IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

God wijst met zijn vinger naar MIJ

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

God wijst met zijn vinger naar MIJ

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Ik zal op kale heuvels rivieren doen ontspringen en bronnen temidden der valleien; Ik zal de woestijn tot een waterplas maken en het dorre land tot waterbronnen" (Jes. 41:18).

Wat een prachtig vers is dat! Maar het is een verrukking, wanneer je deze belofte werkelijkheid ziet worden in levens van Gods kinderen, niet door woorden of door kracht maar door Gods Geest.

Reeds enkele malen had ik over opwekking gehoord, maar nu ik het zelf beleefd heb, kan ik alleen maar zeggen: het is veel machtiger dan ik ooit gedacht had. Sinds augustus vorig jaar verbleef ik als medewerkster van een Bijbelschool in Californië en kwam daardoor in kontakt met verschillende mensen uit Canada, die een opwekking beleefd hadden. Dit gaf ons een vurig verlangen om op de knieën te gaan en te vragen of God ook bij ons het dorre land tot waterbronnen zal maken. Niet gauw zal ik de uren vergeten die we doorbrachten in het kantoor van het radiowerk van Mr. en Mrs. Bennett, onder Gods reiniging biddend en verwachtend. In het begin van januari iverd een geestelijk „doorbraak-weekend" gehouden in de buurt van Los Angelos, waar gelovigen uit diverse kerken en kringen bijeen kwamen. Samen met een team uit Saskatoon (Canada), waaronder pastor Boldt van de Alliance kerk. Zij vertelden ons dat de Sutera-twins, twee evangelisten, naar Saskatoon gekomen waren om een evangelisatieweek te houden. Deze twee mannen heeft God gebruikt als instrumenten in Zijn hand.

God liet zien dat 2 Kronieken 7:14 werkelijkheid moest worden in het leven van elk kind van God:

1) verootmoediging,

2) bidden,

3) Gods aangezicht zoeken,

4) bekeren van boze wegen.

Deze vier punten worden van ons gevraagd; dat is onze verantwoording. Als dit gebeurt is, kunnen we ook het tweede gedeelte van vers 14 werkelijkheid zien worden: „dan zal ik uit de Hemel horen, en hun zonden vergeven en hun land herstellen". Deze gemeente was gehoorzaam aan deze boodschap, verootmoedigde zich tegenover God en tegenover elkaar. Mensen die al jaren naar dezelfde kerk gingen, maar in konflikt met elkaar leefden, beleden hun schuld aan elkaar. Anderen brachten gestolen voorwerpen aan de eigenaar terug of betaalden ervoor. Leiders bekenden dat ze door hun zonden de kracht van God verloren hadden, maar toch doorgegaan waren en dat daardoor Gods machtig werk plaats moest maken voor een leven van dorre gewoonten.

Veel gezinnen werden door Gods Liefde weer herenigd; veel jonge mensen die in konlfikt leefden met hun ouders, bekenden hun zonden, en ouders beleden aan hun kinderen dat hun leven tot nog toe niet in orde geweest was met God. Kunt u zich voorstellen wat het betekent hele families te horen getuigen, dat nu Jezus Christus met Zijn liefde het middelpunt van het gezin was geworden. Gods liefde stroomde door hen heen.

Toen het team uit Saskatoon ons dit allemaal vertelde, merkten wij hoe een heilige stilte in de zaal heerste (het grootste gedeelte van de aanwezigen bestond uit gelovigen). Gods Geest was op een machtige wijze aan het werk. Na de getuigenissen en de boodschap werd het lied gezongen „Doorgrond mijn hart, en ken mijn weg, o Heer". Mensen waren door Gods Geest overtuigd en kwamen naar voren en knielden onder tranen neer en zagen, hoe zij als Gods kinderen onwaardig geleefd hadden. Wij zagen onszelf in Gods Licht.

God vroeg mij: „Tonneke, heb je mij werkelijk van ganser harte lief?" en Zijn Heilige Geest liet mij zien dat ik enkele broeders en zusters niet met de goddelijke liefde had liefgehad, en daarom Gods geboden niet voor honderd procent gehoorzaamd had, want God zegt: „Heb uw naaste lief zoals uzelf". Toen ik dat zag kon ik alleen onder tranen neerknielen en op het wonderbare kruis van Golgotha kijken en deze zonde aan Hem bekennen, maar niet alleen aan Hem, maar ook aan de broeders en zusters die ik liefde schuldig was.

Na dat gedaan te hebben, mocht ik als een wonderbare realiteit ervaren, wat Paulus zegt tegen Timotheus: „Gij hebt geen Geest van lafhartigheid, maar een Geest van kracht, liefde en tucht ontvangen". Het is bevrijdend nu dagelijks te weten, dat het niet meer mijn „ik", maar Christus is die leeft in mij, en dat het daarom een leven is en leven in overvloed zoals Johannes zegt.

Velen in de samenkomst kenden dit leven in overvloed niet. Nu verlangden ze naar dit leven en God verhoorde hun gebed.

John, een zakenman, vertelde dat hij steeds het verlangen gehad had om God van harte lief te hebben, maar zonde, zoals diefstal bij de firma, die nooit in orde gemaakt waren, verhinderden dit reine kontakt met God. Hij beleed God zijn zonden, ging naar zijn firma en betaalde voor de gestolen goederen. Naderhand zagen wij hem met een stralend gezicht en hoorden hem vol blijdschap zeggen: „Ik heb nooit geweten, hoe heerlijk het is om in rein kontakt met de Hemelse Vader te mogen leven".

Ook zijn vrouw zei: „Ik heb steeds, zonder dat mijn man het wist, menige uren op de knieën gelegen en God gevraagd dat ik toch een dankbaar kind van Hem mocht worden en vrucht zou dragen, maar nu in deze dagen heb ik gezien, wat er in Johannes 12 staat; de graankorrel moet eerst in de aarde vallen en sterven; dan pas zal hij vrucht dragen".

„Ik ben als die graankorrel nu in de aarde gevallen en ben met Christus gestorven en weet dat Zijn opstandingsleven door mij stroomt". Gods liefde straalde van haar gezicht. Toen ik na enkele dagen bij haar op bezoek was (was dat niet gezellig koffie drinken!), maar konden we samen genietend Gods Woord lezen en onze Hemelse Vader danken.

De Bijbel zegt: „Zoek eerst het Koninkrijk Gods". Veel mensen bekenden dat zij eerst al het andere gezocht hadden en Gods Koninkrijk als „bijzaak" genomen hadden. Anderen bekenden dat ze geprobeerd hadden om over te stromen van Zijn liefde, maar dat door onbeleden zonden deze stroom werd tegen gehouden. Zonden werden bij name genoemd en er werd niet op een goedkope en oppervlakkige manier gezegd: „God, wilt U mijn zonden vergeven", o nee, Gods Geest doorgrondde en inspekteerde de harten, en alle gebieden die nog niet aan God overgeleverd waren, werden aan het licht gebracht. Maar wat geweldig dat het bloed van de Here Jezus reinigt van alle zonden, ja ALLE zonden!

Wanneer we zo bij elkaar waren, vergaten we de tijd. Avond aan avond tot vaak diep in de nacht was er een verlangen naar reiniging, gebed en gemeenschap.

De liefde die onder elkaar heerste was onbeschrijfelijk. Nu kan ik begrijpen dat Jezus zegt: „Daaraan zullen zij erkennen dat gij Mijn discipelen zijt, dat gij elkander liefhebt". Overstromende liefde die veel ongelovigen het verlangen gaf deze Here Jezus te leren kennen. Er is weer een bewogenheid voor verloren zielen. Het was ontroerd het getuigenis van een eenvoudige huisvrouw te horen, dat haar strijkuur een fijne gebedstijd was en haar stofzuigen een fijne zangdienst. Wat geweldig, dat Christus zich door Zijn kinderen aan deze wereld wil vertellen dat Hij ze lief heeft!

Er was een grote gebedslast voor Nederland, en een verlangen om naar Nederland te komen om te vertellen van Gods grote daden.

Pastor Boldt heeft mij gevraagd terug naar Nederland te gaan om met enkele leiders van kerken en gemeenten voorbereidingen te treffen voor het overkomen van een team uit Saskatoon (Canada).

Nu ik terug in Nederland ben, zie ik dat wij vaak zoveel waarheid weten, maar zo weinig levend geloof bezitten. Mijn gebed en verlangen is, dat u, die dit leest, ditzelfde overstromende leven in Christus moogt bezitten, en indien niet, dat u dan God vraagt: „DOORGROND MIJ".

De prijs van een opwekking, die ieder betalen moet, is volledige overgave, en volledige gehoorzaamheid.

Het resultaat van een opwekking is: LEVEN, en LEVEN in OVERVLOED, leven tot lof Zijner Heerlijkheid.

HERE JEZUS, WEES ALLES VOOR MIJ IN ALLE DINGEN.

Tonneke van Belzen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1972

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

God wijst met zijn vinger naar MIJ

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 april 1972

In de Rechte Straat | 32 Pagina's