IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De tekenen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De tekenen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat zijn allereerst de sakramenten. In de Doop straalt Gods barmhartige liefde ons tegen en kunnen wij door het kleurloze water heen de rode gloed van het bloed van Gods Zoon ontwaren, het bloed dat ons reinigt van alle zonden.

In de eenvoudige tekenen van brood en wijn heeft Christus Zichzelf neergelegd. Het is de uitdrukking van Zijn volkomen Zelfofferande voor ons: "Dit is Mijn lichaam. Mijn bloed. Mijzelf geheel en al, voor u".

Maar God kan Zijn liefde ook uitdrukken in de natuur. "Als de ziele luistert, spreekt het al een taal dat leeft", zo dichtte Guido Gezelle. En het meest wezenlijke van een gelovige is juist dat hij altijd luistert naar de Heere en voortdurend Zijn stem tracht op te vangen, allereerst in het Woord, maar ook in de omringende natuur en in allerlei omstandigheden van ons leven.

Een voorbeeld:

Een bewolkte hemel, een grijze vacht die de aarde toedekt. Dan ineens breekt het zachte licht van de ondergaande zon erdoor heen.

Spits nu de oren van uw hart. Maak het stil in uw ziel. Hoort u iets? Schiet u een Schriftwoord te binnen? Misschien dit: "Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel aan hen die u haten; en bidt voor hen die u geweld aandoen; opdat gij kinderen moogt zijn van uw Vader die in de hemelen is. Want Hij doel zijn zon opgaan over bozen en goeden, en regent over rechtvaardigen en onrechtvaardigen" (Mat. 5:44-45).

"Hij doet Zijn zon opgaan" - die zon daarginds is Zijn zon. Bent u tot geloof in Christus gekomen, dan behoort u nu tot de rechtvaardigen, d.i. tot hen aan wie de gerechtigheid van Christus wordt toegerekend.

Maar er was een tijd dat ook u onrechtvaardig en boos was. En desondanks deed God ook toen Zijn zon over u opgaan. U was toen een vijand van God, maar Hij vergold uw kwaad niet met kwaad, maar wachtte op het moment dat u als een verloren zoon of dochter aan Zijn voeten zoudt neerknielen om uw zonde voor Hem uit te schreien.

Als u dit alles ervaren hebt, als u deze heerlijke vergevende liefde als een grenzeloze vertroosting in uw leven hebt ondervonden, als u die liefde gelezen hebt in de ogen van uw genadige Vader - hoe zou u dan ooit met haat en wrok tegen iemand die u kwaad heeft aangedaan, kunnen blijven voortleven? Dat kan toch immers niet?!

Diezelfde zon, getemperd door de nevelen, zodat u er naar kunt kijken, zonder dat uw ogen pijn doen.

De glans glijdt om u heen. U kunt uzelf wiegen in haar warmte. Als u een kind van God bent, realiseer u dan opnieuw dat het Zijn zon is. Hij zendt haar stralen naar u toe, Hij! Haar warmte is de warmte van Zijn hand, de hand van úw Vader. Wentel uzelf behagelijk in die warmte en voel erin de aanwezigheid van Gods liefde … voor u, voor jou!

Een man kan een mooi bloemstuk kopen om zijn liefde voor zijn vrouw uit te drukken. Maar de Heere van het heelal die in Christus onze genadige Vader w il zijn, heeft de ganse schepping ter beschikking om daarmee ons te zeggen, hoezeer Hij van ons houdt.

Zie daarom in de schoonheid van de u omringende natuur een persoonlijk teken van de liefde van úw God en Vader. Geniet ervan! Geniet van al het mooie op deze aarde. Geniet van de stille sterrenhemel. De hemelen verkondigen Gods eer, maar ze verkondigen bovendien aan u, indien u Zijn kind bent. Zijn alles omvattende, verzoenende liefde.

De Heere kan tegelijk een intens persoonlijk kontakt onderhouden met al Zijn kinderen op de aarde. Hij alleen kan dat.

Hij spreekt in hevige innigheid met mij, maar Hij kan op dit moment dat u dit leest, in eenzelfde of in een nog heviger innigheid spreken met u. De pracht van de planten en bloemen, van de zee en de zon, van de regen en de sneeuw - zie ze als de liefdestekenen van uw Vader voor u. En wees dankbaar!

Zing: "Ik zal u loven onder Je volken, o Heere, en ik zal Upsalmzingen onder de natiën. Want Uw goedertierenheid is groot tot boven de hemelen en Uw waarheid tot aan de bovenste wolken" (ps. 108).

Wolken kunnen zich boven elkaar, ook boven u, opstapelen. Maar de Heere woont daarboven en Zijn zon dringt telkens door elk wolkendek heen, verlichtend, verwarrend, koesterend. De zon van Zijn liefde in Christus is alleen maar heilbrengend. "Want de zaligmakende genade Gods is verschenen aan alle mensen" (Titus 2:11).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

De tekenen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1986

In de Rechte Straat | 32 Pagina's