IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Christus leeft in mij

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus leeft in mij

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als je de brieven van Paulus leest, dan is het alsof je door een oerwoud loopt. Eeuwenoude bomen met slingerende lianen verbonden laten tussen de takken de diepblauwe hemel zien. Zo zijn de gedachten van Paulus: zwaar, stevig massief, en toch licht-doordrongen en gedrenkt van licht. En telkens is het alsof Paulus je even aan de rand van deze doorstrengeling van gedachten brengt en je door een zuiver panorama iets laat zien van Gods heerlijkheid.

Ik meen, dat dit ook zo is met de tekst van Gal. 2:20. “Met Christus ben ik gekruisigd, en toch leef ik, [dat is], niet meer mijn ik, maar Christus leeft in mij”.

Paulus bedoelt daarmee, dat hij zijn eigen “ik” met Christus aan het kruis heeft geslagen.

Christus nam dat oude “ik” van Paulus en met zijn doorboorde handen trok Hij het naar Zich toe om het mede op te laten gaan in de vlammen van Golgotha. Nu zoekt Paulus niet meer zichzelf. Ook al in het diepste van zichzelf, daar waar Paulus van Tarsis Paulus van Tarsis is, daar heeft hij zichzelf prijsgegeven en de plaats ingeruimd voor Christus. Daarover juicht hij. Niet alleen hier, maar ook elders in zijn brieven. Hè, hè, ik ben gelukkig van mezelf verlost, de doem van de zelfzucht ligt niet meer over mezelf. Ik ben geen slaaf meer van mijn eigen begeerten. Ik ben niet meer gedwongen om altijd weer mezelf te aanbidden. Ik ben bevrijd van de walgelijke zelfroem, want ik mag nu roemen in de genade van Christus alleen. En al voel ik dan telkens nog wel iets van het oude zelfbehagen in mij opkomen, toch ben ik niet meer verkocht onder die zonde, want Christus heeft mij vrijgemaakt. En dan ben ik waarlijk vrij. Want Christus is de verzoening voor zijn zonden. De wet heeft geen macht meer over Paulus. Als hij haar overtreedt vanuit zijn zwakheid, dan slaat die wet hem niet neer in moedeloosheid, dan is daar niet meer de vloek van de onmacht en de vernedering van het eigen falen, maar in Christus is en blijft hij meer dan overwinnaar. (…)

Ds. H.J. Hegger

Deze meditatie verscheen in het IRS-magazine (toen nog In de Rechte Straat genoemd) van 1 mei 1960. Vanwege de beperkte ruimte hebben we alleen het eerste gedeelte van de tekst afgedrukt.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 2020

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Christus leeft in mij

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 augustus 2020

In de Rechte Straat | 16 Pagina's