IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

DE ALLEEN ZALIG MAKENDE

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE ALLEEN ZALIG MAKENDE

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

(vervolg)

HET KOSTBARE BLOED VAN JEZUS!

Wanneer wij de waarde van liet Bloed van Jezus Christus willen begrijpen, dan moeten wij dit doen door de de bestudering van de Heilige Schrift, de Bijbel. Zij alleen is voor alle goddelijke waarheden beslissend. Gaan wij bij ons verstand te rade, dan zullen wij geen bevredigend antwoord krijgen. Evenals het hart en het gemoed, zoekt ook het verstand het heil, de eeuwige zaligheid, de bevrijding van zonde en schuld, in boetewerken, kastijdingen, bedevaarten, aalmoezen geven, enz. De natuurlijke mens is bereid zich ontberingen op te leggen, onderwerpt zich aan oefeningen, belijdt zijn zonden in de biecht, strijdt en hoopt, maar het hart blijft leeg, de ziel blijft rusteloos, het geweten blijft verder belast. De kringloop der inspanningen begint opnieuw en — met hetzelfde negatieve gevolg. Moet het zo zijn? Is dit de wil van God? Zijn dit de onderrichtingen van het Woord van God? Neen!

De Bijbel zegt: „zonder bloedstorting geschiedt er geen vergeving" (Lev. 17:11 — Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel. (Hebr. 9:22) — En nagenoeg alles wordt volgens de wet met bloed gereinigd, en zonder bloedstorting geschiedt en geen vergeving. Alle offers van het Oude Testament zijn voorafbeelden van het éne Offerlam Jezus Christus, geslacht op het altaar des kruises. „Wetende, dat gij niet met vergankelijke dingen, zilver of goud dus ook niet met missen, die betaald moeten worden — zijt vrijgekocht van uw ijdele wandel, die u van de vaderen overgeleverd is, maar gekocht met het kostbare Bloed van Christus, als van een onberispelijk en vlekkeloos Lam" (1 Petr. 1:18, 19).

Onze redding bestaat in het gelovig aangrijpen van datgene, wat het Bloed van Jezus Christus tot stand gebracht heeft. De verlossing is dus alleen het werk van onze Heiland. „Ik moet gedoopt worden inet een doop, en hoe beklemt het Mij, totdat het volbracht is" (Luk. 12:50). Deze „doop" was Zijn sterven op Golgotha, het ondergedompeld worden in de wateren van Gods gericht. De golven van de goddelijke, rechtvaardige toorn gingen over Hem heen en troffen Hem, de Onschuldige en Reine, voor ons, de schuldigen en onreinen. Reeds de doop van Jezus in de Jordaan was hiervan een beeld, de werkelijkheid zien wij aan het kruis. Aan het kruis droeg De Reine het loon mijner zonde; O hoe bemint mij deze Eéne, Gods Zoon!

Zoudt u deze liefde niet volgen? Wilt u niet vluchten in de verlossende armen van Jezus en volle, eeuwige, volkomen vergeving ontvangen? Geloof dan in Hem, — Hij is ook uw verlosser en Heiland — en ook gij zult gered worden. Wanneer Hij, de grote Heiland, destijds uw oordeel onderging, zou het dan rechtvaardig zijn voor God, wanneer gij het nogmaals moest ondergaan? Neen! „Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, wie Mijn Woord hoort en Hem gelooft, die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in het oordeel. want hij is overgegaan uit de dood in het leven" (Joh. 5:24). Ja, hoe kostbaar is het Bloed van Jezus!

Door het sterven van Jezus op Golgotha zijn wij niet alleen van onze zonden verlost, maar zijn wij ook nieuwe mensen geworden. Weliswaar draagt een kind van God „de oude mens" nog; in zich mee, maar ge moogt dagelijks de Heiland vragen, dat Hij u beware, dat de oude, boze, erge vijand u niet aantast en weer verleidt en ten val brengt . Elke verloste ont vangt bij zijn bekering en wedergeboorte de Heilige Geest, en in de kracht dezes Geestes ont vouwt zich bet nieuwe, goddelijke leven tot eer en heerlijkheid des Heren. Het kost bare Bloed van Jezus blijft voor altijd de grondslag van onze redding. Zelfs al kan een kind van God, dat nu in deze nieuwe verhoudi ng tot God staat, struikelen en vallen — wij moeten niet, maar wij kunnen nog zondigen — no hebben wij een zaakwaarnemer bij de Vader. Hij is en blijft onze Vader; Zijn verhouding tot ons en onze verhouding tot Hem blijven op grond van het kostbare Bloed van Jezus gehandhaafd, maar door onze misstappen wordt de gemeenschap onderbroken en pas hersteld, als wij berouw hebben gekregen over onze misstappen en ze voor God beleden hebben. Christus is niet alleen onze verlosser, maar Hij is ook onze voorspraak. Zo omringt ons de grote en trouwe God, — want satan is voor eeuwig en volkomen overwonnen, op grond van het verlossingswerk op Golgotha met de machtige muur van Zijn liefde. De rijkdom des verlosten! De vorst der duisternis is overwonnen en zijn werken zijn vernietigd. Ketenen en banden, waarmede hij de gevallen mensen in slavernij en zondedienst gebonden hield, zijn verbroken en wie in Jezus gelooft is vrijgemaakt! Welk een zaligheid. Algenoegzaam is bet Bloed.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1959

In de Rechte Straat | 20 Pagina's

DE ALLEEN ZALIG MAKENDE

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 maart 1959

In de Rechte Straat | 20 Pagina's