IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

LIEFDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

LIEFDE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wij, christenen, geloven in de liefde! De liefde van en tot God. De liefde voor elkaar. Waarom? Omdat wij God kennen uit Zijn Woord. Daarin zegt Hij van Zichzelf: God is liefde (Joh. 4:8). Wij hebben die liefde van God gezien in Zijn Zoon Jezus Christus, die Hij gegeven heeft, opdat zondige mensen die de eeuwige dood hebben verdiend, om niet het eeuwige leven zouden ontvangen. En dat niet vanwege hun prestaties, hun brave en vrome leven, maar enkel omdat ze hun vertrouwen stellen in Christus alleen.

Wij kunnen uit onszelf dat geloofsver trouwen in Christus niet opbrengen. Maar, o wonder! Gods liefde gaat zó ver dat Hij ons zelfs dat geloof om niet schenken wil.

Wij zijn wèg van die liefde van God. We kunnen daar niet van zwijgen. We móeten daarvan getuigen tegenover ieder die het horen wil.

Want die liefde van God is zo onvoor stelbaar groot dat Hij Zijn Zoon als een Lam heeft gegeven dat Zich liet slachtofferen voor ons, om ónze zonde weg te nemen en ons zo met God te verzoenen.

Dat is gebeurd in een onmenselijk lijden. Die Zoon heeft Zichzelf laten doodbloeden aan een kruis, waaraan hij gespijkerd hing, onder het hoongelach van Zijn vijanden.

En dat allemaal voor ons. Uit pure liefde! God kon er niets mee winnen. Hij verloor er Zijn Zoon mee op Golgotha.

Wij die in Hem geloven, zijn er echter rijk door geworden. Hij heeft ons begenadigd en de status gegeven van Koningskinderen, Godskinderen!!!

Liefde is het antwoord op alle problemen. Echte liefde: de liefde tot God en de liefde tot de naaste. Liefde is de oplossing voor onze verwarde, ik-gerichte samenleving.

Waarom zijn de mensen vaak zo hard en harteloos tegenover elkaar? Waarom is er zoveel onmenselijkheid onder de mensen, zoveel achterdocht jaloersheid, leedvermaak, geroddel, geruzie, bitterheid en haat? Waarom is er zoveel onderdrukking en uitbuiting? Waarom is er die afpersing door de rijken, met als gevolg een Derde en een Vierde Wereld vol honger, ondervoeding, ziekte en massale (kindersterfte? Waarom al die oorlogen, die onderlinge bedreiging, die angst en onzekerheid? Waarom zelfs onder de christenen zoveel onderling bekvechten, zoveel pogingen om de ander te onderwerpen aan eigen machtsbegeren, zoveel roomse en protestantse pausen en pausjes, zoveel kerkscheuringen?

De enige reden is dat de mensen Gods oproep tot de liefde afwijzen (1 Joh. 4:20).

Waarom is er zoveel huwelijksellende? Omdat de gehuwden niet echt liefhebben. Ze zoeken (bijna) alleen zichzelf.

De echte liefde vraagt zich bij een conflict eerst af: Wat kan er in mij zijn, waarom de ander zo geïrriteerd reageert? De egoïst, de mens zonder liefde, richt zijn radarogen echter meteen op het duister van de ander. Hij weet precies aan te geven waarin de ander fout zit. En zo groeien de gehuwden steeds verder uit elkaar in hun verwijten over en weer.

Jezus vertelde de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan om te laten zien dat wij de naaste zijn van iedereen, ongeacht ras, godsdienst, huidskleur, nationaliteit of maatschappelijke positie.

En als wij werkelijk liefhebben, zullen we vanzelf onze handen uit de mouwen steken, wanneer wij ergens nood tegenkomen. Wij kunnen dan niet aan de gewonde op de weg van Jericho voorbijgaan en hem halfdood laten liggen.

Het is geen liefde, wanneer we alleen maar ons 'wijze' hoofd schudden: "Ach hoe triest! Wat vind ik dat erg!" Liefde gaat altijd over tot de daad, de daadwerkelijke hulp. Liefde dóet altijd iets en laat het niet bij (vrome) woorden alleen.

Deze liefde kunnen we niet uit onszelf naar omhoog persen. Zelfs in onze strijd tegen de liefdeloosheid, tegen de uitbuiting door anderen, worden we gemakkelijk zelf liefdeloos.

Die liefde ontspringt alleen aan God die liefde is. Ze ontvonkt aan Christus, de vleesgeworden liefde van God (Joh. 15:5). Ze bloeit als een prachtige bloem op uit het geloof (Gal. 5:6), uit de overgave aan en de eenwording met God die liefde is, verschenen in Zijn Evenbeeld, Jezus.

Leef dan uit uw geloof in Christus. Leef uit Hem. Zie naar Hem. Vraag de Geest Gods opdat Die u moge omvormen naar het beeld van Christus.

Als die liefde gestalte in u aanneemt en gaat groeien, zult u ook groeien in vrede, vreugde, geluk en harmonie. Tot lof van Hem die liefde is.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

LIEFDE

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 oktober 1990

In de Rechte Straat | 32 Pagina's