IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Bekering, de boodschap van ons blad

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bekering, de boodschap van ons blad

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is het doel van alle aktiviteit van de Stichting In De Rechte Straat? We kunnen dat kort zeggen: dat de oproep tot bekering zoals wij die in de Bijbel lezen, moge doordringen in Nederland en waar ook ter wereld. Want alleen langs de weg van bekering en persoonlijk geloof vindt de mens het eeuwige leven.

Al het andere is ondergeschikt aan dat doel. Daar gaat het om. Waarom zouden we ons anders zo willen uitsloven? In het licht van de eeuwigheid verbleekt alles.

Dáár gaat het om

Zeker, wij schrijven ook over andere dingen. We proberen ons blad boeiend te maken, zodat het gemakkelijk gelezen wordt. Maar een nummer is niet geslaagd, wanneer daarin op een of andere manier niet duidelijk die éne boodschap valt te beluisteren.

Wij geven ook behoorlijk ruimte aan polemiek en gedachtenwisseling. Dat lijkt wel eens dor. Maar we menen dat deze diskussie toch nodig is. Roomskatholieken zijn soms door vele redeneringen aan hun eigen kerkleer gebonden. Daardoor kunnen zij niet goed het zicht krijgen op die éne boodschap van de bekering. Maar bij die polemiek gaat het ons beslist niet om een interessant steekspel. We hebben daarbij slechts één doel voor ogen: hart en hoofd open te maken voor die éne boodschap. Daar gaat het om.

Daarom zouden we aan protestantse lezers wat geduld willen vragen. Wij kunnen ons voorstellen, dat u die polemiek minder boeit. Sla het dan maar over, maar blijf via uw abonnement met ons meeleven en meebidden. Juist in die polemiek kunt u zien, hoezeer onze medemensen soms gebonden zijn door allerlei drogredenen, door argumenten die louter uit het menselijk verstand voortkomen, maar niet uit de Bijbel.

Bid dan met des te groter vurigheid, opdat de Here de boeien moge verbreken, opdat aldus in een verduisterde rede het licht moge doorbreken van Gods genade, van de oproep tot bekering. Want daar gaat het om.

Ook bij onze ex-priesterarbeid

Ook het laatste doel van ons ex-priesterwerk is, dat velen het Woord Gods vernemen en daardoor tot bekering komen.

Is dit dan de enige drijfveer van onze hulp? Neen, natuurlijk niet. Wij kennen uit de bijbel de opdracht om elke medemens in nood te helpen, voorzover ons dat mogelijk is. Dan mogen wij ons niet eerst afvragen: Zit er een „bekeerling" in? De barmhartige Samaritaan van het Evangelie vroeg ook niet naar de godsdienst van die gewonde. Hij zag een medemens die zijn hulp nodig had. Dat was voor hem genoeg.

Maar als een ex-priester van ons heengaat, voorzien van alles wat hij nodig heeft, maar zonder dat hij „het énige nodige", namelijk de bekering, gevonden heeft, dan laten wij hem met een bedroefd hart vertrekken. We hadden het zo graag anders gewild. We hadden hem zo graag het eeuwige leven gegund, dezelfde vreugde in de gemeenschap met Christus en in de verzoening met zijn hemelse Vader. Maar: „Zo is dan noch hij die plant, iets, noch hij die nat maakt, maar God die de wasdom geeft" (1 Kor. 3:7). Wij kunnen slechts het zaad van Gods Woord uitstrooien, maar de Here alleen kan het doen ontkiemen.

Zijn Naam zij geprezen

Hoe arm is een mens, die zijn armoede niet heeft gezien; hoe leeg, wanneer de leegte in hem niet is gaan schrijnen; hoe dood, wanneer hij zijn eigen geestelijke bedorvenheid nooit rook; hoe eenzaam, wanneer hij zijn vervreemding van God nooit heeft gevoeld.

Christus is gekomen om doden op te wekken ten leven, om armen te vullen met Zijn rijkdom, om verdwaalden te voeren naar het eeuwige Vaderhuis.

Deze overzetting van de dood naar het leven in Christus is de bekering. Er is niets heerlijker dan dat. Het grijpt je totale persoonlijkheid aan. Het is het werk van God in je; het is een wonder dat zich aan je voltrekt. Daardoor wordt alles in je opengescheurd. Duisternissen worden omgewoeld en door de chaos heen breekt het verlossende licht van Gods liefde. De warmte van de lente gaat waaien over onze verstijfde zielen en vruchten van goede werken kunnen rijpen uit de bloesem van het leven in Christus.

En diep door dat alles héén klinkt de roem om de genade alléén. Hij, de barmhartige God, deed het! Hij was mij genadig en anders lag ik voor eeuwig in de dood. Zijn Naam zij geprezen voor altijd!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1969

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Bekering, de boodschap van ons blad

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 maart 1969

In de Rechte Straat | 32 Pagina's