IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De goede week in Sevilla

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De goede week in Sevilla

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wanneer men de Bijbel loslaat, komt men tot ongeloof of bijgeloof. Dat is onvermijdelijk. Een van de voorbeelden van het bijgeloof kan men aantreffen in de viering van de Goede Week in Spanje.

Soberheid in Zamora en Valladolid

Er zijn drie steden, die beroemd zijn om hun Goede Week-feesten: Valladolid, Zamora en Sevilla.

In Zamora en Valladolid heeft deze viering een ingetogen karakter. Er heerst dan veel stilte. De processies worden strak en streng gehouden.

Een werelds leest in Sevilla

Sevilla heeft er echter een volkomen werelds feest van gemaakt en trekt daarom de meeste toeristen in de Goede Week.

De reisbureaux maken dan ook veel reklame voor deze feesten van het lijden en sterven van Christus. De hotelprijzen worden er peperduur in die tijd en u zult beslist van te voren een plaats moeten reserveren en anders zult u onder de blote Spaanse hemel moeten overnachten. Dat lees ik tenminste in alle reisgidsen over Sevilla. Waarvoor het lijden en sterven van Christus al niet dienen kan.

Allerlei beeldengroepen

De Spaanse vrienden op de Wartburg vertelden mij het een en ander over die feesten.

Er bestaan verschillende „„broederschappen" in de stad, die ieder voor een eigen beeldengroep zorgen.

Zo is er de beeldengroep van de twee engelen, die de beker aan Christus aanbieden in Gethsemane — de groep van de Cristo en angustia (Christus in doodsangst), de Cristo de la Expiración (de stervende Christus), de Christus, wanneer Hij van het kruis wordt afgenomen, de Macarena (O.L. Vrouw van Smarten), Maria van Magdala wenend bij het graf, de soldaat (die Longinus zou hebben geheten) die de zijde van Christus met een lans doorboorde, de Apostel Johannes, enzovoort.

Wie de mooiste groep heeft

Deze groepen konkurreren met elkaar, wie de mooiste beeldengroep heeft gemaakt; in dezelfde zin zoals ook wij dat hebben met een bloemencorso in de bollenstreek of in Aalsmeer, waarbij ook prijzen worden toegekend aan de mooiste praalwagens.

Er worden dan ook kapitalen besteed aan de versiering van die beeldengroepen door bloemen, sieraden enzovoort.

De penitentes

Bij elke beeldengroep trekken penitentes (boetedoeners, boetvaardigen) mee. Ze zijn meestal in het zwart, maar eventueel ook in het paars of wit. Ze zijn kenbaar aan de hoge puntmutsen, die het gehele hoofd bedekken en slechts een opening hebben voor de ogen. Ze moeten verzinnebeelden de mens die de de schuld van zijn zonden tracht uit te boeten door allerlei vormen van zelfpijniging.

Saetas

Dat zijn oude Andaluzische melodieën Plotseling kan iemand uit de processie komen en zingt zulk een saeta. Dan staat alles stil en luistert. Vanzelfsprekend zijn dat geschoolde stemmen. Maar al zingen ze dan op een bestaande, oude melodie, de woorden die ze spreken zijn spontaan en als gevolg daarvan soms volkomen dwaas. Hoe zouden deze mensen, die nooit de Bijbel gelezen hebben, zo maar uit zichzelf woorden kunnen uitspreken die de bijbelse geest zouden uitademen.

De saetas zitten vol gevoel. Het volkssentiment, speciaal dat van de Andaluziërs, spreekt er zich in uit.

„„Is het publiek tevreden over zulk een saeta, dan klinkt een wild olé net als bij een mooie figuur in het stierengevecht, in het tegenovergestelde geval verbergt de Spanjaard, volgens zijn gewoonte tegenover de „„artiesten", evenmin zijn afkeuring" (Dr. G. J. Geers in: „Spanje", p. 198).

Piropos

Walt is een piropo? De dictionaire vertaalt het: „„galante woorden richten tot een vrouw". Dat doet men in Spanje veel gemakkelijker dan bij ons. Het kan een vorm van beleefdheid zijn, waarachter men niets verkeerds behoeft te zoeken. Het kan ook een uiting van erotiek zijn. Wanneer bv. een knap meisje, al of niet in gezelschap van andere meisjes, een groep jongens passeert, dan is het heel gewoon, dat men zo'n meisje een kompliment maakt en dat een van de jongens tegen haar zegt: „„Wat hebt u mooie ogen, mooie haren, mooie benen enz.".

Zulke piropos verricht men nu ook tegenover de beeldengroepen, vooral tegenover de madonna, de Macarena. Dan komt zo ineens iemand uit de rijen langs de weg naar voren. Alles staat weer stil en hij maakt Maria een kompliment je: „„Wat bent u mooi! U bent de mooiste vrouw van Sevilla, de mooiste madonna van Spanje. Enzovoort".

Bijgeloof

Dat zulk een bedoening tot allerlei vormen van bijgeloof aanleiding moet geven, spreekt vanzelf. We willen er slechts één noemen.

Wanneer het beeld van de Apostel Johannes recht wordt gedragen, dan zeggen de oudjes: Het zal een goede zomer worden met een goede oogst. Maar gaat het schommelend en scheef vanuit de kerk de straat op, dan betekent dat niet veel goeds voor vruchten en fruit.

Hoop voor Spanje

Zoals wij in een van onze vorige nummers schreven, was in 1965 de Bijbel (in de r.k. vertaling) het meest verkochte boek in Spanje. Dat geeft ons veel hoop voor een nieuwe toekomst in Spanje.

Bedelarij in Rome

Toen ik in Rome ergens koffie zat te drinken, kwam een vrouw zo maar naar mij toe. Ze was kennelijk in ver gevorderde staat van verwachting. Ze vroeg om een aalmoes en als man kun je dat vanzelfsprekend niet weigeren. Maar ik deed het met tegenzin. Het stuitte me tegen de borst, dat een overigens volkomen gezonde vrouw haar aanstaandemoederschap uitbuitte om te bedelen. Daarvoor is het moederschap toch te mooi. Maar vlak bij de ingang van het Vatikaans museum zat een bedelaar, die een hondje bij zich had, uitgedost als baby, met een grote fopspeen en een bril op de grote hondeneus. Je kon je aalmoezen werpen in het emmertje, dat de hond vasthield.

Ik had wel wat medelijden met de hond. Hij keek zo weemoedig. Maar daarom paste hij dan ook uitstekend bij de bedelaar. Ik vond dat zo'n kostelijk stukje humor, dat ik niet kon nalaten om ook wat in het emmertje te gooien.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

De goede week in Sevilla

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's