IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Alleen door Mij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Alleen door Mij

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Johannes 14:6b

Het jaar vordert snel. De herfst is in volle gang. In het rijk van de natuur schildert de Heere ons de eindigheid van ons leven: "Wij allen vallen af als een blad, en onze misdaden voeren ons heen als de wind" (Jes. 64:6b). Nog even, en wij gaan via adventstijd en jaarwisseling het jaar onzes Heeren 2008 binnen.

Het leven gaat snel. Hoe kortgeleden lijkt het dat wij het jaar 2000 ingingen. Met alle millenniumrumoer en ook bij velen met zorg rondom de eeuwwisseling. Maar dat is al weer acht jaar geleden!

Wat is er in die tijd veel gebeurd. Te midden van een wereld die zich in de ontreddering door de zonde, het verlaten van de Heere, voortbeweegt naar het einde.

Intussen, wat een pogingen om door zelfredzaamheid een uitweg te vinden naar het verloren paradijs. Van de mens zonder God. Als hij althans nog de hoop op beter heeft behouden, en niet door fatalisme is bevangen. En in de wirwar van vragen verstrikt is geraakt en geen vragen meer stelt. Wat is dat eigenlijk erg, als een mens op aarde geen vragen meer heeft…

Veel mensen die nog niet geheel met God en Bijbel gebroken hebben, vertillen zich aan die vragen. In het bijzonder vragen over de verhouding tussen God en mens. Luister en hoor maar, lees en zie hoe mensen zich in allerlei bochten wringen om maar te ontkomen aan de eenvoudige woorden van de Bijbel. Niet alleen mensen buiten de kerk, ook daarbinnen. Er is een kunstgreep van een zelfverzonnen weg naar de zaligheid. Zo ik-gericht. "Ik heb het idee dat…" "Ik voor mij vind dat…" "Ik voel de dingen zo heel anders aan…", of "Ik ga ervan uit dat God mijn Vader is, en Die zal toch niet minder zijn dan mijn eigen vader. Wat dacht je wel…"

Of mensen nemen afstand van de Bijbelse begrippen als geloof, wedergeboorte, bekering, verzoend worden met God. Over dit alles heen plakken zij een sticker met de naam van Jezus. En dat is het dan.

Zo wanen ze zich gered en veilig.

Nog weer anderen vertrouwen op de pastoor of de kerk, of de voorspraak van Maria. Maar dit alles redde nog nooit één mens!

Laten wij luisteren naar Jezus.

"Niemand komt tot de Vader dan door Mij." Hij is de enige Weg, geopenbaard door Hem en de Vader in de Bijbel. Hij alleen is ook de Waarheid. Alleen wat Hij zegt en openbaart aangaande zondeval, schuld, Zijn lijden en sterven, nederdaling ter helle, is de waarheid. Maar ook aangaande datgene wat Hij openbaart over de toorn van God die wordt tenietgedaan. Hoe onderwijst Hij Zijn discipelen in Johannes 14 t/m 17 over de liefde van de Vader, Die Hem overgeeft tot verzoening van de zonden. Over de liefde tussen Hem en de Vader wederzijds; en Zijn liefde en die van de Vader tot het verlorene. Hoe openbaart Hij ook het werk van de Heilige Geest, Die de rijkdom van Christus zal uitdelen aan mensenharten; door het geloof hen zal bekendmaken met de opgestane Jezus. Hij, Die de Waarheid is. Ieder gevoelt als hij of zij eerlijk is: dit is geen zaak van ons gevoelen of redeneren. Hier is alleen sprake van het wonder, waaraan ons hart vanuit onszelf zo vreemd is. Zo onbekend met deze Jezus.

Daarom is de vraag belangrijk of wij Jezus hebben leren kennen. Hij zegt Zelf: "Vader, dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige en waarachtige God, en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt" (Johannes 17:3).

Jezus is niet slechts een naam, geen idool waarvoor ik kies, waarvoor ik ga. Hij is de lévende Christus, een persoon, Die Zich ook persoonlijk laat kennen. Dat is dat persoonlijke, die relatie waarvoor Hij door Zijn Heilige Geest zorgt. Daarom nog eens die vraag: Kennen wij Hemé Alleen door Hem ontsluit zich het zicht op de liefde van de Vader. Gaat dat wonderlijke werk van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest Zijn plaats krijgen volgens het Evangelie. Mijn "ik", hoewel er volledig op betrokken, treedt wel heel erg op de achtergrond als het gaat om zalig worden. In de weg tot de Vader gaat het hoe langer hoe meer om "alleen het Uwe", Heere Jezus! Zo wordt geloof een wonder, ook hoe langer hoe meer.

Jongeren en ouderen vinden in het jaar onzes Heeren 2008 alleen rust in de Heere.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2007

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Alleen door Mij

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2007

In de Rechte Straat | 16 Pagina's