar wijzen op de ware eenheid, die gestalte krijgt vanuit de geloofsverbondenheid met Jezus Christus in Joh. 17:20,21.

O zeker, in de voorbereiding van en tijdens de Kroningsfeesten was er een uitwendige eenheid. Veel groepen en organisaties, waarvan de deelnemers in leeftijd, geslacht, opleiding, karakter en interesse van elkaar verschillen, hebben samengewerkt aan dit grootse spektakel ter ere van Maria. Maar de waarachtige eenheid, op grond van Gods Woord, ontbrak. Ik heb persoonlijk gesproken met deelnemers aan de feesten die getuigden niet in God te geloven en alleen een kerk bezochten om er vanwege zorg of nood in hun leven een kaars te branden voor het beeld van Maria of een weesgegroetje te bidden. Wat arm!

Hoe nodig is het om te bidden voor de velen in Tongeren, opdat ze zullen opzien naar de Christus, ons door God gegeven tot zaligheid.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2009

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

“Eén rond Maria”

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2009

In de Rechte Straat | 16 Pagina's