IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

WAT DENKT U VAN LOURDES?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

WAT DENKT U VAN LOURDES?

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bladerend in de eerste jaargang van In de Rechte Straat (1958) kwam ik een artikel tegen dat ook in onze tijd nog zeer aktueel is, vooral nu pas door de r.-k. kerk gevierd werd dat het zestig jaar geleden is dat Maria in Fatima zou zijn verschenen aan drie kinderen; vooral ook omdat het bezoek aan Lourdes nog jaarlijks toeneemt en nu al ver de drie miljoen pelgrims is gepasseerd. En over Fatima las ik in „Waarheid en Leven": „Er zijn dagen geweest dat zich een miljoen pelgrims bij de basiliek verzamelden". Het artikel is een vertaling en een korte samenvatting van een artikel van M.lle L. Shigo, terwijl ook br. W . M. A. Kuin die destijds de vertaling verzorgde, er ook eigen opmerkingen aan vastknoopte.

BELANGRIJK ! !

De vraag: „wat denkt gij van Lourdes?" is belangrijker dan menigeen denkt. ALS de verschijning van Maria te Lourdes authentiek is, echt is, dan sluit dat in, dat daarmede verschillende r.k. dogma's bevestigd zijn.

ALS wij de „Onbevlekte Ontvangenis" aanvaarden, zoals de Verschijning te Lourdes zich noemt, dan betekent dat:

— aanvaarden, dat de godsdienstige ontwikkeling van de laatste eeuw wettig is: de accentverschuiving van de volksdevotie van Christus tot Maria;

— aanvaarden van de echtheid van de dogmaverklaring door Paus Pius IX in 1854 van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria: Maria, bewaard voor de erfzonde op het moment reeds van haar ontvangenis in de schoot van haar moeder;

— aanvaarden van de onfeilbaarheid van de paus, tot dogma geproclameerd in 1870;

— aanvaarden van de volksdevoties, als wettig en door Gods Geest ingegeven: de rozenkrans, beeldenverering, bedevaarten, processies enz., enz.

OECUMENISCHE DIENST

Pr. Petit wil met zijn genoemd boekje over Lourdes een bijdrage geven tot de Oecumene.

Een antwoord op Lourdes geven IS een bijdrage om tot de erkenning van de éne Heer Jezus Christus te komen.

Lourdes is namelijk een heel bijzondere plaats, waar VELE aspecten van het gepredikte EN van het beleefde r.katholicisme te zien zijn.

Men mag het r.katholicisme niet alleen maar van dogmatisch en theologisch standpunt beschouwen; men moet haar zien in haar totale existentie, in haar geheel. Vormen van devoties, de opname van de prediking in het dagelijkse leven, zijn even belangrijk om het rooms-katholicisme te leren kennen als de uitspraken van concilies en pausen en als geloofsbelijdenissen.

Het NEEN op het rooms-katholicisme, zoals zich dat in Lourdes manifesteert, is gelijkertijd een uitdrukkelijk JA op wat het EVANGELIE ons leert over onze éne Heer en Middelaar: JEZUS CHRISTUS.

VRIJWILLIGE VERBLINDING?

Voor vele oprechte rooms-katholieken is het onbegrijpelijk, dat hun protestantse broeders en zusters Lourdes verwerpen. Er zijn daar toch onloochenbare FEITEN gebeurd!

De protestanten geloven wel in God en geloven wel, dat God op een wonderbare manier in kan grijpen en TOCH verwerpen zij Lourdes! Is dat geen vrijwillige verblinding? Is dat geen kennelijke vooringenomenheid? Is dat geen miskennen van de FEITEN.

ANDERE FEITEN !

Doordat godsdienstige lectuur van andersdenkenden practisch niet gelezen wordt door rooms-katholieken, is het bijna voor ieder voor hen totaal onbekend, dat ook in de protestantse wereld ZEER VELE GROTE WONDEREN gebeuren. Ook nu nog!

Gezegende opwekkingspredikers als rev. OSBORN, GRAHAM, BRANHAM en andere zien DAGELIJKS hun prediking vergezeld gaan van GROTE wonderen. Wonderen, welke niet door MARIA geschieden, doch verkregen worden door het aanroepen van de naam van JEZUS.

Waar in Lourdes volgens de officiële gegevens van het Bureau van onderzoek aldaar nog nimmer een blind- of doofGEBORENE genezen werd, daar tellen deze opwekkingspredikers VELE van zulke genezingen onder de zegeningen Gods op hun arbeid voor de glorie van Jezus' Naam.

Oncontroleerbare bewering, zegt u misschien? In elk geval afdoende tegenargument tegen het „privilegie" van wonderen, dat de R.K. Kerk zou bezitten in haar Maria-oorden. Voorts bezoeke men in de komende maanden de bijeenkomsten, welke rev. Osborn in Nederland en België zal houden. Tegenover de FEITEN van Lourdes staan nog MEER van dergelijke feiten bij de protestanten. Men neme daar ook goed notitie van ! !

DRIEËRLEI OORSPRONG

De wonderen van Lourdes mogen dan een FEIT zijn, dat is van minder belang. Van méér gewicht is het te weten :

WAAR KOMEN ZIJ VANDAAN?

WAARTOE BRENGEN ZIJ ONS?

Ook de rooms-katholieke leer aanvaardt, dat wonderbare gebeurtenissen drieërlei oorsprong kunnen hebben, welke radicaal van elkaar verschillen.

MENSELIJKE OORSPRONG: bedrog of zinsbegoocheling;

DUIVELSE OORSPRONG: aan de vruchten erkent men de boom;

GODDELIJKE OORSPRONG.

beslissingen genomen, welke onmogelijk met deze „vrijheid" om te aanvaarden overeenstemmen.

Paus Pius I X schrijft in een breve aan Henri Lasserre in 1869 om hem geluk te wensen met zijn boek over O.L. Vrouw van Lourdes in de volgende bewoordingen over de gebeurtenissen aldaar: „de stralende klaarblijkelijkheid van de kortgeleden verschijning van de Moeder Gods".

Paus Leo XIII proclameert in 1883 een jubileum om de 25ste verjaardag der verschijningen te commemoreren, en in 1891 werd onder dezelfde Paus met buitengewone plechtigheid het nieuwe officie en de mis ter ere van O.L. Vrouw van Lourdes ingesteld.

Paus Pius X sprak ter gelegenheid van het 50ste jaarfeest van de verschijningen over: „dagelijkse wonderen, te danken aan de tussenkomst van Maria, welke prachtige argumenten zijn om het moderne ongeloof te beschamen".

Paus Benedictus XV stond in 1920 toe, dat het feit der verschijning vernoemd zou worden in de praefatie van de mis ter ere van O.L. Vrouw van Lourdes, waarin dan God gedankt en geprezen wordt voor de verschijning van de Onbevlekte Maagd.

LEX ORANDI, LEX CREDENDI, zo luidt een rooms axioma: het gebed bepaalt wat men gelooft.

In een der essentiële en in een der meest plechtige gebeden van de mis, de praefatie, wordt aldus betreffende het feit van Lourdes gebeden … is dat geen duidelijke

Wij moeten niet vergeten, dat de Bijbel ons uitdrukkelijk leert, dat satan een geweldige macht heeft. Hij kan wonderen en tekenen verrichten, zo leert ons Gods Woord: 2 Thess. 2, 9 en vele andere schriftplaatsen.

Satan is het, die ook ziekten kan veroorzaken (zie naar Job en Luc. 13, 16). Is het dan vreemd, dat hij ook de macht heeft om wat hij zelf veroorzaakte weer te doen ophouden?

Het is daarom, dat wij niet automatisch Gods hand kunnen zien in dergelijke wonderlijke gebeurtenissen, wanneer het zo goed als zeker is, dat ze niet van menselijke oorsprong zijn. Dan zijn er toch nog immers TWEE andere mogelijkheden: uit God of uit de duivel. De duivel KAN en WIL zulke dingen ook doen.

Daarom zijn er andere criteria nodig voordat wij ons laten leiden op de vreemde wegen, waarop deze verschijningen ons willen brengen; verschijningen, die op zulk een bevreemdende wijze ZICHZELVE prediken en die eisen stellen, WELKE GEHEEL VREEMD ZIJN AAN DIE VAN HET EVANGELIE.

HET KERKELIJK LEERGEZAG

Er zijn ook rooms-katholieken, die niet omwille van de wonderen naar Lourdes gaan, maar enkel en alleen, omdat, de kerkelijke Overheid daartoe aanspoort.

De kerk doet dat inderdaad.

Weliswaar wordt er geleerd, dat verschijningen, ook die welke kerkelijk goedgekeurd zijn, slechts een „menselijk" geloof verdienen, dit in tegenstelling met het „goddelijk" geloof op grond van Gods Openbaring. Men is dus (theoretisch) als rooms-katholiek geen ketter als men twijfelt aan de gebeurtenissen van Lourdes oF ze verwerpt.

Van de andere kant hebben de verschillende pausen echter uitspraken gedaan en uitspraak van het roomse leergang omtrent de geloofsPLICHT aangaande Lourdes? I n 1933 werd Bernadette heilig verklaard; hieraan komt de „onfeilbaarheid" van de paus te pas en men in deze canonisatie met alle reden een bevestiging van de verschijningen van Lourdes zien.

Paus Pius X I koos de grot van Lourdes uit om in 1935 het jubileum der Verlossing te beëindigen; de toekomstige paus, kardinaal Pacelli was daarbij de pauselijke legaat.

Vorig jaar heeft deze Paus een encycliek gewijd aan de verschijningen van Lourdes, waarvan in dit jaar het eeuwfeest gevierd wordt. De Paus heeft dan nog een volle aflaat verleend aan de pelgrimage naar Lourdes.

ONBETROUWBARE GIDS

Wanneer men zich blind verlaat op hetgeen de r.k. kerk leert en oordeelt over zulk soort zaken, dan loopt men het risico tot grote geestelijke afdwalingen.

De geschiedenis is daar om dat te bevestigen.

Gedurende ACHT EEUWEN heeft de r.k. kerk de verering aangemoedigd van de zweetdoek van Cadouin. Vele buitengewone wonderen zijn er door deze zweetdoek gebeurd, bedevaarten naar Cadouin werden met aflaten aangemoedigd .. totdat in 1936 de kerkelijke overheid, gedwongen door de wetenschappelijke bevindingen, openlijk moest erkennen, dat deze beweerde reliquie, waaraan toch zovele wonderen te danken waren, een mohammedaanse oorsprong had uit de elfde eeuw. Uit was het toen met de bedevaarten naar Cadouin en naar deze reliquie!

Van dergelijke feiten zijn er nog meerdere te noemen. Volgens het getuigenis van Monseigneur de Geslin heeft Paus Pius IX de woorden van de verschijning te La Salette „een wereld van zotternij" genoemd. Niettemin zijn deze zelfde woorden „mariale woorden" geworden, welke door Paus Pius XII geciteerd worden.

Te Lourdes beval de verschijning aan Bernadette om gras te eten. De verschijning noemt zich niet de „Onbevlekte Ontvangene" doch de „Onbevlekte Ontvangenis", woorden, die naar een dogmatische definitie heenwijzen en niet naar een persoon.

Kan het anders, dat wij, evangelische christenen, vaak verbluft zijn over het gebrek aan critische zin bij de rooms-katholieken, waar het gaat om het aanvaarden van een bovennatuurlijk feit?

Overigens begrijpen wij, ex-priesters, dat toch ook weer heel goed. Het is voor ons even onbegrijpelijk, dat wij vroeger alles blindelings aanvaarden, wat het „onfeilbare" systeem ons te geloven voorhield. Het was „omdat wij de Schrift niet kenden". DAAROM dwaalden wij eens, misleid als wijzelf waren, waren wij blinde leiders van een blind volk. Het is diezelfde Schrift, Gods geschreven Woord, dat ons de ogen heeft geopend voor de dwaling en met datzelfde Woord, willen wij ook de dwaling van Lourdes aantonen.

(wordt vervolgd)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1977

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

WAT DENKT U VAN LOURDES?

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1977

In de Rechte Straat | 32 Pagina's