IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

? Genade en vrede ?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

? Genade en vrede ?

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

Schokkend

Op zekere dag vernamen de redakteuren van ons blad, dat er in Utrecht door de rooms-katholieke kerk een Missie-week gehouden zou worden. Deze Missie zou aangekondigd worden onder het motto:

GENADE EN VREDE

Op de raam-affiches was onder de tekst een rooms-katholieke kerk afgebeeld, waar man, vrouw en kind binnengingen, hetgeen dus te betekenen had: Genade en vrede IN DE ROOMS-KATHOLIEKE KERK.

Dit bericht was voor ons, voormalige roomse priesters, zonder meer schokkend. Wij, die genade en vrede gezocht hadden in een van de geestelijke legerplaatsen van die kerk, de kloosters, wij hadden er ONgenade en ONvrede gevonden,, terwijl wij zo rijk zijn geworden, toen wij het heerlijk Evangelie leerden kennen, onverdraaid en onverkort, BUITEN die rooms-katholieke kerk. Schokkend was deze leus voor ons, omdat hij ons een aperte leugen was gebleken. Heel Utrecht zou misleid worden met deze leugen. Wij gevoelden ons ertoe VERPLICHT om gelijktijdig een heel ander, het BIJBELSE geluid te laten horen.

De folder

Heel lang is er beraadslaagd geworden over de wijze waarop wij deze misleiding zouden kunnen tegen gaan. Eindresultaat was, dat er huis aan huis in heel Utrecht een folder verspreid zou worden, welke ieder mens, OOK de rooms-katholiek, als het ware tot het lezen zou dwingen. Ons antwoord mocht aan NIEMAND voorbij gaan. Heel Utrecht MOEST weten, dat genade en vrede NIET te vinden zijn in de rooms-katholieke kerk, maar in JEZUS CHRISTUS ALLEEN. De schapen werden naar een verkeerde schaapstal gelokt, blinde herders lokten de verloren schaapjes naar een afgrond. Wij MOESTEN waarschuwen voor de misleiding. Onder de titel: HERDERS TOT DE MISLEIDE KUDDE riepen wij de Utrechtenaren op om te komen luisteren naar een openbaar getuigenis, dat wij wilden geven van de onfeilbare waarheid, welke wij gevonden hebben in Gods Woord. Wij kondigden aan, dat wij GENADE EN VREDE tevergeefs gezocht hebben in de rooms-katholieke kerk ondanks haar zogenaamde „genademiddelen": de sacramenten, ondanks een jarenlang verblijf in een van haar kloosters. Wij schreven op deze folder, dait! wij dit WEL hebben gevonden IN CHRISTUS JEZUS. Iedereen, die op zoek is naar genade en vrede, welke alleen in Christus Jezus te vinden zijn, nodigden wij uit tot het bijwonen van deze getuigenisavonden in de gereformeerde Westerkerk. Sprekers zouden zijn Ds. Hegger en Br. Kuin. Drie contactadressen, voorzien van telefoonnummer werden erbij vermeld. Om tot lezen te nodigen en tegelijk om de grote tegenstelling duidelijk te maken werd een grote foto van ex-pater trappist Kuin afgedrukt in zijn monniksgewaad. Daaronder was geschreven: OPENBARE SCHULDBEKENTENIS VAN EEN PRIESTER. Bladzijde drie en vier uit de gelijknamige brochure van Br. Kuin werden eveneens afgedrukt op deze folder: datgene wat hij vroeger beleden heeft en datgene, wat hij thans belijdt.

70.000 van deze folders werden huis aan huis verspreid.

Anoniem

De reacties bleven niet uit. Waar wij onze namen en adressen en ons telefoon nummer erbij vermeld hadden, omdat wij niets te verbergen hebben, daar bleven zeer vele reactionairen anoniem. Wij werden opgebeld en kregen van sommigen de gemeenste scheldwoorden te horen, zonder dat er gelegenheid werd gegeven om ook maar één woord terug te zeggen. Een priester uit Utrecht voerde een lang gesprek door de telefoon met Br. Kuin, doch weigerde bij herhaling om naam en adres te noemen, opdat hem nadere inlichtingen verschaft zouden kunnen worden. Ds. Hegger werd uitgescholden in een anonieme brief voor een baarlijke duivel. Een ander schreef, dat zij uit liefde wenste, dat wij op die getuigenisavond met stomheid geslagen zouden worden. Des avonds om half twaalf werd Br. Kuin opgebeld. Toen hij de haak opnam, legde de andere kant aanstonds neer. Om half een, toen hij reeds in bed lag, werd dat herhaald. Er waren ook die anoniem op een meer beleefde manier schreven en gebed beloofden. Maar waarom anoniem? Zowel Ds. Hegger als Br. Kuin zijn al veel eerder deze anonimiteit tegen gekomen van de rooms-katholieke zijde, ook in België. Dat men toch niet begrijpt, dat juist deze achterbaksheid allesbehalve een bewijs van sterkte en van gefundeerde overtuiging is. Zulke dingen zijn voor ons een bewijs te meer, dat wij te doen hebben met misleide mensen, die in blinde overgave aan blinde leiders in hun verblinding reageren en niet zien hoe inkonsekwent hun houding is in het licht van hét Evangelie der liefde.

Het licht op de kandelaar

Zaterdagavond en zondagavond 24 en 25 oktober hadden de twee getuigenisavonden plaats. Was op Zaterdagavond geen enkele zitplaats meer vrij en stonden er achter in de kerk velen, op zondagavond was er geen enkele plaats in de grote kerk meer onbezet. Schouder aan schouder stonden de mensen overal, waar maar een staanplaats was. Vijf mensen zaten op de trap van de preekstoel, in de konsistorie en in een andere zaal, die via een luidspreker met de kerk verbonden was. hadden weer anderen een plaatsje gevonden, terwijl er honderden buiten stonden en geen plaats meer konden bemachtigen. Velen zaten er met papier en potlood in de hand. Uit alles bleek, dat deze getuigenissen au sérieux genomen werden.

Op zaterdag-avond hield Ds. Hegger een inleiding, welke werd gevolgd door het getuigenis van Br. Kuin. Op zondagavond werd door Br. Kuin een korte inleiding gehouden en gaf Ds. Hegger zijn getuigenis. Voor zeer velen is dit spreken een openbaring geweest, zo mochten wij achteraf vernemen. Er werd met veel respect over de rooms-katholieke medemens gesproken, mensen, die vaak zoveel ijver voor God aan de dag leggen. Er werd op zeer positieve manier gewezen op het LICHT DEB WEBELD, dat Jezus Christus Zelf is. Zijn Persoon stond in het middelpunt van beide getuigenis-avonden. Naar Hem werd verwezen als men genade en vrede zocht, omdat Jezus ook nooit en nimmer naar een kerk of priester heeft verwezen doch enkel en alleen uitnodigde om tot Hem te komen. De onuitsprekelijke rijkdom, welke God de Vader ons IN CHBISTUS JEZUS heeft gegeven, werd verkondigd als mede de weg om daar deel aan te krijgen: het geloof alleen. Deze avonden waren in het geheel geen hetze tegen de rooms-katholieken. Van velen mochten wij vernemen, dat zij getroffen waren door de oprechtheid in het spreken en door de liefde, waarmede er getuigd was. Heel sprekend was bijvoorbeeld de uitlating van een overtuigde rooms-katholiek op zaterdagavond in de konsistorie: ik kan het niet in alles met U eens zijn, maar uw eerlijkheid en Uw oprechtheid laten mij niet los.

Kontaktavonden

Vanzelfsprekend was onze gedachte ook gegaan naar de nazprg. Op beide avonden werd er aangekondigd, dat, als er rooms-katholieken waren, die vragen hadden of meer wilden weten, dat er elke donderdag-avond om acht uur gelegenheid hiertoe gegeven zou worden in de konsistorie van de Christelijk Gereformeerde Kerk, Wittevrouwensingel 33, om 8 uur des avonds.

Op het moment dat dit geschreven wordt, zijn er reeds driemaal zulke kontaktavonden geweest, tweemaal geleid door Ds Hegger en éénmaal door onze toekomstige wapenbroeder in deze arbeid: Br. de Craene, die op die avond getoond heeft dat hij weibeslagen in het strijdperk was gekomen. Op de vragen, welke de niet-begrijpende of zoekende rooms-katholieken daar stellen, wordt uitvoerig ingegaan. Alleen aan hen wordt gelegenheid gegeven om vragen te stellen, niet aan hen, die protestant zijn. Deze avonden worden immers voor rooms-katholieken gehouden. Verschillende bezoeken werden er reeds afgelegd door een van de ex-priesters, bij mensen, die hierom gevraagd hebben. Allerlei schriftelijke kontakten zijn door deze aktie in Utrecht ontstaan. Het zaad van Gods Woord is gezaaid. Wie zal zeggen hoeveel vrucht dit zal dragen?

Voortzetting

De overgrote toeloop van mensen bracht ons ertoe om op zondagavond 25 oktober aan te kondigen, dat de volgende zondagavond een voortzetting van deze getuigenisavonden gegeven zou worden. Ditmaal zou het in de gereformeerde Oosterkerk zijn, welke 200 zitplaatsen méér heeft dan de Westerkerk. Tot onze spijt zijn wij er niet in geslaagd om een hervormd kerkgebouw voor deze avonden te huren. We hadden b.v. graag de Jacobi-kerk of de Dom-kerk gehad, die veel meer zitplaatsen tellen. Door middel van advertenties in drie couranten werd deze avond, welke de vooravond van „allerzielen" was, aangekondigd. Gesproken is over het onderwerp: JEZUS CHRISTUS ALLEEN IS ONZE AFLAAT. Wederom was de kerk afgeladen vol. Nadat Br. Kuin een korte verklaring had gegeven waarom over DAT onderwerp werd gesproken, gaf Ds. Hegger een heldere weerlegging van de roomse leer over vagevuur en aflaat. Daarna hield Br. Kuin een Woord-verkondiging met als uitgangspunt Jesaja 53, waar onder meer in te lezen staat: „de straf, die ons de vrede aanbrengt, was op Hem". Br. Kuin wees op Jezus Christus als Degene, die Gods toorn en de straf, welke wij door onze zonden hebben verdiend, in onze plaats gedragen heeft. Ook heel deze avond was een gehoorzamen aan Jezus' bevel: gij zult MIJN getuigen zijn.

Experiment

Als wij zouden zeggen, dat deze avonden een EXPERIMENT zijn geweest, dan is dat voor een deel waar. Het was echter niet alleen maar een experiment. Het was ook een gehoorzamen aan Jezus' bevel om van HEM te getuigen en om ZIJN licht te laten schijnen. De wijze waarop dit geschiedde, kan een experiment genoemd worden. Utrecht is wakker geschud. De misleiding van de Missieweek heeft een antwoord gekregen. Verblinde mensen wilden ook nu niet luisteren en bleven blind of werden zelfs zeer boos. Zeer vele anderen zijn tot nadenken gekomen. Niet weinige kontakten zijn er uit voortgevloeid en zullen er nog uit voortvloeien. Waar de rooms-katholieke kerk onophoudelijk voortgaat met haar misleidende propaganda, waar er zelden of nooit in het openbaar protest geuit wordt tegen deze misleiding, daar is thans in Utrecht een openbaar antwoord gegeven aan de kerk van Rome. Zij, die de waarheid zoeken, hebben kunnen luisteren. De wezenlijke verschillen tussen Rome en het Evangelie van Jezus Christus werden er niet verdoezeld, terwijl door alles heen toch de liefdevolle bewogenheid met de misleide massa weerklonken heeft. Wat in Utrecht nog deels een experiment was, is voor ons een wegwijzer geworden.

Wij hopen in de toekomst soortgelijke akties in allerlei steden van Nederland en, zo mogelijk, ook in België te gaan houden. Deze werkwijze vraagt van de organisatoren een enorme inspanning. Maar het vraagt ook veel geld. De aktie in Utrecht heeft bijna 2000 gld. gekost. Wie ons in staat wil stellen om op deze wijze voort te gaan, kan hiertoe gebruik maken van het giro-nummer van de penningmeester van de Stichting i.o. „In de Rechte Straat": 867841, ten name van Dhr. H. Plantinga te Meppel met vermelding: Evangelisatie I.R.S.

IN DE RECHTE STRAAT is ook voor protestanten van groot belang. Ons blad wordt immers gerediceerd door ex-rooms-katholieken. Daardoor kunt u via ons blad iets aanvoelen van de levenssfeer van de rooms-katholieken. Langzamerhand raakt u vertrouwd met de geheel andere betekenis, die een rooms-katholiek hecht aan termen als: genade, geloof, zonde enz. Zo leert ook u, op welke wijze u het beste de Blijde Boodschap aan rooms-katholieken kunt mededelen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1959

In de Rechte Straat | 20 Pagina's

? Genade en vrede ?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 1959

In de Rechte Straat | 20 Pagina's