IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DE WAARHEID

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE WAARHEID

14 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe onschatbaar hoog wordt waarheid geacht in de Bijbel!

"Zend Uw licht en Uw waarheid, dat die mij leiden; dat zij mij brengen tot de berg Uwer heiligheid, en tot Uw woningen" (Ps. 43:3).

Het is een schreeuw om licht en om waarheid, die uitsluitend in God gevonden worden. Ons hart is geplaveid met onwaarheid, met leugen en bedrog. Het kan er flonkeren van schijn en 't valse licht. O wat kan het mij benauwen wanneer ik merk dat zoiets vuns mijn levenswandel nog kan besmeuren; of wanneer ik sta te protsen in mijn eigen lichtcirkeltje!

Ken je dat ook, dat naar gevoel van geestelijke sloomheid, als gevolg van onwaarachtigheid in je leven? Is uw ziel dan ook niet één luide schreeuw tot God: 'Zend Uw licht en Uw waarheid'?!

Maar wat is nu deze 'waarheid' waartoe de Bijbel ons zo indringend uitnodigt? Welke waarheid is dan zo belangrijk dat de Bijbel ons aanmaant die te kopen? En ze niet meer te vérkopen?

Kunnen we nu ook al waarheid 'kopen'? Misschien in ruil voor een deugdzaam werk? Of voor wat vrome boetedoening? Misschien kunnen we de waarheid wel afkopen met de kracht van ons ledenaantal of met onze goed functionerende kerkorde?

Ligt het dan werkelijk in ons vermogen om iets van God af te kopen? Spreekt de Bijbel hier niet al te menselijk?

Wat bedoelt Salomo toch met de 'waarheid'?

Zeker is dat de Heere God zich niet vergist heeft door zo te spreken. De Heere is immer waarachtig en duidelijk in Zijn spreken. Ook hier!

Wat is waarheid?

Het is goed om vooraf eerst duidelijk te zien wat waarheid is.

Er wordt immers zoveel als waarheid aangeprezen en aangepraat.

Ieder staat op zijn waarheid en ieder is overtuigd van zijn waarheid. Ieder ziet datgene als waarheid wat hem of haar goed uitkomt en als 'waar' wil accepteren. 'Laat ieder zijn waarheid', hoort men weieens.

Maar zo kan het toch niet? Als ieder eigen bedenksels voor waarheid houdt, waar komen we dan uit? Is een dergelijke gezindheid soms niet een broeinest van onvrede onenigheid? Roept zo'n gezindheid niet heel wat ellende af over ons persoonlijke maatschappelijke leven? Veel woordenstrijd wordt gevoerd om 'ieder zijn waarheid', met het bekende gevolg: hete hoofden, koude harten!

Heel wat vriendschaps- en huwelijksrelaties zijn hierdoor stukgelopen! Met onnoemelijk verdriet en veelal onherstelbare wonden als gevolg.

Waarheid is trouw en vast

De grondbetekenis van het begrip 'waarheid' is: vastheid of onwankelbaarheid. Waarheid wankelt niet! Ook niet onder invloed van kritiek of afwijzing. Waarheid is vast en bestand tegen elke aanval! Waarheid weert elke leugentaal, haat en verafschuwt leugentaal.

Zo ook is iemand waar, die te vertrouwen is, wiens woord een woord is, en die zijn beloften waar maakt. Niet alleen wanneer de omstandigheden meezitten, maar onder alle omstandigheden!

Kent u zo iemand onder de mensenkinderen?

Wie is zo sterk om te allen tijde en te allen prijze een gegeven woord na te komen? Wie heeft in zich de kracht om zijn beloften gestand te doen?

Niemand is zo sterk in zichzelf om zijn arglistig hart in bedwang te houden; want met de zondeval hebben leugen en bedrog zich erin vastgezet, zodat alles wat uit ons hart komt, overschaduwd en doortrokken is van zondigheid. Scherp wordt dit bijvoorbeeld aangevoeld in de huwelijksrelatie. Hierover getuigde onlangs een broeder: "Ik heb ingezien dat een onchristelijk huwelijk weinig kans maakt op slagen'. En terecht, daar onder mensenkinderen geen waarheid gevonden wordt! Van nature hebben we allen de neiging om steeds iets voor mekaar te verbergen. De relatie is, ten gevolge van de zonde, niet meer open, zodat al vlug vervreemding kan optreden. Onwaarachtigheid is een voortdurende bedreiging voor een goede en vaste huwelijksrelatie. Zo wordt een gelukkig huwelijksleven zo goed als onmogelijk gemaakt. Mede daardoor wordt ook het maatschappelijke bestel onleefbaar! In Hos. 4:1 waarschuwt de Heere God daartegen. Een scherpe aanklacht wordt erin geuit tegen Israël, omdat er geen trouw ('emet' = waarheid) en geen weldadigheid en geen kennis van God in het land is!

Gods wet is waarheid

Hier ontdekken we dat 'waarheid' of vastheid in de onderlinge verhoudingen het wezenlijke fundament is voor een samenleving naar Gods verbondsorde. Willen wij gelukkige mensen zijn - ook al geeft de Heere ons bijtijd brood der benauwdheid en water der verdrukking - dan moeten we gehoor geven aan Zijn regels voor leven. Alleen dan, wanneer er gehoord wordt naar wat de Heere God als 'waar' en 'betrouwbaar' verordent, kan er echt geleefd worden.

Zijn geboden zijn goed en heilig! En met David kunnen we van harte uitroepen: 'Ik zal de weg Uwer geboden lopen' (Ps. 119:32)!

Maar - o jammer toch - wat komt er weinig van terecht. Elke dag moet ik de Heere belijden: 'Heere, 'k had het zo heel anders gewild. Wat ben ik toch traag om Uw wil te doen!'

In mezelf ontdek ik echt geen grond van trouw en waarheid!

Daarom is het ook zo'n opluchting wanneer vers 32 vervolgt: 'als Gij mijn hart verwijd zult hebben'.

Ja, dat is het! Dan kan het! Wanneer de Heere ons hart zal verwijd hebben, wanneer Hij er ruimte heeft gemaakt voor de volheid van Zijn Geest, dan kunnen we de weg van Zijn geboden lopen!

Wanneer Hij woning mag maken in ons hart, dan komt er steeds meer ruimte voor Zijn heilige wil. Eigen waarheid maakt plaats voor leven en waarheid uit God! Dan kunnen we mensen liefhebben, dan kunnen we lankmoedig zijn en geduldig wachten. Dan kan God voluit Zijn gang gaan in ons leven. Dan is waarheid in ons binnenste, want Christus heeft ons vrij gemaakt, waarlijk vrij gemaakt.

Vrij van zonde, vrij van angst en dood, vrij om de Heere God te dienen!

"Uw wet is de waarheid", getuigt Ps. 119, maar tegelijk "Die Uw wet beminnen, hebben grote vrede" (v. 165).

En wie zou zo dwaas zijn om die 'grote vrede' niet te willen kennen?

Koop die toch! Maar … verkoop ze nimmer!

Hij is mijn Rots

Hij is betrouwbaar temidden van een wereld vol ijdelheid en ijdele woorden. "Doch God zij waarachtig, maar alle mens leugenachtig" (Rom. 3:4). David spreekt biddend tot de Heere: "Nu dan, Heere Heere! Gij zijt die God,en Uw woorden zullen waarheid zijn" (2 Sam. 7:28).

In Ps. 146 ligt de conclusie dan voor de hand: "Welgelukzalig is hij, die de God Jacobs tot zijn Hulp heeft, wiens verwachting op de Heere, zijn God is" (v.5).

De Heere is een God van waarheid! Zijn Woord is door alles heen betrouwbaar. Zijn Woord is waarheid, is waarachtig en betrouwbaar. Dit is trouwens het getuigenis van de weduwe van Sarfath. Wanneer Elia haar jongen uit de dood heeft opgewekt, spreekt zij tot Elia:

"Nu weet ik dat gij een man Gods zijt, en dat het woord des Heeren in uw mond waarheid is" (1 Kon. 17:24).

Zijn woord is betrouwbaar, door alles heen, ja zelfs door de dood heen! "Uw Woord is de waarheid", zegt de Heere Jezus (Joh. 17:17). Daarom mag ik zingen:

"Mijn ziel is immers stil tot God;

Van Hem wacht ik een heilrijk lot;

Hij immers zal mijn rotssteen wezen.

Mijn heil, mijn hulp in mijn gebrek,

Mijn toevlucht en mijn hoog vertrek:

Ik zal geen grote wank'ling vrezen." (Ps. 62:1).

De waarheid vindt geen herberg

Zo luidt een spreekwoord, waarvan de weerklank ook tot in eigen hart wordt gehoord. Denk maar niet dat dit alleen voor ongelovigen geldt, voor de mensen van de wereld. Wie meent te staan, zie toe dat hij niet valle! Zo waarschuwt Paulus de gelovigen! En terecht. Het is zo vlug gebeurd. Zo vlug gaan eigen belangen die van God overschaduwen. O wat hebben we er toch zo'n moeite mee! Met al die eigenzinnige en heilloze begeerten van ons hart.

Tegenwoordig komt ook zoveel waardeloze rommel op ons af, zoveel listige verlokkingen, dat naar-de-mens gesproken, niemand nog staande kan blijven. Allerlei gedachten en stromingen werken verlammend en vergrauwend en dreigen ons geestelijk te beknotten.

Wat een misleidende en nivellerende lokroep gaat er niet uit van de New-Age beweging. En het hele gedoe rond het Conciliaire Proces tapt uit hetzelfde vaatje. Er is een geest in werkzaam die Christus' kruis en heilskracht monddood maakt!

Een geest uit de afgrond wil als God zijn!

De waarheid vindt geen herberg!

Ik schrok toen ik in Terdege'van 29 maart '89 las dat in Den Haag, in het kader van het Conciliaire Proces, de eerste Europese Hindoeconferentie werd gehouden. En dan niet in een of andere zaal, maar in de grote St. Jacobskerk!

Ds. Van der Want uit Waddinxveen schrijft daarover het volgende:

"Heel de kerk hing vol met Hindoe-teksten. De doopvont was bedekt door een spandoek. De spreekstoel was met een groot oranje koord afgesloten. Dat kun je toch geen toeval noemen. De conferentie werd geopend door het gezamenlijk zingen van een mantra…

Ik ben op een gegeven moment weggelopen, want ik hield het er niet meer uit". Laten we waakzaam zijn, want het sijpelt zo de muren van onze kerken binnen! "Zalig is hij die waakt en zijn klederen bewaart" (Op. 16:15).

In de 'Gazet van Antwerpen' van 22 april lees ik onder de titel 'Priesters en religieuzen betogen: waarom?' het volgende:

"In het kader van het Conciliair Proces voor gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping, verzetten wij, Vlaamse religieuzen van diverse orden en congregaties, ons tegen de mensonterende bewapeningswedloop. … wij, religieuzen die ons uitgedaagd weten door het Conciliair Proces, zeggen neen tegen de bewapeningswedloop."

In hetzelfde artikel staat ook dit: "In de gedeelde zorg om eikaars leven is de echte God aanwezig".

De autonome mens wordt als God geëerd! Met de God van de Bijbel wordt niet meer gerekend. De mens zal het wel doen. Hij is goed en moedig genoeg in zichzelf om de problemen op te lossen. Een leugenleer is het; goddeloos! De Heere zegt in Zijn Woord.:

"Ziet, Ik maak alle dingen nieuw" (Op. 21:5). En, zo voegt de Heere eraan toe: "deze woorden zijn waarachtig en getrouw"!

Gewent u niet aan de weg der volken

Zoveel wordt gewoon gevonden vandaag. Dit lijkt me diep verontrustend! Het 'samenwonen' wordt als een vanzelfsprekend alternatief aanvaard naast het huwelijk. Het lijkt zo gewoon dat geen haan er nog naar kraait. Ook veel goedwillende jongeren worden erdoor meegesleept. Ik las in een bepaald blad dat er zelfs kerkeraden zijn die zich gaan beramen om Gods zegen te verbinden aan deze samenlevingsvorm! Terwijl 'samenwonen'toch niet valt te rijmen met wat de Bijbel vraagt van mensen die met elkaar het leven willen delen naar lichaam en naar geest!

Hier wordt de waarheid verkocht! Hier worden Gods geboden verkwanseld aan menselijke begeerlijkheid.

We schrikken al niet meer, wanneer blijkt dat zelfs veel christenjongeren principieel geen problemen hebben met sex vóór het huwelijk, zoals blijkt uit een enquête gepubliceerd door 'Aktie', het jongerenblad van Youth for Christ. ('Koers' 17 febr. '89).

Eigen leven en eigen toekomst worden belangrijker geacht dan Gods Woord en wet! Gewent u toch niet aan de weg der volken, die de weg des Heeren niet kennen.

"Wandelt in al de weg, dien Ik u gebieden zal, opdat het u welga", zo spreekt de Heere! (Jer. 7:23).

Koop de waarheid! Leef en wandel in de waarheid, maar verkoop ze niet.

Leer mij naar Uw wil te hand'len,

'k Zal dan in Uw waarheid wand'len" (Ps. 86).

De waarheid kan u alles kosten

Het zal u ongetwijfeld wat kosten. Misschien uw populariteit, want wie de waarheid liefheeft wordt een rare kostganger, wordt een zonderling in onze samenleving.

Zij die bij de Heere een schuilplaats gevonden hebben, zijn immers de smaak van de wereld kwijt; kunnen voor geen geld ter wereld nog optrekken met ongelovigen. Natuurlijk zullen we dan als a-socialen of zonderlingen bestempeld worden, als 'rare kostgangers'! Het is zeker niet opwekkend als je weet dat zo over u gedacht en gesproken wordt. Het kost wat om met lijdzaamheid de loopbaan te lopen, die ons voorgesteld is. Maar we mogen zien op de overste Leidsman en Voleinder des geloofs, Jezus, Dewelke, voor de vreugde die Hem voorgesteld was, het kruis heeft verdragen, schande veracht, en is gezeten aan de rechterhand des troons van God (Hebr. 12:1, 2).

Bij Hem vinden we 'gezonde kost' nl. voedsel ten leven.

Waarheid kan ook uw baan kosten. Een goede vriend die in het onderwijs stond, werd ontslagen omdat hij gehoor had gegeven aan de prediking der waarheid. In de kortste keren stond hij op straat!

Wandelen in de waarheid kost wat. Het kost ten diepste jezelf.

Het kostte Mozes de schatten van Egypte. Het kostte Paulus de vriendschap van zijn broeders de Joden. Het kostte Stefanus zijn leven!

Maar de belofte Gods is: "Wie zijn leven verliest om Jezus'wil en om des Evangelies wil, die zal hetzelve behouden" (Mark. 8:35).

De waarheid gehoorzaam

Neig uw hart naar de waarheid. In Rom. 2, vers 8 beschuldigt Paulus de Joden ervan dat ze 'der waarheid ongehoorzaam' zijn. Hen wacht dan ook toorn en gramschap en verschrikkelijke boosheid.

Maar wie de waarheid gehoorzaam is en bijgevolg heerlijkheid en eer bij God zoekt, wacht het eeuwige leven.

Het mag ook voor ons een blijvende waarschuwing zijn!

In de brief aan de Galaten spreekt Paulus over de 'waarheid van het Evangelie' (Gal. 2:5, 14). Is deze waarheid iets anders dan de rechtvaardiging van de zondaar uit louter genade, alleen door het geloof zonder werken der wet?! Hoe verdrietig is Paulus wanneer Hij merkt dat aan deze waarheid afbreuk wordt gedaan.

Verkoop de waarheid niet! Dit wil ook Paulus ons toeroepen.

Terecht ook! Want er wordt aan deze waarheid getornd in onze tijd. Deze waarheid wordt onzeker gemaakt. Het Evangelie moet niet zo letterlijk genomen worden, zegt men dan. Wie dat wel doet wordt een fanaticus genoemd, een gevaar voor de gemeenschap. Zelfs worden zulken op gelijke voet gesteld met de Islamitische fundamentalisten! Zo worden protestanten en evangelischen afgeschilderd in de krant 'Het Belang van Limburg' van 9 april '89. Ik citeer:

"Waar religieus fanatisme toe kan leiden heeft de recente moord op de gematigde moslimleider Abdulah Ahdel in Brussel nog maar eens bewezen. Ook binnen het christendom getuigen radikale protestantse en evangelische sekten in België van een weinig tolerante houding tegenover andersdenkenden".

Ik kan me voorstellen dat, na lezing van zo'n artikel, velen zich weieens kunnen gaan bezinnen of het wel goed zit met hun manier van Bijbeluitleg. En in sommige gevallen zal het zeker geen kwaad kunnen. Maar met dit al ontluikt de neiging om de waarheid niet meer zo duidelijk te stellen, want mensen worden gekwetst!

Och, hoe jammer toch … maar dat God wordt gekrenkt en wordt bedroefd door onze lauwheid en toegeeflijkheid aan onze humanistisch getinte tijdgeest, dat deert hen geen zier! Men wil eens proeven van een meer wetenschappelijke Bijbelbenadering, die niet zo fundamentalistisch is, en waarin de oude mens in ons wordt opgewekt om een evangelie te omhelzen waarin de mens wat meer aan bod komt. De Bijbel als bron van Openbaring wordt uitgerangeerd en moet plaats maken voor de verlichte geest van de mens! Zo wordt de waarheid verkocht! De radikale eis van wedergeboorte en bekering moet worden gemilderd en moet plaats maken voor enkele zoetsappige theorieën over solidariteit en medemenselijkheid. De dood in Adam en het leven in Christus mag niet meer zo strak worden verkondigd! Want … de mens wordt gekwetst. Ja goed, laat de mens dan in zijn vrome vlees gekwetst zijn. Het Woord Gods is kwetsend. Het is 'scherpsnijdender' dan enig tweesnijdend zwaard, en gaat door tot de verdeling der ziel, en des geestes, en der samenvoegselen, en des mergs, en is een oordeler der gedachten en der overleggingen des harten' (Hebr. 4:12).

We kunnen de waarheid niet verkopen! Wie ervan afdoet geeft stenen voor brood!

Wij vermogen niets tegen de waarheid, maar voor de waarheid

Dr. W. Aalders laat in zijn boek Theologie der Verontrusting' een bijna hartstochtelijke oproep horen:

"Ach, dat wij aflieten van lieve en laffe, dierbare en zalvende woordenverspilling, waarin het bijtende zout van de dodelijke ernst van het kruis smakeloos geworden is. Ne evacuetur crux Christi!

Dat het kruis van Christus niet verijdeld worde!

Zulk een prediking wordt echter niet geleerd aan de universiteiten, niet geboren uit de theologie, niet gewaarborgd door 'knappe koppenen sterke karakters.'Zij is een werk der genade, een charisma des Geestes, een vrucht van wedergeboorte en bekering. Zij bloeit daarom alleen op vanuit de Gemeente, die het Evangelie zélf reeds ontvangen heeft en er charismatisch uit leeft."

Laten we de waarheid niet verkopen, maar strijden voor het geloof, dat eenmaal de heiligen overgeleverd is (Judas 3). Een intensieve strijd is in onze dagen zo nodig. Zo nodig is het dat de gemeente een duidelijke positie kiest; onomwonden kiest voor de gezonde leer en zich beijvert die te bewaren tot de dag van Christus!

"Want wij vermogen niets tegen de waarheid, maar voor de waarheid", zo getuigt Paulus in 2 Kor. 13:8.

Willen we alles op alles zetten opdat de waarheid mag zegevieren?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1989

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

DE WAARHEID

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 juni 1989

In de Rechte Straat | 32 Pagina's