IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Vervolg gesprekken met ex-priester F. Rodriguez

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vervolg gesprekken met ex-priester F. Rodriguez

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De Contra-reformatie

De strategie van het uitblussen van bewegingen, die uit het Woord waren ontstaan en het inschakelen daarvan voor de eigen machtsbedoelingen, heeft Rome ook toegepast in de tijd van de Contrareformatie. Het is duidelijk dat de grote Spaanse mystici zoals Theresia van Avila en Johannes van het Kruis iets geproefd hebben van wat de Reformatie beoogde: weg met al dat steunen op uiterlijke dingen! Terug naar het eenvoudige geloof in Christus alleen! Ze hebben dat neergelegd in hun geschriften.

Rome was er verwonderd over en heeft hen eerst vervolgd. Maar later begreep men dat dit een van beste manieren was om de Reformatie te bestrijden: haar de wind uit de zeilen halen en proberen binnen eigen gelederen ruimte te scheppen voor iets van de bedoelingen van de Reformatie.

Ook Ignatius van Loyola, de stichter van de Jezuïtenorde, moet in datzelfde licht gezien worden.

Basisgemeenten

"Ook in Spanje heb je de beweging van de basisgemeenten, althans in de grote steden in de arbeiderswijken. De priesters van deze beweging willen de kerk ontdoen van al haar poeha, haar uiterlijke glans, haar holle vertoon.

Maar ze willen slechts een verandering van de vorm, terwijl ze in wezen hetzelfde voorstaan.

Die priesters willen zonder de mooie misgewaden, en terwijl de arbeiders om hen heen staan of zitten, de mis opdragen. Maar ze doen hetzelfde als de kardinaal van Toledo bij een plechtige, pontificale mis. Beiden verloochenen Christus als de volkomen Zaligmaker, die door één offerande aan het kruis voor altijd de Zijnen met God verzoend heeft.

Protestanten laten zich zo gemakkelijk om de tuin leiden door die louter uiterlijke verandering. Is er bij veel protestanten nog wel echt geloof? Of hebben de theologie en allerlei systemen over de bevinding het geloof van zijn plaats verdrongen?

Dan komt de doodsheid ook in de kerken van de Reformatie. Dan probeert de theologie de as aan te blazen. Maar as zal nooit ontbranden. De brand ontstaat slechts dan in een gemeente, wanneer de Heilige Geest er het Woord gaat aanblazen. En dat doet de Heilige Geest bij hen die Hij heeft opengemaakt door het kinderlijke geloof, niet bij hen die vertrouwen op de kracht van hun redenerend versland. Sola, grat ia, sola fide, sola Scriptura, solo Christo!"

De minsten der Mijnen

Ik vroeg ds.Rodriguez naar zijn mening over Mat.25:31-46. Zijn antwoord: Christus vereenzelvigt Zich nooit met de goddelozen, dus ook niet met armen die

God verloochenen. We mogen Zijn spreken over de "minsten der Mijnen "dus niet in de algemene zin van 'de'armen verstaan.

Hij heeft immers ook gezegd: "Zo wie de wil van God doet, die is Mijn broeder en Mijn zuster en moeder "(Mk.3:35). Christus vereenzelvigt Zich dus met ieder die de wil van Zijn Vader doet. En die wil van de Vader bestaat allereerst daarin dat zondaars -en dat zijn wij allemaal- tot de erkenning van hun schulden verlorenheid komen en geloven in Hem die door de Vader gezonden is tot redding (Joh.3:16). De "minsten der Mijnen "zijn zij die arm zijn geworden, omdat zij in een wereld vol onrechtvaardigheid de rechtvaardigheid liefhadden.

Christus spreekt daarin over de armen van Israël, Gods volk. Ze waren arm geworden vanwege de slimme onrechtvaardigheid van hen over wie het "Wee!" wordt uitgesproken: "Wee hun die huis aan huis trekken, akker aan akker brengen!" (Jes.5:8). Tot zo ver ds.R.

Daar zit veel waars in. Toch blijft staan: "Laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs" (Gal.6:10), dus ook aan "allen", ook aan goddelozen. En: "Maar Ik zeg u: hebt uw vijanden lief; zegent ze die u vervloeken; doet wel aan hen die u haten; en bidt voor hen die u geweld doen en die u vervolgen; opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader die in de hemelen is, want Hij doet Zijn zon opgaan over bozen en goeden en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen". "Weest gij dan volmaakt gelijk uw Vader die in de hemelen is, volmaakt is" (Mat.5:44, 45, 48).

Over de gaven van de Heilige Geest zei hij: De gemeente van nu is dezelfde als de gemeente van de begintijd. Ze heeft dezelfde krachteloosheid in zichzelf, maar ook dezelfde beloften van de Geest in Christus.

De oudsten moeten de uitoefening van de gaven bij de andere gemeenteleden stimuleren en ordenen. Ze moeten niet alles naar zichzelf toehalen en denken dat zij alleen alle gaven gekregen hebben.

Doen ze dat wél, dan vermenselijkt de gemeente. Ze leeft niet meer uit de afhankelijkheid van Christus die Zijn Heilige Geest ook nu nog in volheid aan Zijn gemeente wil geven. Het lichaam van Christus verwordt dan steeds meer tot louter een instituut, waar kilheid en doodsheid heerst.

De Heere zal voorzien

Ik heb ook met ds. Rodriguez gesproken over de mogelijkheid dat de Heere mij plotseling tot Zich zou roepen in de eeuwige heerlijkheid. Dan zou het misschien, naar de mens gesproken, voor 1RS moeilijker worden om de nodige gelden voor zijn levensonderhoud bij elkaar te krijgen, daar IRS nog steeds zeer met mijn persoon verweven is.

Hij antwoordde: "Ik leer mijn gemeente steeds dat ze in alles op God moeten vertrouwen, ook als ze werkloos zijn. En zou ik dan niet op mijzelf moeten toepassen wat ik anderen heb voorgehouden? Ik bouw op de Heere; Hij zal in alles voorzien. Ik zeg tegen hen die hun baan kwijt zijn: U moet eerst tot de rust in Christus zien te komen en in Hem uw nervositeit overwinnen. Daarna kunt u in vrede uitzien naar nieuw werk".

Dankbare aanbidding U begrijpt dat het voor beiden heerlijk was om deze gemeenschap der heiligen in

Christus met elkaar te beleven. Opnieuw beleef je dan het wonder van het werk van de Heilige Geest. Vol verwondering aanbid je dan samen de God van de uitverkiezende genade.

Waarom trok Hij ons en liet anderen in de duisternis liggen? Wij waren immers allen even schuldig. "Want zij hebben allen gezondigd en derven de heerlijkheid Gods" (Rom.3:23)

Als Paulus de uitverkiezing van Israël heeft beschreven, roept hij tenslotte uit: "O diepte des rijkdoms, beide der wijsheid en der kennis Gods, hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen en hoe onnaspeurlijk Zijn wegen! Want uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen. Hem zij de heerlijkheid in eeuwigheid. Amen" (Rom. 11:33, 36). Ja, zo is het! Gods Naam zij geprezen voor altijd!

Steun het werk van ds. Rodriguez: giro 901000 van IRS te Velp met vermelding van "ds. Rodriguez". Hartelijk dank!

WANDELTOCHT VOOR DE EEUWIGE DOOD

Drs.L.P. Dorenbos wil op 27 april een 'wandeltocht voor het leven' (tegen de abortuswet) organiseren met pater Koopman, een zeer conservatief priester die de r.-k. leer verkondigt dat de mensen niet door het geloofsvertrouwen in Christus zalig worden, maar door hun goede werken het eeuwige leven moeten verwerven; die dus een weg wijst naar de eeuwige dood (Gal.3:10). Het is heel erg als ongeboren kinderen gedood worden, maar nog veel erger is het, wanneer mensen een weg wordt gewezen naar de eeuwige dood, nl. de weg van de verdienstelijkheid van de goede werken. Door daaraan mee te werken laadt drs. Dorenbos een zware verantwoordelijkheid op zich.

ALS …

u bij het lezen van de getuigenissen in dit nummer iets van de vreugde des heils in u hebt horen zingen, als u daarbij het verlangen in u hebt voelen opkomen, dat ook anderen, met name

de rooms-katholieken. deze blijde boodschap van de vrije genade in Christus zullen vernemen,

als er een heilige verontwaardiging in u is opgestegen bij het constateren van de belediging van God de Vader, de beroving van God de Zoon en de lastering van de Heilige Geest door het r.-k. stelsel,

als er iets van profetische gloed als een pinksterstorm (Hand. 2:17,18) in u is gaan groeien en iets van de ijver voor Gods huis (Ps. 69:10 en Joh. 2:17) ook u heeft aangegrepen,

vraag dan vrijmoedig zoveel nummers extra aan, als u denkt te kunnen gebruiken.

EN VOOR AL: gedenk deze actie in uw GEBEDEN!

HEILIGT HET GOEDE MIDDEL HET SLECHTE DOEL?

Ceausescu was tegen abortus, omdat hij zoveel mogelijk Roemenen wilde hebben, waarover hij heersen kon. Zouden wij die eveneens tegen abortus zijn, desondanks met Ceausescu en zijn partijgenoten in eenzelfde protestmars tegen de abortus willen lopen? Ook de paus wil over zoveel mogelijk rooms-katholieken heersen en is daarom tegen abortus.

Dat de paus uit heel andere motieven tegen de abortus is, blijkt uit de voorgestelde wetgeving in Polen, waarin alle abortus verboden wordt. Dat is overeenkomstig de leer van Rome. Als het leven van de moeder gered kan worden door een abortus, terwijl anders zowel moeder als kind moeten sterven, zegt de paus: Dan moeten ze beiden sterven. Reden: zo wil Rome zichzelf presenteren als een onverbiddelijke zedemeesteres èn als heerseres over de gewetens van mensen. Want slechts de paus, niet de Bijbel, beslist over wat wèl of niet zonde is.

GESCHIEDVERVALSING

Drs. Dorenbos wil met pater Koopman (zie pag.38) de 'wandeltocht voor het leven' beginnen bij de Markt in Delft "om onze verbondenheid met het Oranjehuis te benadrukken". Maar pater Koopman is een blinde volgeling van de pausen, ook van Gregorius XIII die de stimulans was achter de vermoording van Willem de Zwijger, de vader des vaderlands, die … in Delft begraven ligt.

MARIA VERSCHIJNINGEN NEMEN TOE

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1991

In de Rechte Straat | 40 Pagina's

Vervolg gesprekken met ex-priester F. Rodriguez

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 mei 1991

In de Rechte Straat | 40 Pagina's