IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Jongeren vragen naar de weg

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom vinden mensen je, als je een kruis draagt, vaak Rooms? Je wordt meteen veroordeeld en wat is het verschil met een hugenotenkruis, dat de mensen wel goed vinden? Het geloof-hoop-en-liefdekruis of een embleempje met WJJD mag wel? Waarom?

Het dragen van symbolen

Het gaat in deze vraag om het dragen van symbolen. Een symbool herinnert aan een bepaalde geestelijke werkelijkheid. De tekenen bij het Avondmaal zijn ook symbolen. Brood en wijn wijzen op het lichaam en het bloed van de Heere Jezus. De Griekse letters 'alfa' en 'omega' wijzen op God, die het begin en het einde is, de Eeuwige Getrouwe. De letters X en P (meestal door elkaar geschreven) zijn de Griekse initialen van Christus: de hoofdletters C, H en R als de beginletters van Christus. Zo zijn er meer symbolen te noemen.

Waarom zijn we er zuinig mee?

In onze protestantse traditie zijn we daar nogal zuinig mee. Dat heeft met twee dingen te maken. Het is in de eerste plaats een reactie tegen de roomse praktijk waarin veel symbolen, beelden en prachtige gewaden voorkomen. De beeldenstorm heeft zijn werk gedaan. Daarom zijn wij nu wat huiverig om veel symbolen in te voeren. In de tweede plaats hebben we vandaag te maken met een esoterische vloedgolf waarin ook de New Age beweging zijn invloed laat gelden. Kettinkjes met sterrenbeelden zijn 'in'. Eén van de meest populaire symbolen is het yin-yang-teken. Dat beeldt de versmelting van het mannelijke en vrouwelijke principe uit. Ook de draak en de mandala in allerlei vormen zijn populair in New Age. De New Agebeweging en het occultisme hebben veel manieren bedacht om het kruis te ontheiligen. Wisten jullie trouwens dat Jomanda al meer dan een jaar geleden een esoterisch-hypnotische Mariakapel in Valkenburg heeft geopend? Maria is daar niet de middelares tussen mens en God, maar het symbool voor de vrouwelijke energie! Tegenover die achtergrond moet je begrijpen, dat wij als reformatorische christenen niet zo gelukkig zijn met al die symbolen.

Ben jij een echte christen?

Maar… je vroeg naar dat 'kruisje'. Als een hugenotenkruisje mag, dan is er natuurlijk geen verschil met een 'gewoon' kruisje. De vraag is natuurlijk of je daarbij werkelijk denkt aan het kruis van de Heere Jezus en gelooft in de vergeving van zonden door Zijn bloed. Als je het zo gebruikt, kan ik er geen bezwaar tegen hebben. Ik bedoel een leeg kruisje, niet met een poppetje eraan. Christus is gestorven om onze zonden en opgewekt tot onze rechtvaardiging. Zo zet ik ook vaak een kruis neer in mijn preekschetsen om aan te duiden dat ik daar wil spreken over de betekenis van Golgotha. Een kettinkje met een WWJD embleempje om je hals heeft alleen zin als je ook werkelijk bij alles wat je doet denkt: What would Jezus do? Een 'visje' achter op de auto kan een symbool zijn van je christenzijn. Het Griekse woordje voor 'vis' is 'ichthus' en dat woord bestaat uit de beginletters van de spreuk 'Jezus Christus, Zoon van God, Redder'. Dat wordt beleden door zo'n visje. Alleen moet je niet denken dat de gemeenschap der heiligen wordt beoefend als twee automobilisten met een visje op hun auto naar elkaar toeteren. Je kunt beter in je rijstijl laten zien dat je christen bent. Mag ik jou eens vragen: ben jij een echte christen? Als je 'nee' zou moeten zeggen, wat heb je dan aan dat kruisje om je nek?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1999

In de Rechte Straat | 12 Pagina's

Jongeren vragen naar de weg

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1999

In de Rechte Straat | 12 Pagina's