IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

WEES EEN MAN!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WEES EEN MAN!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer u de weg wilt opgaan van de gemeenschap der geringen, zal de duivel u besluipen en de meest giftige verzoekingen in uw ziel laten druppelen. Hij zal u influisteren: „Wees toch geen kwezel! Je leeft maar één keer, welnu leef jezelf dan uit! Laat je levensenergie niet opslurpen door deze vampier van de christelijke ootmoed".

Degene die deze verzoeking van de duivel het helderst heeft geformuleerd, is Nietzsche, vooral in zijn boek „De antichrist". Hij heeft de Oppermens verkondigd, die wij zelf moeten scheppen met harde mannelijkheid. Volgens hem is het christendom de overwinning van de mensen met een slavenziel over de groten, de heren der schepping. Het is de wraakzucht van de kleine, het pootje lichten van de vertrapte, het gemeen in de hiel bijten van de slang. Het christendom vergiftigt de sterken, te beginnen met de fiere Romeinen, en holt hen innerlijk uit. Het doel van het christendom is de dood, de vernietiging.

Aan het slot van zijn boek „De antichrist" spreekt hij deze veroordeling over het christendom uit:

De vreselijkste aanklacht tegen het christendom

„Ik veroordeel het christendom, ik stel tegen de christelijke kerk de vreselijkste aanklacht in, die ooit een aanklager in de mond heeft genomen. Voor mij is zij de opperste vorm van corruptie die denkbaar is, zij heeft de wil gehad tot de laatste mogelijkheid op het gebied der corruptie. De christelijke kerk heeft niets onberoerd gelaten met haar verderfenis, zij heeft van elke waarde een onwaarde, van elke rechtschapenheid een zielegemeenheid gemaakt". „De kerk leefde van wantoestanden, zij schiep wantoestanden om zichzelf te vereeuwigen… De knagende vorm van de zonde bijvoorbeeld: met deze wantoestand heeft de kerk de mensheid verrijkt! - De „gelijkheid van de zielen voor God", deze valsheid dit voorwendsel voor de rancunes van alle laaghartigen". „Ik noem het christendom de enige grote vloek, de enige grote allerinnerlijkste verdorvenheid, het enige grote wraakinstinct waarvoor geen middel giftig, stiekem, onderaards, klein genoeg is… Ik noem het de enige onsterfelijke schandvlek van de mensheid".

Het burgerlijke christendom

Ik kan Nietzsche nog enigszins volgen, wanneer hij zich keert tegen het burgerlijke, halfslachtige christendom, het salonprotestantisme, het weeë „neem-Jezus-aanchristendom", het sombere christendom dat alle vreugde plat tracht te slaan, het keiharde, zelfverzekerde dogmatische christendom, het christendom dat van twee walletjes tracht te eten, dat lonkt naar de wereld met zijn macht en toch zich laat remmen door de angst voor een verdoemenis, dat wel in naam hulde brengt aan het kruis van Christus, maar zelf vies is van alle echte lijden en vervolging en weigert het kruis achter Christus aan te dragen.

Ik kan ook begrijpen dat Nietzsche zich allerhevigst zou verzetten tegen deze boodschap van de gemeenschap der geringen als de uiterste perversie van het toch al volgens hem zo perverse christendom.

Nietzsche's leerling: Hitler

Maar ik wil dan wel tegen Nietzsche twee dingen zeggen: In de eerste plaats dat hij dan eens moet kijken naar degene die zijn leer het meest konsekwent in praktijk heeft gebracht, Hitier. Wat heeft hij achtergelaten? Niet het leven, maar de dood van 50 miljoen mensen; niet de opbouw van Europa, maar een Europa vol rokende puinhopen.

En het tweede: Nietzsche heeft nooit het echte christendom begrepen, nooit zicht gehad op de goddelijke kracht die woont in een mens die zich gering acht in Gods ogen, nooit iets gezien van het eeuwige vuur van de Heilige Geest.

Be a man!

Dezer dagen hoorde ik van een typisch Amerikaanse manier om mensen op te roepen tot het nemen van de „decision", de beslissing om Christus aan te nemen. De spreker doet dan een beroep op het man-zijn van de hoorders, op het konsekwent zijn. Hij dringt dan aan: „Be a man - wees een kerel! Durf te beslissen! Durf het roer van je leven om te gooien! Neem Jezus aan".

Dit is inderdaad een pervertering van het Evangelie. Dit is Nietzsche die Christus predikt. Dit is innerlijke tegenstrijdigheid. Het Evangelie aannemen betekent juist: worden als een kind. Men doet dan een beroep op je mannelijkheid, op je wilskracht, je durf om… een kind te worden. Dat is hetzelfde als wanneer iemand een kind in de moederschoot toeroept: Word geboren! Maar de Bijbel zegt dat de gelovigen niet „uit de wil eens mans, maar uit God geboren zijn" (Joh. 1:13).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1982

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

WEES EEN MAN!

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 februari 1982

In de Rechte Straat | 32 Pagina's