IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De Geest van Pinksteren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Geest van Pinksteren

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Die zal Mij verheerlijken …” Johannes 16:14

Als het moment nadert dat de Heere Jezus zal worden weggenomen van Zijn discipelen spreekt Hij hen troostend toe. Hij spreekt immers van de Trooster! Hij legt hun uit dat Zijn weggaan de weg vrijmaakt voor de Heilige Geest. Het afscheid van Hem betekent geen verlies maar winst. Het ene, de hemelvaart van de Heere Jezus, hebben we onlangs herdacht; het andere staan we op het punt te gedenken. We staan immers op de drempel van Pinksteren.

Veel en rijk is het wat Christus in dit deel van het Evangelie over de Heilige Geest en Zijn werk zegt. Johannes heeft het uitvoerig uit de mond van zijn Meester opgetekend. Er valt in deze meditatie maar heel kort en bondig iets over te schrijven. Ik meen wel dat het woord van de Heiland dat boven deze overdenking staat, het wezen van het werk van de Geest van Pinksteren laat oplichten. Als de Heilige Geest is uitgestort, zal dát het hart van Zijn werk zijn. Hij zal Christus verheerlijken.

Dat heeft om te beginnen de discipelen veel te zeggen. De Heilige Geest zal hen geen andere of nieuwe waarheid leren. Hij zal hun dat te verstaan geven, wat Christus hen onderwezen had. Christus is ook de Bron waar Hij uit zal putten: “… Hij zal het uit het Mijne nemen, en zal het u verkondigen.” En dat zal de Geest hun niet alleen te verstaan geven, dat zal Hij hun ook te spreken geven! Zij hebben niet te betuigen en te getuigen wat uit hen is, maar wat uit Hem is. Hier schittert de drie-enige God. Het is de Geest des Vaders die in hen spreken zal, en … Hij verheerlijkt Christus!

Dat is niet alleen voor de discipelen van beslissend belang. Dat is het voor de kerk niet minder. Als het gaat over wat er in haar midden geloofd wordt. Ook als het gaat over het spreken van de kerk. Het kenmerk van het spreken door de Heilige Geest is dat het Christus verheerlijkt. U voelt wel aan dat dit noopt tot zelfonderzoek. Ook kerkelijk zelfonderzoek. Is dat wat er in de kerk gebeurt? Is dat wat haar leven en prediking kenmerkt? Ik denk niet dat er een kerk te vinden is, die met deze vraag niet het nodige te stellen heeft … Tegelijk is het tot aansporing. Om meer en dieper onze roeping te verstaan. Te weten Christus te verheerlijken, de Gegevene van de Vader. De Geest van Christus gaat ons voor in het verheerlijken van Christus.

Uiteraard raakt dat woord ook aan uw en mijn hart en leven. En het stelt ons de indringende vraag of ons hart en leven in het teken staan van hét werk van de Heilige Geest. Als iemand “n de Geest is” en “door de Geest” spreekt, zal dit het kenmerk zijn: hij of zij verheerlijkt Christus. Hij zal dan ook het hart van het heil voor ons zijn. Het gaat in het leven van de christen om Christus. Hij is het Leven. Dat wil zeggen dat de ware gelovige leeft vanwege Hem, in Hem, met Hem, door Hem én … voor Hem! Ook dat laatste. En dat houdt zeker ook in: het spreken van Hem. Tot behoud van hen die wankelen ten verderve. Tot vertroosting, geest en leven!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2015

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

De Geest van Pinksteren

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2015

In de Rechte Straat | 16 Pagina's