IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

HEERE, GA UIT VAN MIJ!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HEERE, GA UIT VAN MIJ!

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hoe is het mogelijk dat een mens tegen Christus zegt: „Ga uit van mij!", vooral als die mens een gelovige is, nog wel de apostel Petrus?

We kunnen dat begrijpen, als Petrus de reden van zijn verzoek uitspreekt: „.. want ik ben een zondig mens" (Lukas 8:5).

Wanneer wij dicht tot God naderen, is dat onze eerste reaktie. We deinzen dan terug voor Zijn heiligheid. Ontzetting grijpt ons aan vanwege Zijn grootheid. De luister van Zijn majesteit doorlicht ons en juist dan zien we de duisternis in ons.

Zolang we behoorlijk ver van God leven, kunnen we aardig tevreden zijn over onszelf. Er is niet zoveel op ons aan te merken. Och, we maken ons wel eens kwaad. Maar overigens leven we netjes.

Maar die zelfvoldaanheid valt helemaal weg, wanneer we door de Heere getrokken worden tot Zijn levende gemeenschap. Dan voelen we, hoe we zelfs Hem willen gebruiken voor eigen doeleinden.

Ons hart lijkt dan een nest van adders in de nacht. Niemand ziet ze, niemand vermoedt ze. Maar als ineens een felle reflector zijn bundels licht concentreert op dat nest, dan kom er beweging in. Ze roeren zich en kruipen uit het nest over de grond.

Een dergelijke ervaring heeft Petrus gehad. Dan wordt de majesteit Gods, zoals die zich in Christus openbaart, bijna onverdragelijk. Het deed Petrus pijn. Het was alsof hij innerlijk verschroeide. Daarom schreeuwde hij het uit: „Heere, ga uit van mij!".

Jesaja beschrijft ook iets dergelijks. Hij „zag de Heere, zittende op een hoge en verheven troon, en zijn zomen vervullende de tempel". Hij hoort het zingen van de serafs: „Heilig, heilig, heilig is de Heere der heirscharen! De ganse aarde is van Zijn heerlijkheid vol!".

Dan roept Jesaja uit: „Wee mij, want ik verga, omdat ik een man van onreine lippen ben en ik woon in het midden van een volk dat onrein van lippen is" (Jes. 6:1-5).

Wij weten in volle klaarte, dat het „wee mij!" beantwoord wordt door Jezus Christus, die onze onreinheid wegwist met Zijn eigen bloed, en die tot de zondige mens, die voor Hem wil terugdeinzen, zegt: „Heil u in Mij!".

Wat een ontroering is het dit zeker te mogen weten! Dan wordt die ervaring van schaamte en schuld omgezet in de ervaring van vergeving, verzoening, rust en vrede. Dan word je door de Vader Zelf tot Jezus getrokken (Joh. 6:44). Dan hoor je de uitnodiging van Christus om in Hem te zijn en te blijven (Joh. 15), om innig verbonden met Hem te leven zoals de rank verbonden is met de Wijnstok.

„Barmhartig en genadig is de Heere, lankmoedig en groot van goedertierenheid. Hij doet ons niet naar onze zonden en vergeldt ons niet naar onze ongerechtigheden" (ps. 103).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1975

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

HEERE, GA UIT VAN MIJ!

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 oktober 1975

In de Rechte Straat | 32 Pagina's