IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Paulus VI verwerpt....

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paulus VI verwerpt....

Grondbeginsel van „nieuwe theologie"

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het grondbeginsel van de z.g. „Nouvelle Theologie" was het onderscheid tussen de „affirmation", de inhoud van een dogma en de „„affirmation", de inkleding, de formulering van het dogma. De inhoud van een dogma zou dan onveranderlijk zijn, terwijl de formuleringen door de loop van de eeuwen steeds kunnen veranderen.

Paulus VI heeft echter gezegd:

"De dogmatische formuleringen zijn zo nauw verbonden met de inhoud, dat elke verandering van die formulering oorzaak is van verberging of van verandering van de inhoud zelf van het dogma".

en grondbeginsel van de reformatie

Een van de grote grondbeginselen van de reformatie is het vrije onderzoek van de Schrift. Daarover zegt Paulus VI:

De r.k. kerk „staat niet toe datgene •wat zoveel mensen van vandaag en van gisteren zo graag zouden willen; een vrij onderzoek van het Woord Gods; want dat betekent een zich losmaken van het geschreven Woord, de Heilige Schrift, van het sprekende, levende, getrouwe en aktuele Woord van het kerkelijke leergezag, en bijgevolg een Schriftverklaring zoals men die zelf graag heeft. De H. Augustinus vermaant: „Gij die in het Evangelie gelooft wat u aanstaat, en die niet gelooft in datgene wat u niet aanstaat, gij gelooft eerder in uzelf dan in het Evangelie"." (Oss. Rom. 6 juli 1967)

TWEE VRAGEN AAN DE PAUS:

1. Maar uw verklaring van de Bijbel is toch immers ook persoonlijk!

U meent in de Bijbel te kunnen lezen dat u een absoluut gezag hebt over alle christenen; wij echter zijn overtuigd dat de Bijbel u zulk een gezag niet verleent. Met welk recht beweert u nu, dat onze verklaring van de Bijbel persoonlijk is en de uwe niet. U wilt u toch zeker niet vereenzelvigen met God?

2. "Waar haalt u het recht vandaan om ons, die het beginsel van het vrije onderzoek van de Schrift aanhangen, van kwade trouw te beschuldigen, alsof wij in de Bijbel alleen maar zouden zoeken wat ons aanstaat? Wij zouden dan toch met minstens zoveel recht u kunnen verwijten, dat u slechts in de Schrift leest wat u er graag in wilt vinden: nl. een bevestiging van uw aanspraken op absolute macht over alle christenen. Maar zo komen we toch niet verder, als we elkaar over en weer gaan beschuldigen van kwade trouw of althans elkanders goede trouw gaan betwijfelen.

De machtsbegeerte ligt op de loer

U betitelt in uw encycliek over het celibaat de priesters, die aan hun door God geschapen verlangen naar een huwelijk toegeven, als deserteurs. Maar nergens vinden we in ds Bijbel een waarschuwing dat wij uit verlangen naar een huwelijk de Bijbel verkeerd zouden kunnen uitleggen. Daarentegen zegt de Bijbel wel herhaalde malen dat we op moeten passen voor de machtsbegeerte, die in ons aller hart op de loer ligt. En de Bijbel roept ons ook duidelijk op om niet toe te geven aan mensen die onder allerlei voorwendsels onze christelijke vrijheid aan banden willen leggen en die ons met hun verzonnen redeneringen als koopwaar willen behandelen. (2 Petr. 2:3) En wat is uw encycliek anders dan een aaneenrijging van allerlei spitsvondigheden en menselijke redeneringen? Giovanni Montini, medemens, onderzoek toch eens het diepste van uw hart, of u daar misschien niet zulk een machtsbegeerte ontdekt. Ik vraag u dat met de woorden van hem die uw voorganger zou zijn: „Speel niet de baas over hen die aan uw zorgen zijn toevertrouwd". (1 Petr. 5:3 r.k. vert.) En in dit verband zou ik u willen wijzen op het eerlijke woord van mevr. Ngo Dinh Noe, die enige jaren geleden de heerseresse in Zuid-Vietnam is geweest: „Macht is 'heerlijk. Absolute macht is absoluut heerlijk". U zou geen gewoon mens zijn, als het u niets zou doen, wanneer u omringd wordt met al de heerlijkheid van uw pauselijke status, wanneer u op eigen houtje zulke radikale beslissingen kunt nemen en het verbod aan de priesters om te trouwen opnieuw kunt uitvaardigen, zonder daarover de andere bisschoppen van de wereld te raadplegen, die u bijeen hebt geroepen voor een vergadering in september.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Paulus VI verwerpt....

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 1967

In de Rechte Straat | 32 Pagina's