IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

EN WERKELIJKHEID

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EN WERKELIJKHEID

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hij vertelt hoe een beeld gemaakt wordt. Hij spoort hen aan: ga maar eens mee met een timmerman, die een ceder, een eik of een denneboom plant. Als zo'n boom volgroeid is, hakt hij hem om en neemt hem mee naar zijn huis. Daar gebruikt hij een deel om er een vuurtje mee te stoken. Hij warmt zich daaraan en zet er zijn potje op om zijn eten gaar te stoven.

Uit het andere gedeelte snijdt hij een afgodsbeeld. "Hij knielt er voor neer en buigt zich en aanbidt het en zegt: Red mij, want gij zijt mijn god" (vers 17).

Geduldig vermaant de Heere dan Zijn volk, wanneer dat siddert voor de goden van hun eigen verbeelding: "Verschrikt niet en vreest niet… Is er ook een God behalve Mij? Immers er is geen (andere) Rotssteen" (vers 8).

Christenen vormen zich ook vaak een schrikwekkend beeld van God. Maar dat is dan een produkt van hun eigen verbeelding. Sidderend knielen ze dan neer voor dat eigen maaksel, voor dat eigen denk-beeld.

Dan is de enige oplossing dat ze het licht van het gehele Woord van God aandoen en de Bijbel openslaan. Dan verdwijnt de halve of hele duisternis. Dan zal de Heere hen aantonen, dat misschien wel een of andere Bijbeltekst oorzaak is geweest van dat verkeerde beeld van God, maar de Heere laat die tekst die hen zoveel angst aanjoeg, zien in het hele verband van Zijn Woord. En dan verdwijnt die angst.

Als we echt naar de Schrift en niet naar onze eigen bange fantasie willen luisteren, dan openbaart de Heere Zich daarin als een Vader vol liefde en barmhartigheid. Die zelfs Zijn eigen Zoon gegeven heeft om zondaars die in Hem geloven, met Zich te verzoenen, om niet! enkel uit genade, enkel omdat we kinderlijk geloven in Zijn waarachtigheid.

Laat u daarom geen schrik aanjagen door hen die een eigen denk-beeld van God hebben gemaakt als van Iemand die heel misschien hier en daar een enkel mensje aan Zijn Zoon geeft als bekroning van Diens vreselijke lijden en sterven. We moeten het licht van de hele Bijbel aandoen. En dan vinden we daar een God Die zweert dat Hij geen lust heeft in de dood van de zondaar, maar wil dat de zondaar leeft (o.a. Ez. 33:11).

Maar menselijke meningen, vooral als die reeds gedurende lange tijd aangehangen worden door een grote meerderheid, kunnen enorm taai zijn. De Bijbel staat vol van de strijd, die de Heere met het zwaard van het geschreven Woord voert tegen die hardnekkige tradities. Daarom schreef de Heere zelfde tien geboden op stenen tafelen. Daarom kregen de profeten de opdracht om het Woord op Schrift te zetten. Eén voorbeeld: "Nu dan, ga heen, schrijf voor hen op een tafel en teken het in een boek, opdat het blijve tot de laatste dag, voor altoos, tot in eeuwigheid" (Jes. 30:8). Zie ook elders in dit nummer.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

EN WERKELIJKHEID

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 1991

In de Rechte Straat | 32 Pagina's