IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

IS DIT BEKERING?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

IS DIT BEKERING?

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Beste vriend,

Deze morgen ontving ik uw aangetekende expressebrief, waarin u vraagt ot u naar Nederland zou mogen komen om hier in de Wartburg opgeleid te worden.

Daaruit blijkt dat u toch niet goed op de hoogte is van de bedoeling van de Wartburg. De Wartburg is niet een soort Bijbelschool. Het is een opvangcentrum voor priesters en kloosterlingen, die zich niet meer kunnen verenigen met de leer van hun kerk. Ze krijgen dan hier een tijd van bezinning en rust. Wij spreken dan over hun problemen, wanneer ze die aan ons willen voorleggen en samen zoeken we dan vanuit de Bijbel naar een antwoord.

Ze ontvangen wel Bijbelstudie hier en aan de hand daarvan ontvouw ik dan het Evangelie, zoals dat door de Reformatie van de zestiende eeuw weer werd ontdekt. Maar dat is niet een grondige en systematische Bijbelstudie zoals die gegeven wordt op een Bijbelschool. Wanneer wij met hen tot de overtuiging zijn gekomen dat ze tot bekering en tot persoonlijk geloof in Jezus Christus zijn gekomen en dat ze ook geroepen zijn om hun leven in de bijzondere dienst des Heeren te stellen als predikant of evangelist, dan bekostigen wij ook hun studies aan een Bijbelschool of theologische fakulteit.

Maar… mag ik heel eerlijk mijn persoonlijke mening zeggen? Ik neem aan dat u dat op prijs stelt, want het gaat hier over uw hele levensrichting.

Natuurlijk oordeel ik niet over uw hart. ,Dat oordeel komt alleen aan God toe. Maar wij zijn slechts aangewezen op de uitingen van een mens. Daarin kunnen wij ons vergissen, maar een andere manier om tot een enigszins gefundeerd oordeel te komen over iemands bekering en roeping is er niet voor ons.

Welnu, uit heel uw brief blijkt niets van bekering. Nogmaals, misschien bent u wél oprecht bekeerd, maar in uw brief vind ik daar geen enkele uiting van. Ik wil verklaren, waarom ik dat zo denk. Dat kan hard lijken, maar de ware liefde zegt de waarheid. De ware liefde is wars van alle vleierij. Want „de waarheid zal u vrijmaken", heeft Jezus gezegd (Joh. 8:32).

Wat mij opviel in uw brief, was dat u het voortdurend over uzelf hebt, over wat u allemaal gedaan hebt, over uw goede daden: „Ik hield van de evangelisatie. In het geheim, zonder dat mijn oversten het wisten, ging ik naar de wijken van de armen. Ik preekte hun het Woord Gods en spoorde hen aan om de Bijbel te lezen Mijn oversten ontdekten het en stuurden mij naar Bolivia… daarna naar Brazilië… daarna naar Colombia… daarna weer naar Brazilië… tenslotte weer naar Colombia". En zo gaat de hele brief door over alles wat u allemaal aan goeds hebt gedaan.

En daar tussen door vermeldt u nog iets anders dat u gedaan hebt: „ik heb Jezus als mijn enige Zaligmaker aangenomen". Ik kri)g de indruk dat u niet goed hebt begrepen dat de bekering en de gelovige overgave aan Christus als ue enige en volkomen Zaligmaker toch iets anders is dan een van de vele goede daden die een mens meent in zijn leven verricht te hebben.

Bekering is een diep-ingrijpende verandering in het leven van een mens. De bijbelse bekering is niet een uiterlijke verandering, zoals van iemand die aan drank en drugs verslaafd was en die nu, op grond van een sterke wilsbeslissing, daarmee is opgehouden.

De bijbelse bekering bedoelt een innerlijke ommekeer van de mens, een ommekeer van zijn hart, een geestelijke wedergeboorte.

Natuurlijk verandert dan ook het uiterlijke leven van de mens radikaal, maar die uiterlijke verandering is dan niet het gevolg van een wilsbeslissing van mij, maar het gevolg van dat veranderde hart. Je hebt dan ook uiterlijk een nieuwe levenshouding aangenomen namelijk de levenshouding van de liefde. Die liefde komt op uit het geloof, waardoor mijn hart is veranderd en die liefde doortrekt dan als een heerlijke geur al mijn daden.

Als u de Bijbel op u laat inwerken, dan zult u bemerken dat een van de grondtrekken van de bekering bestaat in het zien en erkennen van je eigen schuld en verlorenheid. Geloven is immers, zoals u terecht schrijft, het aannemen van Jezus Christus als Zaligmaker, als Degene die ons wil verlossen uit de ellendige toestanci, waarin wij verkeren, door in onze plaats te voldoen voor de schulden die wij hadden gemaakt.

Christus heeft daarom geen boodschap voor hen die het goed met zichzelf hebben getroffen en die daarom ook niet innerlijk verbroken zijn om hun schuld voor God. Hij gaat voorbij aan mensen die vol zijn van zichzelf en daarom ook eigenlijk geen behoefte hebben aan Hem als aan hun Zaligmaker. Hij is alleen maar gekomen om zondaars te redden en te rechtvaardigen d.i. hen rechtvaardig voor God te maken door hen Zijn eigen gerechtigheid toe te rekenen (Mat. 9:13). Hij heeft Zijn bloed niet gestort om mensen die onvolmaakt waren, te vervolmaken, maar om mensen die anders voor eeuwig verloren zouden gaan onder de gerechtvaardigde toom van God, te redden van die absolute ondergang en hen met God te verzoenen.

Mijn vraag aan u is: Hebt u wel echt de zwaarte van uw zonde gezien en voor God beleden? Hebt u het zich gerealizeerd dat onze zonde zo erg is, dat ze alleen door het lijden en sterven van Christus, Gods Zoon, kon worden weggenomen? Lees nog eens het lijdensverhaal en ga in gedachten voor het kruis staan. Zie naar Hem op. Zie naar Zijn verschrikkelijk lijden. Hoor Hern zeggen: „Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" En besef dan dat dit de straf was voor uw, voor mijn zonden.

Nee, dan zeg je niet meer zo gemakkelijk tussen een opsomming van veel goede dingen die je gedaan hebt: „Ik heb ook nog Jezus als mijn Zaligmaker aangenomen'.' Dan zie je dat „aannemen" ook niet in de eerste plaats als een daad, waartoe jezelf bent gekomen, maar als een overgave aan Christus, waartoe de Vader je getrokken heeft (Joh. 6:44). Dat „aannemen" is dan als de hand van de drenkeling, die dreigt weg te zinken en die hij uitsteekt in een noodschreeuw om hulp.

Ik wil helemaal niet zeggen dat u een bepaalde diepte van zondebesef moet hebben om door God te worden aangenomen. Het is niet nodig dat u daarbij tranen hebt geschreid of lange nachten geworsteld hebt met uw zonde. Wij mogen elkaar geen kenmerken van het waarachtige geloof gaan voorschrijven die we niet in de Bijbel vinden. Maar in de Bijbel staat wél dat wij slechts in het bewustzijn dat wij verloren zondaars zijn, tot God mogen naderen en dat Christus alleen dan onze Zaligmaker wil zijn.

Ik wil u nog op iets anders wijzen. Ik heb de indruk dat u nog maar weinig afweet van de bijbelse leer over de gemeente van Christus. U schrijft zo maar een aangetekende expressebrief naar ons met het verzoek om een belangrijke steun, en er is geen enkele aanbeveling bij van een gemeente, waartoe u behoort. Dat is de bijbelse weg dat u namelijk eerst eens ingroeit in een plaatselijke gemeente. En als die plaatselijke gemeente langzamerhand tot de overtuiging komt dat u echt tot bekering bent gekomen en ook geroepen bent tot de bijzondere arbeid in Gods Koninkrijk, dan kan die gemeente uw verzoek aan ons om steun met haar aanbeveling begeleiden.

Onze Stichting is niet een soort Vatikaan dat zich rechtstreeks mengt in allerlei aangelegenheden die allereerst behoren tot de bevoegdhed van de plaatselijke gemeente of van een landelijk kerkverband. Wij verlenen alleen maar hulpdiensten.

Beste vriend, ik hoop dat u het mij niet kwalijk zult nemen, dat ik aldus heel eerlijk mijn diepste overtuiging heb uitgesproken, ook al doet u dat misschien pijn. Door uw brief heeft de Heere u op mijn weg geplaatst. En dan zie ik mij genoodzaakt u het ware Evangelie te verkondigen. Niemand kan het Koninkrijk Gods zien en binnengaan tenzij langs de weg van echte bekering en wedergeboorte (Joh. 3:3, 5). En in uw brief trof ik geen enkele uiting aan van waarachtige bekering. Daarom moest ik u ernstig waarschuwen. Lees maar eens wat de Heere zegt in Ef. 33:7-11 over Zijn verlangen naar de bekering van de goddelozen (en dat zijn we van nature allemaal; lees Rom. 3:9-4:5) en over hen die niet oproepen tot waarachtige bekering.

Inmiddels met hartelijke groeten,

H. J. Hegger.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

IS DIT BEKERING?

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 november 1978

In de Rechte Straat | 32 Pagina's