IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Zien op Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zien op Jezus

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie over: "Ziende op den oversten Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde, die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, en schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand des troons van God".

Het kenmerk van een christen is dat hij ziet op Jezus. Wij worden een christen als God het licht in ons dui stere hart laat schijnen en verlichti ng geeft van de kenni s van de heerl ijkheid van God in het aangezi cht van Jezus Chri stus. Jezus, Di e eenmaal het krui s heeft gedragen en Di e nu gezeten is aan Gods rechterhand, is de Sterkte en de Kracht van een chri sten. In de brief aan de Hebreeën wordt het leven van een chri sten vergel eken met een wedl oop. Renners in een wedl oop doen hun uiterste best als eerste de ei ndstreep te behal en. Zij dragen geschi kte kleding. Alles wat overbodi gis, hebben zij afgel egd. Zo, zegt de apostel, moeten Wij alle last afl eggen en de zonde die ons lichtelijk omringt. Als het dan gaat om beantwoording van de vraag waar de christen de kracht vandaan haalt om de loopbaan van het geloof te lopen en om tegen de zonde te strijden, spreekt de apostel over het zien op Jezus. Geliefde lezers, dat is de zaak waar het om gaat. Geve de Heere dat u door het lezen van deze meditatie overtuigd wordt van zonde en schuld en overweldigd wordt door de heerlijkheid van de Heere Jezus Christus. Dat u meer en meer de grootheid van Gods genade en liefde geopenbaard in Christus Jezus leert verstaan.

Wanneer de apostel de Hebreeën ertoe oproept te zien op de Zaligmaker gebruikt hij wel bewust de naam Jezus. Jezus is de persoonsnaam van de Zaligmaker. Tegenwoordi g is het heel gebrui kelijk om iedereen bij de voornaam te noemen. Dat was vroeger anders. Trouwens, ook nu is het niet zo dat wi e tot de Koni ngi n wordt toegel aten haar bij haar voornaam mag noemen. Dat is all een toegestaan aan haar fami lie, aan haar vri enden en bekenden. Het grote voorrecht van een christen is dat hij de Zaligmaker, de Zoon van God, met Zijn persoonsnaam mag aanspreken. Dat hij de kracht van di e Naam mag kennen. Newt on verwoordde dat in een gezang als volgt:

"O Jezus, hoe vertrouwd en zoet, klinkt mij Uw Naam in 't oor, als ik van alles scheiden moet, gaat nog Uw Naam mij voor".

De apostel spreekt over Jezus als de overste Lei dsman. Een leidsman is iemand die voor anderen de weg baant. We zouden kunnen zeggen dat het een pi oni er is die een weg baant door de wil dernis. Toen het volk van Israël voor de Rode Zee stond, strekte Mozes zijn hand uit over de zee en zo kwam er een pad door de wateren. De Zoon van God heeft Zij n ei gen bloed gestort om door de zee van Gods toorn een weg te banen naar het Vaderhart van God. Een christen is een mens die heeft geleerd dat hij niet voor God kan bestaan, j a dat zelfs zijn allerbeste werken voor God slechts een wegwerpelijk kleed zijn. Zien op Jezus wil zeggen dat je met belijdenis en erkentenis van je schuld voor God je toevertrouwt aan de Zaligmaker. Om het te zeggen met de woorden van Psam 73: "'k Vertrouw op Hem geheel en al, de Heere Wiens werk ik roemen zal".

Jezus is de overste Leidsman. Hij gaat de Zij nen voor. Hij is ook de Voleinder. Hij gaat achter de Zij nen aan. Hij is hun achtertocht. Hij, Die het goede werk in de harten van de Zij nen begi nt, zet het ook voort en maakt het ook af. Hoe rijk wordt dat bezongen in de Psal men. Ik denk aan Psalm 84: "Zij gaan van kracht tot kracht steeds voort, elk hunner zal in 't zalig oord van Sion haast voor God verschijnen". Neem ook Psalm 138: "De Heere is zo getrouw als sterk, Hij zal Zijn werk aan mij volenden". Wie ziet op Jezus, komt niet beschaamd uit, die kan niet beschaamd uitkomen. De apostel Paulus mocht aan het einde van zijn leven betuigen: "Ik heb den goeden strijd gestreden, ik heb den loop geëindigd, ik heb het geloof behouden; Voorts is mij weggelegd de kroon der rechtvaardigheid, welke mij de Heere, de rechtvaardige Rechter, in die dag geven zal; en niet alleen mij, maar ook allen, die Zij n verschijning liefgehad hebben". (2 Timotheús 4:7, 8).

Jezus heeft als de overste Leidsman en Voleinder van het geloof het kruis gedragen en de schande veracht en is nu gezeten aan Gods rechterhand. De Heere Jezus heeft plaatsvervangend geleden. Zij n offer behoeft van onze kant geen aanvulling. Dat neemt niet weg dat de Zaligmaker in Zijn lijdensgang ons ook een voorbeeld heeft nagelaten. In Hebreeën 11 worden de oudtestamentische geloofsgetuigen ons ten voorbeeld gesteld. Als er echter Eén door het geloof heeft geleefd, is het de Zoon van God. Aan het voorbeeld •dat Gods kinderen ons geven en gegeven hebben, kleven toch altijd gebreken, aan het voorbeeld dat de Zoon van God ons heeft nagelaten niet. De Heere Jezus Christus is nu gezeten aan Gods rechterhand. Met de overgave van heel Zijn hart en heel Zijn Persoon heeft Hij op aarde het kruis gedragen en de schande veracht. Het was Hem een vreugde de wil van Zijn Vader te doen. De Vader had Hem trouwens een rijke beloning in het vooruitzicht gesteld. Aan de rechterhand van Zijn Vader gezeten, zou Hij omringd worden door allen die de Vader had uitverkoren, voor wie Hij Zij n bloed had gestort en die door de Heilige Geest levend gemaakt zouden worden. Ook hierin is Jezus voor al de Zijnen een voorbeeld. Wie Christus' Naam belijdt en Zijn beeld begeert te dragen, zal kruis en verachting niet ontlopen. Reeds hier mag er in het zien op Christus en het navolgen van Hem een vreugde worden gesmaakt die de wereld ons nooit kan geven. Ons is echter een vreugde in het vooruitzicht gesteld die alle verstand te boven gaat. Hier wordt de voorsmaak ervan ervaren door de inwoning van de Heilige Geest. Eenmaal zal de blijdschap van Gods kinderen onbepaald door het licht dat van Gods aangezicht straalt ten hoogsten toppunt stijgen. Wij zullen het verheerlijkte Lam zien zoals Het is.

Lezer, ik heb geschreven over "wij" en "ons", maar kunt u zich nu in deze dingen herkennen? Is dit de taal van uw hart, de praktijk van uw leven? De Zaligmaker heeft immers gezegd: "Mij n schapen horen Mijn stem". Is de Heere Jezus Christus het hoogste van uw blijdschap? Als dat het geval is, wil ik u zeggen: Zie steeds op Jezus. U kunt het nooit te veel doen, wel te weinig. Alleen als we zwak zijn, zijn we machtig. Wie deze meditatie leest, maar bij zichzelf weet en voelt dat hij aan deze zaken geen deel heeft, ach denk niet: Zo hoeft het niet voor iedereen. Word echter ook niet mismoedig. De Heere laat ons onze armoede voelen, opdat wij onze rijkdom zoeken en vinden in Hem.

Daarom besluit ik met de volgende woorden uit de brief aan de Hebreeën:

"Maar vermaant elkander te allen dage, zolang als het heden genaamd wordt, opdat niet iemand uit u verhard worde door de verleiding der zonde. Want wij zijn Christus deelachtig geworden, zo wij anders het beginsel van dezen vasten grond tot het einde toe vast behouden; Terwijl er gezegd wordt: Heden, indien gij Zij n stem hoort, zo verhardt uw harten niet, gelijk in de verbittering geschied is" (Hebreeën 3:13-15).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Zien op Jezus

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 december 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's