IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De aflaat

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De aflaat

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Al eeuwen hebben de pausen de gewoonte om bij een jubeljaar een volle aflaat uit te schrijven, mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Dat heeft ook deze paus gedaan voor het jaar 2000.

De aflaat schenkt niet de vergeving van de schuld van de zonde, maar slechts de volle of gedeeltelijke kwijtschelding van de straf die na de vergeving van de zonden nog is overgebleven; een straf die ofwel in dit leven of anders in het vagevuur nog moet worden ondergaan. Men vergelijkt dat wel met de handelwijze van een vader of moeder. Als hun kind iets verkeerds heeft gedaan en hij toont echt berouw daarover, vergeven ze het hem, maar toch kunnen ze het soms heilzaam vinden dat hij desondanks de opgelegde straf niet krijgt kwijtgescholden, maar bijvoorbeeld die middag niet naar buiten mag om te spelen.

De leer van de aflaat is dus op zichzelf van ondergeschikt belang. Ze heeft niet te maken met de vraag waarmee Luther worstelde: Hoe vind ik een genadig God. Luther keerde zich dan ook tegen de praktijk van de aflaten van destijds. De mensen waren niet meer op de hoogte van dat onderscheid tussen vergeving van de schuld van de zoncle en de kwijtschelding van de straf van de zonden. Ze dachten dat een aflaat hen ook de vergeving van de zonde en de verzoening met God schonk. Tegen die misvatting heeft Luther zich gekeerd.

Bovendien waren ook de priesters de leer van het tweede concilie van Orange helemaal vergeten. Dat concilie had plaats in het jaar 529. De besluiten van dat concilie werden door paus Bonifatius II in 531 bekrachtigd. Ik citeer daaruit: "De genade van God wordt ons niet geschonken, omdat wij daarom smeken, maar de genade wordt ons geschonken, opdat we erom zouden gaan bidden." "Niemand kan door de kracht van de natuur iets goeds bedenken of daartoe zó besluiten dat het tot heil en tot het eeuwige leven strekt, en niemand kan zonder de verlichting en de beademing door de Heilige Geest instemmen met het heil en het Evangelie, wanneer dat hem verkondigd worclt." "De genade is nodig, opdat wij goede werken kunnen doen." "Niemand wordt behouden tenzij door Gods barmhartigheid."

Het is goed om bij de herdenking van de Reformatie niet te vergeten dat protestanten èn rooms-katholieken, ondanks de grote verschillen in leer die er nog steeds zijn, beiden belijden dat de genade van de wedergeboorte op geen enkele wijze verdiend kan worden. Ze is niet het loon voor welk goed werk ook. Ze is louter een geschenk van Gods barmhartige liefde in Christus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

De aflaat

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 1999

In de Rechte Straat | 16 Pagina's