IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

't Oog naar boven…

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

't Oog naar boven…

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie over: "Mijn ogen zijn gedurig op de  Heere."  Psalm 25 : 15a

Een gebroken wereld

Wanneer wij om ons heen zien, zijn er heel veel dingen waar we niet blij van worden. Overal en op allerlei manieren wordt duidelijk, dat we in een gebroken wereld leven, die de gevolgen van de zonde draagt. Als ieder van ons alleen maar bij zichzelf blijft, dragen we daar allemaal de sporen van mee. We zeggen wel eens: ieder huis heeft z'n kruis en ieder hart heeft z'n smart. En als je 't nog niet hebt, dan komt het wel. Als we nu alleen maar om ons heen kijken, horizontaal, in de kerk evengoed als in de wereld, dan zouden we de moed verliezen. En als een kind van God alleen maar naar binnen kijkt, naar de zonden die het benauwen, naar de eenzaamheid die het drukt, naar de angst die het beklemt - en deze Psalm spreekt daar allemaal over - dan zou het er slecht uitzien.

Omhoog zien naar de Heere

Maar het geloof weet meer en dóet meer. In de verborgen omgang van de Heere met Zijn volk (vers 14) kijkt Zijn kind omhoog: "Mijn ogen zijn gedurig op de Heere." Het geloof zoekt oogcontact. Zoals een jongen en een meisje, een man en een vrouw die van elkaar houden, dat kunnen hebben. De ogen zijn de spiegel van de ziel. Dan lees je in de ogen van die ander af wat zijn of haar diepste gevoelens zijn. Zo mag een mens omhoog zien naar de Heere. Zijn vriendelijk aangezicht heeft vrolijkheid en licht voor alle oprechte harten. Maar kan dat wel? Kan ik, zondig, onheilig mens, die heilige God wel in de ogen zien? Vluchtte het eerste mensenpaar niet van Hem weg, toen ze gezondigd hadden? Zei de Heere niet tot Mozes: "Mij zal geen mens zien en leven"? Is Hij dan geen verterend vuur? Ja, dat is Hij - voor een zondaar die Hem brutaalweg in de ogen kijkt; die zonder Middelaar tot Hem komt; die meent rechten te hebben in zichzelf. Maar die ziet dan ook alleen maar een vertoornd aangezicht. En dat hebben we allemaal verdiend. Maar in deze Psalm kijkt een mens omhoog, die dat juist is gaan inzien en belijden. Een ootmoedig mens, die indringend pleit op Gods barmhartigheden en op de trouw van Zijn verbond. Die barmhartigheden en die verbondstrouw van de Heere schitteren in de Persoon van Jezus Christus, Davids grote Zoon.

Alleen door het geloof in Christus

Het Nieuwe Testament zegt: wij ontvangen kennis van de heerlijkheid Gods - we mógen God in de ogen kijken - in het aangezicht van Jezus Christus (2 Cor. 4:6). In Hem wil de Vader mij in de liefde aanzien. Alleen door het geloof in Christus ben ik verzoend met God, deel ik in Zijn vertrouwelijke omgang en mag ik zonder vrees opzien tot Hem. Zie zo gelovig op naar de gekruisigde en opgestane Heere, Die zit aan de rechterhand van Zijn Vader. Slaat naar het heiligdom uw oog! Dat mag een geloofsblik zijn vol hoop en verwachting; een gedurige gebedshouding. Het blijkt uit deze Psalm, waarom David gedurig zijn ogen op de Heere richt: hij heeft zo'n behoefte aan levensleiding, aan vergeving, aan vertroosting, aan bescherming. Kijkt u zo vandaag met David omhoog? Het mag zelfs in een nog diepere zin dan hij. Wij weten van een Heere Die terugkomt. Hij zegt tot Zijn volk op aarde, dat het zwaar te verduren krijgt in de eindtijd: ' Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhóóg en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is." (Luk. 21:28).

Wat is úw blikrichting?

Wat is úw blikrichting, lezer? Kijkt u steeds maar naar uzelf en naar alles wat hier beneden is? Hebt u uw verwachting daarop gevestigd? Dan kijkt u verkeerd en dan loopt het verkeerd met u af. Wie slechts z'n blik op deze aarde richtte en z'n hart aan deze aarde hechtte, zal mèt deze aarde vergaan. Maar wat een heerlijke belijdenis, als u zegt, door Gods Geest geleid: "Mijn ogen zijn gedurig op de Heere". Gedurig, omdat je je blik niet van Hem kunt afhouden; omdat de liefelijkheid en de schoonheid van Christus je trekken; omdat er hier op aarde niets is waarin je kunt rusten. Gezegende blikrichting, ook anno 2000:

't Oog omhoog en 't hart

naar boven!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 augustus 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

't Oog naar boven…

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 augustus 2000

In de Rechte Straat | 16 Pagina's