IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De hoogste vreugde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hoogste vreugde

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De hoogste vreugde bestaat daarin dat wij blij zijn om de vreugde, die God in Zichzelf heeft. Ontwaak met die gedachte: Uw Geliefde is oneindig gelukkig. Hij verlustigt Zich in Zichzelf vanwege Zijn schoonheid, liefde, goedheid, volmaaktheid, die kwalitatief hevig zijn in intensiteit, diepte en hoogte en kwalitatief geen grenzen kent.

Gooi elke morgen de vensters van uw ziel open en aanschouw Gods verrukkelijke schepping, de wonderbare harmonie in alles wat Hij gemaakt heeft als weerglans van Zijn eigen aanbiddelijke orde, eenheid en schoonheid. Loof en prijs Hem, maar verenig u tegelijkertijd met Zijn geluk en verheug u over Zijn vreugde.

Ik herinner mij een stralende lentemorgen in Wittem. We vertoefden in ons buitenverblijf “Emmaüs”. De grammofoon speelde “Morgenstimmen” van Grieg. Het was alsof ik de klanken van de top van de heuvel zag neerrollen naar het dal, dansend van geluk en van innigheid. Ik beluisterde toen daarin de vreugde, die God heeft in Zichzelf. “Verzadig ons in de morgenstond met Uw goedertierenheid, zo zullen wij juichen en verblijd zijn in al onze dagen” (Ps. 90:14).

En luister verder naar de voortdurende oproep tot de vreugde in de Heere, die u in heel de Bijbel, maar vooral in de psalmen, aantreft: “In U zal ik mij verblijden en van vreugde opspringen; ik zal Uw Naam psalmzingen, o Allerhoogste! (Ps. 9:3).

“Verblijdt u in de Heere en verheugt u, gij rechtvaardigen en zingt vrolijk, al gij oprechten van hart” (Ps. 32:11). “Want ons hart is in Hem verblijd, omdat wij op de Naam Zijner heiligheid vertrouwen” (Ps. 33:21). “Ik zal de Heere loven te allen tijde; Zijn lof zal gedurig in mijn mond zijn. Mijn ziel zal zich roemen in de Heere; de zachtmoedigen zullen het horen en verblijd zijn” (Ps. 34:2-3). “Laat in U vrolijk en verblijd zijn allen die U zoeken; laat de liefhebbers Uws heils geduriglijk zeggen: De Heere zij grootgemaakt” (Ps. 40:17) “De zachtmoedigen, dit gezien hebbende, zullen zich verblijden; en gij die God zoekt, uw hart zal leven” (Ps. 69:33).

“Dat de hemelen zich verblijden en de aarde zich verheuge, dat de zee bruise met haar volheid; dat het veld huppele van vreugde met al wat erin is, dat dan al de bomen des wouds juichen voor het aangezicht des HEEREN, want Hij komt” (Ps. 96:11-13).

“De heerlijkheid des HEEREN zij tot in der eeuwigheid; de HEERE verblijde Zich in Zijn werken”. “Mijn overdenking van Hem zal zoet zijn; ik zal mij in de HEERE verblijden” (Ps. 104:31, 34).

Bron: H.J. Hegger, Hoe leef ik met een genadig God?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

De hoogste vreugde

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

In de Rechte Straat | 16 Pagina's