IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Biddend Bijbellezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Biddend Bijbellezen

UIT DE SCHAT DER EEUWEN

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De ladder waarlangs men van de aarde tot de hemel opklimt, heeft vier treden: lezen, overdenken, bidden, aanschouwen. “Zoekt en u zult vinden, klopt en u zal opengedaan worden”, zegt de Heere. Zoek door lezen en u zult vinden in het overdenken; klop aan door bidden, en de deur zal u geopend worden in het aanschouwen. Het lezen brengt als het ware vaste spijze in de mond, de overdenking kauwt die; het gebed brengt er de goede smaak bij, die juist in de aanschouwing gelegen is. Een voorbeeld uit vele zal dat duidelijk maken.

Ik lees het Woord: “Zalig zijn de reinen van hart, want zij zullen God zien.” Zie, deze korte, liefelijke en gewichtige spreuk reikt u als het ware een druif toe tot laving van de ziel. De ziel neemt die aanstonds in zich op en zegt bij zichzelf: Ik wil tot mijn hart inkeren en beproeven of ik deze reinheid kennen en vinden kan. De opmerkzame beschouwing komt daarna en de ziel merkt op dat er niet staat: Zalig zijn zij die lichamelijk rein, maar: die rein van hart zijn, en hem schiet de uitspraak van de psalmist te binnen: “Schep mij, o God, een rein hart!” Hij begint na te denken over de toezegging aan de reinen van hart gedaan. Hoe heerlijk en kostelijk is, zegt hij, het lang begeerde zien van des Heeren aangezicht! Hoe zal het zijn wanneer de vervulling komt van wat geschreven staat: “Ik zal verzadigd worden met Uw beeld, als ik zal opwaken!

Guigo II


Wie was Guigo II ?

Guigo de Castro, ook bekend als Guigo II, leefde van omstreeks 1083 tot 1136. Hij was een kartuizer monnik en de vijfde prior van Grande Chartreuse, het moederklooster van de orde van de kartuizers. Dit klooster ligt in de buurt van het Franse Grenoble. Guigo II is de grondlegger geworden van de klassieke methode van Bijbellezing, de Lectio Divina, die hij in een uitvoerige brief aan zijn medebroeder Gervasius uitlegde. Deze brief staat bekend als Scala Paradisi, de ladder naar de hemel. In bovenstaand citaat zijn enkele gedeelten van die brief samengevoegd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2012

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

Biddend Bijbellezen

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 2012

In de Rechte Straat | 16 Pagina's