IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Grote Verzoendag

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Grote Verzoendag

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is een van de meest kostbare geheimen van de kerk. De bediening van de verzoening. Zo kostbaar, dat de HEERE er een aparte dag voor vraagt. Op de tiende van de zevende maand moet Israël een rustdag houden. Een dag van verootmoediging, een dag van verzoening. Grote Verzoendag. Ieder jaar weer.

Na tien dagen van voorbereiding is het zover. Grote Verzoendag breekt aan. Hoe bereid je je voor? Door te luisteren naar de sjofar. Het schel bazuingeluid maakt Israël wakker. Wil hen ontdekken aan hun zonden, hun ongerechtigheden en hun hemelhoge schuld. Niet voor niets wordt Grote Verzoendag gekenmerkt door ootmoed. ‘Dan zult gij uw zielen verootmoedigen’ (Lev. 23:27). Hoe kan het ook anders? Als onze zonden ons voor ogen staan, en de heilige God roept ons om tot voor Hem te naderen?

Toch is dat slechts het begin van Grote Verzoendag. Want wat gebeurt er verder? De hogepriester legt zijn prachtige priesterkleed af en gaat in zijn linnen onderkleed de tabernakel binnen. Eerst brengt hij offers voor zichzelf en zijn gezin. Daarna mag hij het volk meenemen in de bediening van de verzoening. Van de vele handelingen valt ons oog nu op één detail. De hogepriester sprengt bloed op het verzoendeksel.

In het heilige der heiligen stond de ark. De met goud overtrokken kist met daarop twee cherubs. Beeld van Gods heiligheid. En binnen in de ark: de Tien Geboden. Dat wat de HEERE van ons eist. “Toen voelde ik was eisen Gods heiligheid deed.” De wet die ons verdoemt, die ons schuldig stelt voor het heilig aangezicht van God. Maar het is Grote Verzoendag! De hogepriester sprenkelt bloed op het deksel. De cherubs – Gods heiligheid - zien naar beneden. Daar ligt de wet. Maar wat zien zij? Zij zien het bloed. Verzoenend bloed.

Opeens besef je iets van de diepe verwondering van de Hebreeënschrijver. “Maar Christus, de Hogepriester van de toekomende goederen, gekomen zijnde, is door den meerderen en volmaakten tabernakel, (…) noch door het bloed van bokken en kalveren, maar door Zijn eigen bloed, eenmaal ingegaan in het heiligdom, een eeuwige verlossing teweeggebracht hebbende.” (Hebr. 9:11-12).

Zingt u het mee?

Welzalig hij, wiens zonden zijn vergeven;

Die van de straf voor eeuwig is ontheven;

Wiens wanbedrijf, waardoor hij was bevlekt,

Voor 't heilig oog des HEEREN is bedekt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 2021

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Grote Verzoendag

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 oktober 2021

In de Rechte Straat | 16 Pagina's