IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Liefde-(uit)-dragers

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liefde-(uit)-dragers

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

"…en Ik heb hun Uw Naam bekendgemaakt en zal Hem bekendmaken, opdat de liefde, waarmee Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij en Ik in hen". Johannes 17:26.

Wat mag verwacht worden van hen die geloven? Een vraag die meer dan ooit aktueel is. In de tekst wordt ons gezegd dat het er om gaat dat de liefde van God in ons zij. Dus, dat wij liefdedragers zijn En dat uiteraard niet met de bedoeling om dat knus enkel voor onszelf te houden, maar het ook uit te dragen in deze wereld vol liefdeloosheid.

Liefde-dragers en liefdeuitdragers.

Al moeten wij ons wel haasten om te zeggen dat het hier om een liefde gaat die we van huis uit niet bezitten. Het is liefde die van buitenaf tot ons komt. Daarom zegt Jezus ook in het begin van de tekst: "en Ik heb hun Uw Naam bekendgemaakt en zal Hem bekendmaken" Doordat Jezus naar deze aarde geko men is om de Naam van God bekend te maken, kan het gaan gebeuren dat mensen vervuld worden van de liefde van God.

Immers, de Naam van God, door Jezus bekendgemaakt, is boordevol liefde. Want alzo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon ons gezonden heeft.

Enkel reeds de komst van Jezus op aarde (kerst) is één blijk van Gods grote liefde. Om nog maar te zwijgen van Zijn rondwandeling op aarde toen Jezus door woord (prediking) en daad (genezing/wonderen etc.) de liefde van God bekendmaakte. En om dan helemaal maar te zwijgen van Zijn dood aan het kruis (Golgotha). Met name in Zijn lijden en sterven aan het kruis heeft Jezus de meest indrukwekkende prediking van Gods liefde gegeven…. Kunt U zich groter liefde voorstellen dan dat een Vader Zijn enige Zoon, Zijn Geliefde overgeeft tot in de dood? En dat voor mensen zoals wij zijn n.l. zondaren, overtreders van Gods geboden ? Is dat niet liefde bij uitstek?

Nu, die liefde heeft Jezus bekendgemaakt en daarin heeft Hij de Naam van God bekendgemaakt. Want God is liefde…. Neen, die liefde van God zien we niet zo maar in de wereld om ons heen. Die liefde is te zien aan Christus, met name aan Zijn kruisdood. Christus maakte die liefde en daarin die liefdevolle Vader-Naam bekend Ja, Hij gaat daar nog mee door. Vooral elke zondag in de prediking.-- U zorgt toch dat u erbij bent? -De prediking is elke week weer het moment waarop Jezus Zelf de liefdevolle Naam van God bekend maakt. Met de bedoeling dat de liefde van God ons zal gaan raken niet alleen, maar zelfs gaat vervullen.

Een liefde die in de tekst wordt genoemd "de liefde waarmee Gij Mij liefgehad hebt". Het is de liefde waarmee God de Vader Zijn eigen Kind beminde. Zo voor het oog totaal verdwenen aan het kruis toen Jezus uitriep: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?..... Doch laten we ons niet vergissen. Want met name aan het kruis beminde de Vader Zijn Kind meer dan ooit. Immers, dat Jezus gehoorzaamheid aan Zijn Vader toonde zelfs tot in de vloekdood toe…. dat heeft des te meer de liefde van de Vader tot Zijn Zoon in volle hevigheid doen ontvlammen. De liefde van de Vader tot de Zoon is daarom ook zondaars-liefde, liefde tot het verlorene. Liefde tot u en mij, door de zonde verloren mensen. En daarom niet reddeloos verloren. Integendeel. Want in Christus, en daarom ook in de prediking, komt de reddende zondaarsliefde van God naar ons toe. Met de bedoeling dat die wonderrijke liefde niet aan de buitenkant van ons leven blijft rondzweven, maar door het werk van de Heilige Geest wordt ingedragen in ons hart en leven…. En dat is van ons uit gezien een onmogelijk karwei. Het betekent n.l. opruiming van alle eigenliefde en van alle liefde tot de zonde en tot deze wereld die voorbij gaat. En eveneens opruiming van alle haat die we tegen God hebben. Van ons uit gezien een onmogelijke opgaaf, maar…. wat bij de mensen onmogelijk is, dat is mogelijk bij God. God de Heilige Geest kan deze taak aan. God de Heilige Geest kan en wil ons leeg maken van alle foute liefde en van alle haat tegen God. En deze leegte kan en wil Hij opvullen met de wonderrijke liefde van God in Christus.

Zodat het feest wordt in onze ziel. De snaren van onze ziel worden be speeld door de schone akkoorden van de liefde Gods. Het ruist als wonderschone muziek door onze ziel heen. Muziek zo schoon dat het mooiste orgel, bespeeld door de beste organist, er niet aan tippen kan.

Er is geen groter geluk voor een mens aan deze kant van het graf dan een gevuld "vat" te zijn, gevuld met de liefde Gods in Christus. Dat is zo rijk dat er geen woorden voor zijn. Je weetje gedragen als op adelaarsvleugels. En je kunt alles aan. En je bent nergens bang voor. Geen berg te hoog, geen last te zwaar.

Want, samen met de liefde Gods is niemand minder dan Jezus Zelf in ons, zegt de tekst. En bedoeld wordt dat Jezus Zelf in ons is door de Heilige Geest in verbinding met het woord van de Bijbel.

Nu, wanneer Jezus Zelf in ons is, wat hebben we dan nog te vrezen. Zal God, Die Zijn eigen Zoon niet gespaard heeft, ons met Hem ook niet alles geven? Ja alles! Dus alles wat we nodig hebben om door dit leven heen te komen en om er uit te komen op zalige wijze. We zijn drager van Gods liefde.

Ja, en wat wil een mens die drager is van die wondere liefde? Hij wil maar één ding n.l. het uitdragen. Hij zou het anderen wel willen ingieten. In elk geval wil hij zijn eigen leven zo inrichten dat anderen zich niet aan zijn gedrag stoten en daardoor van Jezus worden afgestoten. Hij wil daarentegen zo leven dat hij liefde uitdraagt zodat anderen worden etrokken om ook die aanggrote liefde te zoeken…. Geen eenvoudige taak…. vaak vol van zelfverloochening. En toch een prachtige taak. Want we mogen drager zijn van Gods liefde in Christus en daarom mogen we het uitdragen.

Leerdam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 1994

In de Rechte Straat | 24 Pagina's

Liefde-(uit)-dragers

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 mei 1994

In de Rechte Straat | 24 Pagina's