IRS cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van IRS te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van IRS.

Bekijk het origineel

Christus de Grote Profeet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christus de Grote Profeet

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Woord Gods is waar! Het vervult zichzelf! Elk mens kan de werking van dat Woord in zijn leven ervaren. „Dezen is het een reuk des doods ten dode; maar genen een reuk des levens ten leven" (2 Kor. 2:16). Het Woord Gods keert nooit ledig weer. Het doet altijd iets. Het verandert of verhardt een mens.

De waarheid van het Woord Gods, de betrouwbaarheid van de profetieën van Jezus Christus, heb ik a.h. w. tastbaar voor me gezien, toen ik onder de boog van keizer Titus stond in Rome. Daar zag ik de vervulling van de profetie van Christus over de ondergang van Jeruzalem. Jezus zeide:

„Maar wanneer gij zien zult, dat Jeruzalem van heirlegers omsingeld wordt, zo weet alsdan, dat haar verwoesting nabij gekomen is. Alsdan die in Jeruzalem zijn, dat zij aruit trekken; en die in de velden zijn, dat zij in dezelve niet komen. Want deze zijn dagen der wraak, opdat alles vervuld wordt, dat geschreven is" (Luk. 21:20-22 S.V.).

„Wee de zwangeren en zogenden in die dagen. Want er zal grote nood komen over het land en strafgericht over dit volk. Sommigen zullen vallen door het verslindende zwaard, anderen als gevangenen onder alle volken worden verstrooid. Jeruzalem zal door heidenen vertrapt worden, totdat de aan de heidenen toegemeten tijd vervuld is" (Luk. 21:23-24, R.K. V.).

Geschiedenis in steen

De boog van Keizer Titus is opgericht na de overwinning van de Romeinse legers in het oosten, met name na de verwoesting van Jeruzalem. Ik stond onder die machtige boog en zag er de uitbeelding van de Joodse gevangenen onder de zevenarmige kandelaar met daarachter de Romeinse soldaten als drijvers. Een aangrijpend stukje geschiedenis, in steen vastgelegd. De joden hebben de profetie van Christus niet geloofd. Zij hebben zich niet willen bukken voor Zijn striemende profetische verkondiging. Dat is hun ondergang geworden.

De ondergang van de wereld

Christus heeft echter in diezelfde rede de ondergang van de wereld voorspeld. Hij zeide:

„En er zullen tekenen zijn aan zon en maan en sterren, en op de aarde radeloze angst onder de volken vanwege het bulderen van zee en branding, terwijl de mensen bezwijmen van vrees en angst voor de dingen die over de wereld komen. Want de machten der hemelen zullen wankelen. En dan zullen zij de Zoon des mensen zien komen op een wolk, met grote macht en heerlijkheid" (Luk. 21:35-27 N.B.G.).

En ook in onze tijd zijn er velen, die deze profetie van Christus niet geloven. Jezus heeft ook dat allemaal voorspeld: „Want zoals zij in die dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark g'ng en zij niets bemerkten eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn" (Matth. 24:38-39).

Verschrikking of vertroosting

Voor de gelovigen zullen die dagen echter geen verschrikking zijn, maar de voorbode van de eeuwige vrede, die nu weldra gaat aanbreken:

„Als nu deze dingen beginnen te geschieden, zo ziet omhoog en heft uw hoofden opwaarts, omdat uw verlossing nabij is" (Luk. 21:28 S.V.).

Wat zal die dag van het oordeel voor u zijn: een verschrikking of een vertroosting. Dat hangt er van af of u door het geloof van Christus bent, ja of neen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1966

In de Rechte Straat | 32 Pagina's

Christus de Grote Profeet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 december 1966

In de Rechte Straat | 32 Pagina's