IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

CHRISTUS LEEFT!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

CHRISTUS LEEFT!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Deze middag had ik een gesprek met een Spaanse ex-priester die nog maar een week hier op de Wartburg is. Ik had gemerkt dat hij wel veel dogmatische bezwaren had tegen de r.k. leer, en dat de leer van de reformatie hem wel boeide, maar dat hij innerlijk nog zo goed als geen gemeenschap had met de levende Christus. Hij is een knappe vent, doctorandus van de pauselijke universiteit, de Gregoriana, in Rome.

Hij zei mij dat hij zo'n moeite had met bidden, terwijl hij toch wel overtuigd was van de noodzaak van het gebed. Ik kon dat helemaal begrijpen, want als je de levende Christus niet kent, kun je immers ook geen waarachtige gemeenschap hebben met de levende Vader.

Ik heb hem toen mogen vertellen: Wij verkondigen, evenals Paulus, de gekruisigde Christus, die in onze tijd steeds meer een dwaasheid aan het worden is voor de moderne mens met zijn wijsheidswaan. Deze verkondiging van de Gekruisigde houdt in, dat Gods rechtvaardige toorn over ons zondige leven zo groot is, dat we alleen maar kunnen roepen: Bergen, valt op ons, heuvelen bedekt ons! - zolang onze ongerechtigheden niet bedekt zijn met het kleed van de gerechtigheid van Christus. Het kruis van Christus verkondigt ons de volstrekte verlorenheid van heel ons bestaan, onze totaal verziekte menselijke natuur.

Maar wij verkondigen ook, ja wat méér is, de opgewekte Heiland, die ter rechterhand Gods is, die ook voor ons pleit (Rom. 8:34). Ik toonde hem de Christus die thans leeft in eeuwigheid, wiens leven genade is voor ons, wiens opstanding de garantie is dat ook wij uit de dood van onze zonden kunnen worden opgewekt.

En het was ineens alsof ikzelf op dat moment door de straten van Jeruzalem liep, hijgend van vreugde, evenals Johannes, om het overal te vertellen; Hij leeft! Hij leeft! Hij is opgestaan uit de doden!

Ineens doorvoelde ik, meer dan ooit, wat die kreet betekend moet hebben voor die discipelen na de ontzetting van Zijn lijden en sterven; en wat die blijde boodschap voor ons betekent temidden van dit soms zo moeitevolle leven, temidden van allerlei raadselen die ons pijnigen, van vragen die ons bestormen. Je kunt daar terneergeslagen van worden. Dan lijkt alles zo somber. Dan zit je met de vraag: Waar is de kracht van het Evangelie? O mijn ziel, wat zijt ge onrustig in mij!

Maar als een licht flitst het dan door je: Hij leeft. Hij heeft voor Zichzelf, maar ook voor mij, voor ons die in Hem mogen geloven, de dood overwonnen; de dood met al de narigheid daarvan, zoals het verdriet, de somberheid, de duisternis- Jezus is onze enige hoop, onze troost voor altijd.

En ik zei hem: Mocht je ooit geroepen worden om herder en leraar te zijn, weet dan dat dit de mensen nodig hebben. Ze moeten het van ons horen, het moet diep in hun harten doorklinken: Jezus leeft! Als door de straten van een slapende, als uitgestorven stad in de prille morgen, zo moet deze vreugdeboodschap klinken door de straten van een wegstervende mensenziel: Hij leeft! En ze moeten het aan heei onze manier van verkondigen, aan ons getuigenis, zien, dat wij het weten!, niet met het weten van de wetenschap, maar met het weten van de getuige: Wij hebben zijn heerlijkheid gezien! Jezus leeft in mij! Hij is uit het voor mij dode Woord opgewekt in de kracht van Gods Geest en zo leeft Hij nu in mij door dat levende Woord door de werking van Gods Geest.

Lezers, bent ook u wel eens mistroostig, down? Zakt ook bij u de fleur van uw geloofsleven wel eens weg? Ik denk dat ook u geen uitzondering op die regel zult zijn, want het geloof is een levend iets en wordt daarom altijd aangevochten. Hoort dan, wat wij getuigen mogen: Jezus leeft! Zegt het voort aan uw broeder, uw zuster, die tobt en het moeilijk heeft! Verblijdt hem of haar met deze boodschap: Hij leeft. Laat die kreet zich voortplanten over de golven van deze tijd, tegen de stroom in: Hij leeft! Halleluia!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

CHRISTUS LEEFT!

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 februari 1968

In de Rechte Straat | 32 Pagina's