IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

De Geest

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Geest

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Waarom waren 3000 mensen „verslagen" door het woord van Petrus op de pinksterdag (Hand. 2 : 37-40)?

Omdat hij zo boeiend had gesproken? Nee, want de toespraken van Jezus waren veel dieper, veel mooier in opbouw, beeldspraak en woordkeus. Omdat hij het zo keihard wist te zeggen? Nee, Jezus kon nog veel scherper zijn; zie o.a. Joh. 8 : 37, 44.

De enige reden was de neerdaling van de Geest. Jezus had voorzegd: „En Die gekomen zijnde, zal de wereld overtuigen van zonde" (Joh. 16 : 8).

Hebt u dat slaan van de Geest in u al eens ervaren? Ineens kan een eenvoudig Schriftwoord u verpletteren. Plotseling staat u dan tegenover uzelf, tegenover uw grote schuld.

Ineens ligt uw leven helder voor u open. U overziet de vele, vele bochten waarin u zich altijd hebt gewrongen. U doorziet uw leugenachtigheid.

De wierook die u al die tijd uzelf had toegezwaaid, de wierook van de zelfverheffing, wordt ineens tot een afschuwelijke stank voor u.

En daarboven u welft zich de smetteloze hemel waar God woont. Die hemel opent zich en u schouwt in God, het verterende vuur. Het verblindende licht van Zijn heilige wet slaat u neer.

U schreeuwt het uit van de pijn. U, de in de ogen van uzelf en misschien van al de anderen brave, keurige man of vrouw, bent ineens ontmaskerd. Er blijft niets meer van uw ingebeelde goedheid en grootheid over. U bent nog slechts één hoopje ellende.

In het Hebreeuws is het woord „Geest- Ruach" vrouwelijk. Zo ook in het Aramees datjezus heeft gesproken. Het Griekse „pneuma" is onzijdig. Volgens het Grieks zouden we duso.a. bij Joh. 16 : 8 moeten denken: „De Geest-het zal overtuigen", volgens het Hebreeuws: „Zij zal overtuigen van zonde".

De Geest heeft dus in de beeldspraak van het O. T. iets moederlijks. De Geest fladderde als een moeder-vogel (het woord „zweefde" kan ook tegen de Ugaritische achtergrond vertaald worden met „broedde") boven de dreigende, duistere, woeste, lege afgrond. En dan begint het scheppende spreken van God.

Het is ook die Geest, die ons door de macht van het Woord in de woeste, duistere leegte van onze eigen zondige ik-zucht heeft gestort. Dat is ook de grote pijn ervan. Juist tegenover dit stille, dit zachte, dit moederlijke van de Geest zie je dat dit volkomen terecht is gebeurd. Je weet dat je niet overweldigd bent door een macht waarvoor je nu eenmaal bukken moet, omdat het niet anders kan. De Geest, zij heeft je ervan overtuigd dat het oordeel van God over jou, je eeuwige doodsvonnis, volkomen terecht is. Tegenover de kracht van een vader kun je je nog verzetten, tegen de zachtheid van een moeder niet meer.

Maar tegelijk weet je die Geest als een bezorgde moeder-vogel boven je, bijna angstig boven je fladderend, als de arend van Deut. 32:11 boven de jongen. De Geest (zij) verliest je niet uit het oog. Ze ziet je in je pijn. Ze hoort je schreien. En dan begint het herscheppende spreken van God: „Er zij licht in die duistere ziel". En pijlsnel schiet die heilige Vogel, die vredige Duif, naar beneden, naar u, naar mij.

De Geest (zij) ademt haar eigen warmte over mij uit. Dat is de warmte van de barmhartige liefde van de Vader en van de Zichzelf offerende goedheid van de Zoon.

Dan ontstaat er een schreien, nu niet meer van de pijn, maar van vertedering om zulk een vaderlijk én moederlijk erbarmen.

Dan is de dreiging voorbij. Je weet je volkomen veilig aan de boezem van deze Moeder. Want in die boezem van de Geest huizen de schatten van de ontferming van de Vader en de Zoon.

Dan weet je je niet meer wees op deze grote, grote aarde (Joh. 14 : 18). De Geest (zij) is bij je en, o wonder, woont in je. En het is de Geest van de Vader én van de Zoon. Daarom wonen ook Zij in je (Joh. 14: 23).

Dan ervaar je de waarheid van het woord van Paulus over Christus: „Want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk" (Kol. 2 : 9).

O Christus Gods, U loven wij. O Geest, leer ons de Zoon en door de Zoon de Vader verheerlijken. O God, wij hebben U zo onzegbaar lief (Ps. 116 : 1).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

De Geest

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1983

In de Rechte Straat | 32 Pagina's