IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Francisco Rodriguez: "Ik zal Gods getuigenis blijven verkondigen zolang Hij mij toestaat"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Francisco Rodriguez: "Ik zal Gods getuigenis blijven verkondigen zolang Hij mij toestaat"

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Door het lezen van de Bijbel kwam priester Francisco Rodriguez geestelijk in de knel. Hij beëindigde zijn loopbaan als pastoor in de regio Castilië en León en kwam op uitnodiging van ds. H.J. Hegger, de oprichter van Stichting IRS, naar De Wartburg. Hij trouwde met de Spaanse Sarah en raakte betrokken bij het blad En la Calle Recta. Dit jaar is het 50 jaar geleden dat ex-priester Rodriguez met zijn verloofde in Nederland arriveerde.

1973

Na zijn uittreden als priester werkte Rodriguez als docent op een hogeschool in Barcelona. Door het toenmalige Francoregime werd de afvallige priester als een bedreiging van de staat gezien en om die reden werd hij geschaduwd. Toen het te heet onder zijn voeten werd, nam hij de toevlucht tot De Wartburg, waar hij in januari 1973 arriveerde. “De familie Hegger verwelkomde ons hartelijk. Ds. Hegger en zijn vriendelijke vrouw spraken Spaans, wat ons verblijf vergemakkelijkte. We hebben uren en zelfs dagen gesproken over de uitleg van de Bijbel volgens de katholieke dogmatiek en de Reformatie. Veel van mijn vragen werden verhelderd toen ik het Woord van God hoorde zoals dat door de Reformatie werd vertolkt: ‘Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave’ (Efeze 2:8).”

Open dialoog

Ds. Rodriguez vervolgt: “De Heere heeft mij laten inzien hoe groot mijn onwetendheid was toen ik in de Rooms-Katholieke Kerk zat. Hij liet mij ook de noodzaak inzien dat ook anderen de Waarheid moeten leren kennen. Daarmee bedoel ik geen religieuze theorie, maar een Persoon: de Zoon van God.” Rodriguez raakte betrokken als hoofdredacteur bij het Spaanstalige evangelisatieblad En la Calle Recta (ECR). “Voor de lezers was ik geen vreemde, maar iemand die leefde en dacht zoals zij. Ik ben met veel mensen een open dialoog aangegaan.”

In de jaren die volgden heeft Francisco Rodriguez heel wat lezersreacties ontvangen. “Ik heb mensen meegemaakt die eerst het Woord van God tegenspraken, en na één, twee of drie keer inzagen dat ze het niet bij het juiste eind hadden en Christus omhelsden als hun enige Redder, zonder religieuze franje. Dit alles moedigde mij aan om alle vragen, twijfels en zelfs beledigingen te blijven beantwoorden, want uiteindelijk heb ik gezien dat de Heere van de hardste stenen mensen kan maken die Zijn Zoon als hun enige Verlosser aanvaarden.”

Voor Christus leven

Welke belangrijke levensles zou ds. Rodriguez willen delen met christelijke jongeren in Nederland? “Het heil dat de Vader ons in Zijn oneindige liefde door het geloof schenkt moet je nooit reduceren tot religieuze tradities met één of andere naam.

In mijn ontmoetingen met jonge gelovigen moedig ik hen aan om altijd voor en in Christus te leven. ‘Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God Zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem’ (1 Johannes 4:9).”

Getuige

Ds. Rodriguez heeft zich jarenlang toegewijd om door middel van een open dialoog in het ECR-magazine te delen wat hij uit Gods Woord leerde. Het doel hiervan omschrijft hij als “zowel katholieken als niet-katholieken te waarschuwen voor het gevaar van ijdele religiositeit”. De Spaanse emeritus-predikant vult aan: “Laten we nooit vergeten ‘dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon’ (1 Johannes 5:11). Wie de Zoon heeft (in geloof), heeft het leven; wie alleen religieuze tradities en wetten heeft, heeft het eeuwige leven niet. Ik zal Gods getuigenis blijven verkondigen zolang Hij mij dat toestaat te doen.”


Draagt u bij zodat we de heldere boodschap van het Evangelie kunnen blijven verspreiden in (voormalig) rooms-katholieke gebieden? Voor 20 euro laat u bij vier adressen ons Spaanstalig evangelisatiemagazine een jaar lang bezorgen. Hoeveel adressen neemt u voor uw rekening? Ga naar irs.nu/donatie om uw bijdrage over te maken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2023

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Francisco Rodriguez:

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2023

In de Rechte Straat | 16 Pagina's