IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De heraut van Koning Jezus

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De heraut van Koning Jezus

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meditatie over: "En hij zal voor Hem heengaan in  de geest en kracht van Elia, om te  bekeren de harten van de vaderen  tot de kinderen."  Lukas 1 : 17a 

Zoals er voor de koets van Jozef knechten gingen om tegen de Egyptenaren te zeggen: "Knielt", zo gaat Johannes de Doper voor Jezus uit. Merkwaardig dat er van hem wordt gezegd dat hij in de geest en de kracht van Elia zal optreden. In ieder geval was dit de vervulling van de profetie van Maleachi. Deze had vier eeuwen geleden reeds gezien en gezegd dat Gods dag niet zou komen voordat de profeet Elia gezonden zou zijn (Mal. 4:5).

Betekent dit dat Elia weer uit de hemel terug zou komen, waarheen hij was opgenomen in de vurige wagens met de even vurige paarden ervoor? Die gedachte leefde wel onder het volk van Israël. En nog steeds treffen we deze gedachte aan. Jezus geeft ons echter duidelijke aanwijzingen dat in Johannes de Doper de profetie van Elia is vervuld (Matth. 11:14, 17:12). We moeten niet denken aan de letterlijke Elia, maar aan de geest en de kracht van deze oudtestamentische profeet.

In Johannes de Doper komt nog eenmaal het hele Oude Testament tot spreken. Het komt in hem tot een hoogtepunt. Hij heeft iets van de meest sprekende vertegenwoordiger van de oude bedeling, Elia. Zelfs in zijn uiterlijk lijkt hij op hem. Zijn mantel van kamelenhaar is een treffende gelijkenis. Het is een profeet die niemand vreest dan God alleen. Onverschrokken preekt hij zelfs aan koningen de heiligheid van God en de eis van Zijn wet. Vlijmscherp hanteert hij het zwaard van de Geest als hij brave verbondskinderen aanspreekt als 'adderengebroedels' en klemmend spreekt over de bijl die aan de wortel van boom ligt. Neen, Johannes is geen zoetige dienaar van het Woord. Integendeel!

Een van de speerpunten van de boodschap van Johannes is gericht op de bekering van vaders tot de kinderen. Het is een opvallende uitdrukking. Er zijn ook heel wat meningen over deze uitspraak gegeven. We komen de betekenis op het spoor als we zien dat het woord afkomstig is uit Maleachi 4:6. Het is het laatste woord van het Oude Testament. Wat betekent het woord in het boek Maleachi? Velen die uit de ballingschap waren teruggekeerd, waren getrouwd met heidense vrouwen. Met alle problemen van dien! Wat een spanningen gaf dat in de gezinnen met de kinderen! In de tijd van Johannes en Jezus is het niet veel anders. Men komt niet voor niets met de vraag of het een man geoorloofd is zijn vrouw van zich te laten om allerlei oorzaak. Er is niet zoveel nieuws onder de zon.

Maleachi gaat concreet op deze situatie in. Zo zal het ook voor Johannes de Doper gelden. Deze woorden laten ons zien hoe fundamenteel het gezinsleven is. Wat een vader en een moeder met de paplepel ingieten trekt veel diepere sporen dan wat een predikant drie kwartier per week verkondigt. We hebben als ouders een geweldige verantwoordelijkheid.

Bekering begint dan ook in gezinnen. Gods werk in ons hart blijkt niet in de grote woorden op de preekstoel of de vrome woorden in een kerkenraadskamer of degelijke woorden op een huisbezoek, maar in het huwelijk en het gezin. Bekering is uiterst - en pijnlijk - concreet. Bekering van vaders (en moeders) betekent dat zij bekeerd worden tot hun kinderen. Het is onmogelijk dat bekering tot God niet gelijk op gaat met de gerichtheid op de kinderen die God aan onze zorgen toevertrouwde. Een vader zonder zorg voor de geestelijke nood van zijn nageslacht is geen bekeerde vader. Bekering blijkt daarin dat we zelf een kind worden en niet meer boven kinderen staan.

Bekering betekent dat we ons verantwoordelijk weten voor hun zieleheil. Het befaamde afschuifsysteem werkt niet meer. We kunnen de zorg niet afwentelen op onze vrouw, de (zondagschool of de catechisatie. Onze taak is niet volbracht met ons kostwinner-zijn, zodat we bij onze thuiskomst kunnen wegschuilen in de krant.

Bekering betekent dat we er tot in de diepste nerven van onze ziel van overtuigd zijn dat we als vader (eindverantwoordelijk zijn. Daarbij gaat het natuurlijk niet om het aantal uren dat we spreken met onze kinderen, maar het gaat vooral om de kwaliteit van onze aanwezigheid en betrokkenheid. Er zijn zoveel vaders die ook als ze thuis zijn nog niet thuis zijn!

Ware bekering kan niet anders inhouden dan dat we spreken met onze kinderen op een persoonlijke, indringende, liefdevolle en ernstige wijze. Geen gelegenheid is daarvoor ongeschikt. Het kan als we op bed liggen, als we opstaan, als we in huis zitten en als we op de weg gaan (Deut. 6:6-7). Of is dat uw probleem; dat u zo weinig te vertellen hebt aan uw kinderen? Laat dat dan ook echt onze nood zijn. Hij is nabij de ziel die tot Hem zucht.

En wat dacht u van de kracht van het gebed! God bekeert onze kinderen. Dat maakt ons echter niet lijdelijk. Integendeel, het verbindt des te meer aan Gods troon. De kracht van het gebed is niet te onderschatten. Op uw noodgeschrei - voor uw (klein)kinderen - deed Ik grote wonderen. Wat is het heerlijk als u in uw kleinsten de werkingen van Gods Geest bespeurt; heimwee naar God, eerbied voor Hem, droefheid over de zonde, en liefde tot Jezus.

Het tegendeel is ook waar: er zijn zoveel ouders die aan hun kinderen niets anders dan een leeg testament achterlaten. Ze laten wel wat achter, maar het heeft geen echte inhoud. Het is alleen maar vorm en buitenkant, zonder hart, zonder liefde en zonder ernst.

Door het optreden van Johannes komt er verandering. Hij heeft velen bekeerd tot de Heere hun God. Het geheim ligt niet in deze Johannes. Evenals Elia kent hij tijden van moedeloosheid en aanvechting. Neen, hij wordt gebruikt door en vervuld met de Heilige Geest. Dat geeft perspectief. Laat ons bidden om dezelfde bediening van de Geest! Of is dat niet nodig? Leven wij niet in een tijd van verval? Komen er bij ons (genoeg) mensen tot bekering? Gaat er van de kerk iets uit? Is uw gezin een lichtend licht in een donkere omgeving? Vindt u dat we geestelijk in een bloeitijd leven?

We moeten ook een andere vraag stellen: Willen we het eigenlijk wel dat er een geestelijke bloeitijd komt? Wensen wij een profeet in de geest en kracht van Elia in ons midden? Die zo concreet de zonde aanwijst? Die zo indringend verkondigt dat het in ons leven niet bij het oude kan blijven, maar de noodzaak van onmiddellijke bekering op het hart bindt?

Of u nu wilt of niet, de Zaligmaker waarvan Johannes spreekt, doopt met de Geest en met vuur. Dan wordt u wel vurig van Geest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's

De heraut van Koning Jezus

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 2001

In de Rechte Straat | 16 Pagina's